Technika

2018. július 6. péntek, 11:04

A névadó - McLaren Senna

A világ egyik legkomolyabb sportautóját ma a McLaren gyártja, a tervezett 500 példány elővételben elkelt.

Ayrton Senna, Forma 1-es világbajnoki trófeáit mind a McLarennél szerezte, az egykori bajnoknak most emléket állító sorozat a cég 720S jelű modelljének műszaki alapjain gurul. A Senna központi szénszálas váza és a 2670 mm-es tengelytávja is a 720-asból való, de a külső nagyon más, mert itt a formák megrajzolásakor mindent a lehető legnagyobb leszorító erőnek rendeltek alá. A 4744x1958x1229 mm-es, szénszálas karosszériát elborító, zömmel aktívan, villanymotoros szárnyakkal, csappantyúkkal működtetett nyílások, légterelők összehangolt működésével sikerült elérni, hogy 250 km/h-nál 800 kg (!) szorítja a gépet az aszfaltra – ez 200 kilóval több a szintén extrém képességű hibrid szupergép, a McLaren P1 hasonló értékénél. A Senna (és a 720S) központi eleme egyetlen, az utasteret is magába foglaló karbon „teknő”, ehhez külön egységekként kapcsolódnak a hajtáslánc és a futómű könnyűfém-ötvözet keretei. A fejlesztők minden gramm feleslegtől megszabadították az eleve lecsupaszított konstrukciót: a Senna alapára is 280 millió forint, így nem meglepő, hogy a felhasznált anyagok között feltűnik a titán, a magnézium és egy különleges, Inconel nevű króm-nikkel-molibdén ötvözet is, amit például a kipufogónál vetettek be.

Jellemző, hogy az utastér elemeinek tömege összesen nem éri el a 60 kilót; a különleges sütési eljárással készült karbonvázas ülések 3,35 kilóval könnyebbek a 720S-éinél, és darabonként további 475 gramm (!) mínuszt jelent, hogy a vázat nem a teljes felületén borítja habpárna, csak ott, ahol feltétlenül kell! A Senna saját tömege csupán 1198 kg, ezzel a valaha épített legkönnyebb utcai McLaren. A britek közúti gépeikben egyetlen, saját fejlesztésű motort használnak: a 90 fokos hengerszögű, 4,0 l-es, változó vezérlésű, M840TR jelű biturbó, szívócső befecskendezéses V8-as startstopos (!) és itt már 800 LE (7250/perc) és 800 Nm (5500-6700/perc) leadására képes, így minden egyes lóerejével csupán 1,49 kilót mozgat! A váltó a 720S-é, hétfokozatú, kormányról is csattogtatható duplakuplungos robot, a bődületes erő kizárólag a hátsó kerekeken fog talajt. Bár a Sennát hivatalosan még nem futtatták meg sehol, a sztenderd méréseket már elvégezte a McLaren: 0-ról 100 km/h-ra 2,8, 0-ról 200-ra 6,8, 300-ra pedig 17,5 s a gyorsulási idő, a végsebesség 340 km/h, a negyedmérföldes (0-400 m-es) sprint ideje 9,9 s. A karbon-kerámia kompozit fékek teljesítőképességéről sokat elmond, hogy 200 km/h-ról 100 m-en megállítják az autót, míg 100-ról ugyanehhez mindössze 30 m elég.

A McLaren szerint a Senna egy adott pályán akár gyorsabb is lehet, mint a 916 LE-s benzin-elektromos P1-es. A tapadás kiaknázásában a Pirelli is segít, és az elöl 19, hátul 20 colos, központi csavaros ultrakönnyű felnikre speciálisan a Sennához kifejlesztett P Zero Trofeo R gumikat szállít. Az abroncsokon kívül az elöl-hátul kettős keresztlengőkaros, csupa könnyűfém futómű is különleges: a McLaren most először veti be benne a P1 továbbfejlesztett RaceActive Chassis Control II nevű rendszerét. Ez nem csak kerekenként képes a csillapítás és a rugóút szabályozására (akár 0,02 másodperc alatt), de a kanyarstabilizátorok feszességét is szabályozza (elektrohidraulikusan). Külön városi üzemmódja van, így az alacsonyabb fekvőrendőrök sem jelentenek akadályt.

A gyár 500 darabnál húzta meg a limitet, de ezeket már el is kapkodták a gyűjtők és a spekulánsok. Akinek tényleg nem számított a pénz, cirka 110 milliós felárral megrendelhette az MSO részleg 1000 munkaórával előállított karbon csomagját. A versenypályára küzdeni a Senna GTR-t küldi a cég, ebből a szabályok alapján mindössze 75 példány készül majd, 2019-ben, 825 LE-re felhúzott motorral.

KZ-SZG

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás