Technika

2018. július 6. péntek, 11:04

A névadó - McLaren Senna

A világ egyik legkomolyabb sportautóját ma a McLaren gyártja, a tervezett 500 példány elővételben elkelt.

Ayrton Senna, Forma 1-es világbajnoki trófeáit mind a McLarennél szerezte, az egykori bajnoknak most emléket állító sorozat a cég 720S jelű modelljének műszaki alapjain gurul. A Senna központi szénszálas váza és a 2670 mm-es tengelytávja is a 720-asból való, de a külső nagyon más, mert itt a formák megrajzolásakor mindent a lehető legnagyobb leszorító erőnek rendeltek alá. A 4744x1958x1229 mm-es, szénszálas karosszériát elborító, zömmel aktívan, villanymotoros szárnyakkal, csappantyúkkal működtetett nyílások, légterelők összehangolt működésével sikerült elérni, hogy 250 km/h-nál 800 kg (!) szorítja a gépet az aszfaltra – ez 200 kilóval több a szintén extrém képességű hibrid szupergép, a McLaren P1 hasonló értékénél. A Senna (és a 720S) központi eleme egyetlen, az utasteret is magába foglaló karbon „teknő”, ehhez külön egységekként kapcsolódnak a hajtáslánc és a futómű könnyűfém-ötvözet keretei. A fejlesztők minden gramm feleslegtől megszabadították az eleve lecsupaszított konstrukciót: a Senna alapára is 280 millió forint, így nem meglepő, hogy a felhasznált anyagok között feltűnik a titán, a magnézium és egy különleges, Inconel nevű króm-nikkel-molibdén ötvözet is, amit például a kipufogónál vetettek be.

Jellemző, hogy az utastér elemeinek tömege összesen nem éri el a 60 kilót; a különleges sütési eljárással készült karbonvázas ülések 3,35 kilóval könnyebbek a 720S-éinél, és darabonként további 475 gramm (!) mínuszt jelent, hogy a vázat nem a teljes felületén borítja habpárna, csak ott, ahol feltétlenül kell! A Senna saját tömege csupán 1198 kg, ezzel a valaha épített legkönnyebb utcai McLaren. A britek közúti gépeikben egyetlen, saját fejlesztésű motort használnak: a 90 fokos hengerszögű, 4,0 l-es, változó vezérlésű, M840TR jelű biturbó, szívócső befecskendezéses V8-as startstopos (!) és itt már 800 LE (7250/perc) és 800 Nm (5500-6700/perc) leadására képes, így minden egyes lóerejével csupán 1,49 kilót mozgat! A váltó a 720S-é, hétfokozatú, kormányról is csattogtatható duplakuplungos robot, a bődületes erő kizárólag a hátsó kerekeken fog talajt. Bár a Sennát hivatalosan még nem futtatták meg sehol, a sztenderd méréseket már elvégezte a McLaren: 0-ról 100 km/h-ra 2,8, 0-ról 200-ra 6,8, 300-ra pedig 17,5 s a gyorsulási idő, a végsebesség 340 km/h, a negyedmérföldes (0-400 m-es) sprint ideje 9,9 s. A karbon-kerámia kompozit fékek teljesítőképességéről sokat elmond, hogy 200 km/h-ról 100 m-en megállítják az autót, míg 100-ról ugyanehhez mindössze 30 m elég.

A McLaren szerint a Senna egy adott pályán akár gyorsabb is lehet, mint a 916 LE-s benzin-elektromos P1-es. A tapadás kiaknázásában a Pirelli is segít, és az elöl 19, hátul 20 colos, központi csavaros ultrakönnyű felnikre speciálisan a Sennához kifejlesztett P Zero Trofeo R gumikat szállít. Az abroncsokon kívül az elöl-hátul kettős keresztlengőkaros, csupa könnyűfém futómű is különleges: a McLaren most először veti be benne a P1 továbbfejlesztett RaceActive Chassis Control II nevű rendszerét. Ez nem csak kerekenként képes a csillapítás és a rugóút szabályozására (akár 0,02 másodperc alatt), de a kanyarstabilizátorok feszességét is szabályozza (elektrohidraulikusan). Külön városi üzemmódja van, így az alacsonyabb fekvőrendőrök sem jelentenek akadályt.

A gyár 500 darabnál húzta meg a limitet, de ezeket már el is kapkodták a gyűjtők és a spekulánsok. Akinek tényleg nem számított a pénz, cirka 110 milliós felárral megrendelhette az MSO részleg 1000 munkaórával előállított karbon csomagját. A versenypályára küzdeni a Senna GTR-t küldi a cég, ebből a szabályok alapján mindössze 75 példány készül majd, 2019-ben, 825 LE-re felhúzott motorral.

KZ-SZG

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Három németországi gyárat állít át a VW elektromos autókra

Három németországi üzemét állítja át elektromos autók gyártására a...

Elektromos bérbicikli-hálózat nyílik Párizsban

A Párizs környéki Ile-de-France régió egy éven belül elindítja...

Eladási rekord a Seatnál

Értékesítési rekordot ért el az év első tíz hónapjában...

Tesztnapló: Range Rover Velar 3.0D V6 4WD First Edition

A britek luxus divatterepjáróját a legerősebb dízellel és légrugózással...

Bemutató: Honda CR-V

Jellegében változatlan a CR-V legújabb, már dízelmotor nélküli generációja.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás