Újautó

2018. május 1. kedd, 05:01

Tartósteszt: Citroën C3 Aircross 1.2 Puretech Feel - Európa vevő

Hosszú távú tesztre fogtuk az Autobest idei fődíjasát – Európa legjobb vételét – alapmotorral és közepes felszereltséggel. Már túl vagyunk a bejáratáson.

A tesztautó gyakorlatilag nyersen, nulla-kilométeresen érkezett, az első 1000 km a bejáratással telt, most kicsit több mint 1700-at mutat a számláló. Nem óvatoskodtuk túl a dolgot, de az első időkben kerültük (vagy próbáltuk kerülni) a tartósan magas fordulatszámokat és az alacsony fordulati túlterhelést. A C3 Aircross több változata is járt már nálunk, ezért a tartóstesztben inkább a napi használat tapasztalatait foglaljuk össze. A több Peugeot-Citroën-t és már Opeleket is hajtó csupa könnyűfém 1,2-es háromhengeres benzines (itt turbó nélkül és szívócső befecskendezéssel) meglepően csendes: alapjárata hidegen is stabilan 900 és 1000/perc közötti, szívesen, élénken forog, és csak nagyon finoman remegteti a karosszériát. Járása 1500/perc körül teljesen kisimul, és nagy terhelésre már itt is – de igazából csak 2000 felett – jellegzetes, gépszerető fülnek kedves, háromhengeres orgánummal morog.

Ez a leggyengébb (82 LE) változat, de rövidre áttételezett váltójával vidáman viszi az Aircrosst, legalább is a városi-elővárosi forgalomban. Az első néhány száz kilométeren időnként akadozott a váltó (főleg harmadikból negyedikbe kapcsoláskor), de ez mára eltűnt. A hosszú utakon, és egyébként sem is túl pontosan kapcsolható szerkezet áttételkiosztása szűk, és nagyon rövidek is a fokozatai – a Citroën mérnökei tudták, hogy a kis szívómotort forgatni kell az üresen is 1,1 tonnás, magas építésű gép elfogadható dinamizmusához. Ma már ritka, hogy ötödikben 130 km/h-nál 4200-zal forogjon egy motor! Mivel a kisgép 2000 körül kezdi magát jól érezni, és igazán csak 2500 felett húz, ez a váltó telitalálat, de néha (főleg nagy terheléssel, öt személlyel és csomagokkal) még így is úgy éreztük, lehetne egy kicsivel rövidebb is, főleg a két utolsó fokozat. Az 1,2-es gyorsan bemelegszik, hamar megjön a fűtés is, városban kifejezetten jól mozog vele az Aircross, 2800 körül felkapcsolva mindig jókedvében tartható, de ide legfeljebb a negyedik való (50 km/h-nál 2500/perc a fordulatszám). A tesztfogyasztás a forgós használat miatt kicsit magasabb lett a vártnál, vegyes üzemben, nagyjából egyenlő részben városban, országúton és autópályán 7,0 l/100 km az aktuális átlag. Csak országúton 6,2-t, csak autópályán (a rövid ötödik miatt) 7,5-et mértünk. Az elfogadható dinamika nagyjából 120 km/h-ig marad fenn, innen már gyengén gyorsít tovább a C3-as, és a visszakapcsolásnak sincs semmi értelme (a piros a műszeren 5500/percnél kezdődik, de kisgép 6500 fölé is elforgatható). A motor 110-ig csendes, de 4000-től felett mindig jól hallható.

A vezetőülés széles és kényelmes, a középkonzol a testesebbek lábának sincs útban, a fej- és a lábtér elöl kifejezetten tágas. A pedálrend zavaróan lépcsős (nagy a fék-gáz szintkülönbség) a kuplungpedálnak pedig már átlagos cipőmérettel is útban lehet a bal oldali lábtámasz. A rakodóhelyek nagyok és jól használhatók, az ajtókat szinte derékszögben ki lehet tárni, a kopogós műanyagtengert ügyesen töri meg itt-ott egy kis szövetkárpit. A mély, de béleletlen ajtózsebek kiszálláskor útban vannak, az utastér rossz úton is csendes, egyedül a február végi nagy mínuszokban szólalt meg időnként valami a jobb első ajtóban – az óta elhallgatott. A háromfordulatos kormány érzéketlen, de pontos, az átláthatóság rossz (a tolatókamera nagyon hiányzik, mert a radar pontatlan), a futómű kellemesen lágy, viszont nem zavaróan puha, az Aircross fordulékony. A középkonzoli érintőképernyő menüje néhol logikátlan és zavaró, hogy a fűtés-szellőzés is csak így szabályozható: nem jó, hogy gyakran ide kell nézni.

A hátul, középen ülő lábhelye szűk, és a szélső helyeken sem tágas, de a fej- és a válltér itt is bő. A csomagtartó pereme magas, a padló alatti rekesz és a rögzítő pontok jól használhatók, a halogén világítás kellemesen erős és jó fényelosztású, a fék finoman adagolható. Az emelt hasmagasság a havas napokon különösen jól jött! A teszt folytatódik, terveink szerint hamarosan hosszabb utakra, és összehasonlító tesztre is befogjuk a C3-ast.

SZG

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megjelent a júniusi Retro Mobil!

Júniusi számunkban teszteljük az Alfa Romeo Alfetta GT-t, az...

Megoldható az utólagos átalakítás

Kivitelezhetőnek tartja a német környezetvédelmi hivatal a koros dízelautók...

Elkelt Ferenc pápa Lamborghinije

Ferenc pápa ajándékba kapott Lamborghinije 715 ezer euróért kelt...

25 éves az esztergomi Suzuki

A múlt század elején Hamamacuban alapított szövőszékgyár 1952-ben készítette...

Akár több mint két millióan követelhetnek pénzt a Volkswagentől

A világ legnagyobb szándékos környezetszennyezésének, már majdnem biztos, hogy...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás