Újautó

2018. május 1. kedd, 05:01

Tartósteszt: Citroën C3 Aircross 1.2 Puretech Feel - Európa vevő

Hosszú távú tesztre fogtuk az Autobest idei fődíjasát – Európa legjobb vételét – alapmotorral és közepes felszereltséggel. Már túl vagyunk a bejáratáson.

A tesztautó gyakorlatilag nyersen, nulla-kilométeresen érkezett, az első 1000 km a bejáratással telt, most kicsit több mint 1700-at mutat a számláló. Nem óvatoskodtuk túl a dolgot, de az első időkben kerültük (vagy próbáltuk kerülni) a tartósan magas fordulatszámokat és az alacsony fordulati túlterhelést. A C3 Aircross több változata is járt már nálunk, ezért a tartóstesztben inkább a napi használat tapasztalatait foglaljuk össze. A több Peugeot-Citroën-t és már Opeleket is hajtó csupa könnyűfém 1,2-es háromhengeres benzines (itt turbó nélkül és szívócső befecskendezéssel) meglepően csendes: alapjárata hidegen is stabilan 900 és 1000/perc közötti, szívesen, élénken forog, és csak nagyon finoman remegteti a karosszériát. Járása 1500/perc körül teljesen kisimul, és nagy terhelésre már itt is – de igazából csak 2000 felett – jellegzetes, gépszerető fülnek kedves, háromhengeres orgánummal morog.

Ez a leggyengébb (82 LE) változat, de rövidre áttételezett váltójával vidáman viszi az Aircrosst, legalább is a városi-elővárosi forgalomban. Az első néhány száz kilométeren időnként akadozott a váltó (főleg harmadikból negyedikbe kapcsoláskor), de ez mára eltűnt. A hosszú utakon, és egyébként sem is túl pontosan kapcsolható szerkezet áttételkiosztása szűk, és nagyon rövidek is a fokozatai – a Citroën mérnökei tudták, hogy a kis szívómotort forgatni kell az üresen is 1,1 tonnás, magas építésű gép elfogadható dinamizmusához. Ma már ritka, hogy ötödikben 130 km/h-nál 4200-zal forogjon egy motor! Mivel a kisgép 2000 körül kezdi magát jól érezni, és igazán csak 2500 felett húz, ez a váltó telitalálat, de néha (főleg nagy terheléssel, öt személlyel és csomagokkal) még így is úgy éreztük, lehetne egy kicsivel rövidebb is, főleg a két utolsó fokozat. Az 1,2-es gyorsan bemelegszik, hamar megjön a fűtés is, városban kifejezetten jól mozog vele az Aircross, 2800 körül felkapcsolva mindig jókedvében tartható, de ide legfeljebb a negyedik való (50 km/h-nál 2500/perc a fordulatszám). A tesztfogyasztás a forgós használat miatt kicsit magasabb lett a vártnál, vegyes üzemben, nagyjából egyenlő részben városban, országúton és autópályán 7,0 l/100 km az aktuális átlag. Csak országúton 6,2-t, csak autópályán (a rövid ötödik miatt) 7,5-et mértünk. Az elfogadható dinamika nagyjából 120 km/h-ig marad fenn, innen már gyengén gyorsít tovább a C3-as, és a visszakapcsolásnak sincs semmi értelme (a piros a műszeren 5500/percnél kezdődik, de kisgép 6500 fölé is elforgatható). A motor 110-ig csendes, de 4000-től felett mindig jól hallható.

A vezetőülés széles és kényelmes, a középkonzol a testesebbek lábának sincs útban, a fej- és a lábtér elöl kifejezetten tágas. A pedálrend zavaróan lépcsős (nagy a fék-gáz szintkülönbség) a kuplungpedálnak pedig már átlagos cipőmérettel is útban lehet a bal oldali lábtámasz. A rakodóhelyek nagyok és jól használhatók, az ajtókat szinte derékszögben ki lehet tárni, a kopogós műanyagtengert ügyesen töri meg itt-ott egy kis szövetkárpit. A mély, de béleletlen ajtózsebek kiszálláskor útban vannak, az utastér rossz úton is csendes, egyedül a február végi nagy mínuszokban szólalt meg időnként valami a jobb első ajtóban – az óta elhallgatott. A háromfordulatos kormány érzéketlen, de pontos, az átláthatóság rossz (a tolatókamera nagyon hiányzik, mert a radar pontatlan), a futómű kellemesen lágy, viszont nem zavaróan puha, az Aircross fordulékony. A középkonzoli érintőképernyő menüje néhol logikátlan és zavaró, hogy a fűtés-szellőzés is csak így szabályozható: nem jó, hogy gyakran ide kell nézni.

A hátul, középen ülő lábhelye szűk, és a szélső helyeken sem tágas, de a fej- és a válltér itt is bő. A csomagtartó pereme magas, a padló alatti rekesz és a rögzítő pontok jól használhatók, a halogén világítás kellemesen erős és jó fényelosztású, a fék finoman adagolható. Az emelt hasmagasság a havas napokon különösen jól jött! A teszt folytatódik, terveink szerint hamarosan hosszabb utakra, és összehasonlító tesztre is befogjuk a C3-ast.

SZG

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest 31 tagú zsűrije az Opel Corsát választotta...

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás