Hírlevélbe

2018. április 24. kedd, 06:15

Lakókocsis nyaralás - Húzós

A lakókocsis nyaralás nagyszerű dolog, de csak akkor, ha felkészülünk a ránk váró kiadásokra, feladatokra és tudnivalókra.

A lakóautókról már többször is írtunk, hogy olvasóinknak megmutassuk, mire számíthatnak, ha ilyen járművel indulnak neki a tengerparti nyaralásnak. A lakókocsi azonban más tészta, sok szempontból is. Az egyik legfontosabb, hogy a lakókocsi nem önjáró, magyarul vontatnunk kell, s ebben bizony sokaknak nincs semmilyen tapasztalat. Ez jelentheti a lakókocsizás legnagyobb nehézségét, hiszen senki sem kívánhatja magának, hogy a vontatással járó stresszt. Éppen ezért, ha mégsem mondanánk le a lakókocsiról, viszont nincs gyakorlatunk, muszáj lesz valamilyen vontatási feladattal tréningeznünk. Itt rögtön jön a második akadály: van-e vonóhorog az autón, és húzhatunk-e – a horoggal és az autóval – egyáltalán lakókocsit? Tételezzük fel, hogy igen (horogra és a vonójárműre vonatkozó szabályokról lásd keretes írásunkat), akkor először is béreljünk egy kisebb utánfutót, érzékeljük, vajon mit csinál „mögöttünk”. Majd próbálkozzunk egy méretesebbel, például egy dupla tengelyes autószállító trélerrel. Itt rögtön jön egy újabb kitérő, ugyanis mezei B-s jogsival nem húzhatunk magunk után csak bármilyen méretű és tömegű járművet. Természetesen, ha van B+E kategóriánk, azaz kifejezetten a nehéz pótkocsik vontatásához szükséges papírunk, akkor ez a kérdés nem vetődik fel. De a többségnek csak az úrvezetői engedélye van meg, amivel behatároltak a lehetőségek. A 326/2011-es kormányrendelet 2. mellékletét kell böngésznünk, hogy kiderüljön, milyen megoldások jöhetnek szóba. Az egyik opció, hogy a 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű személyautóval vagy kishaszonjárművel (amely a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására alkalmas) húzunk egy 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó (könnyű) pótkocsit. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege így legfeljebb 4250 kg lehet. A könnyű pótkocsi kategóriába beleférhet a lakókocsi is, de e szegmensben leginkább a kisebbekkel, főleg a szocialista országokból származó öregebb típusokkal találkozhatunk, a bérbeadó cégek portékái között kevés az ilyen kis tömegű változat. Nehéz pótkocsit is lehet húzni B-s jogsival, de csak a következő feltételek szerint: ha a vontatmány megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontatójármű saját tömegét, de kitétel még, hogy a járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 3500 kg lehet. Nézzünk egy példát: ha egy 1,5 tonnás saját tömegű szabadidő-autónk van, akkor elhúzhatja a legfeljebb 1,5 tonnás össztömegű lakókocsit, de csak akkor, ha autónk össztömege nem lépi át a 2 tonnát. És fontos még a fentebb tárgyalt kritérium, azaz a vonóhorog és az autó vontatási képessége.

Visszatérve még a kezdeti lépésekhez, ha úgy érezzük, hogy elboldogulunk a különféle pótkocsikkal, lehetünk elég bátrak a lakókocsi bérléshez, de első körben inkább egy belföldi célpontot válasszunk, így ha kiderül, hogy ez mégsem nekünk való sport, mert nem érezzük magunkat komfortosan a volán mögött (a pótkocsi vontatás írott és íratlan szabályairól lásd keretes írásunkat), akkor sincs akkora tragédia.

Tekintsük azt a helyzetet, hogy tetszik a lakókocsizás, vagyis elgondolkodunk azon, hogy ne csak béreljük, hanem megvegyük a lakókocsit. Utóbbi esetben elég széles kínálattal találjuk magunkat szembe, külföldről – Hollandiából, Németországból és Olaszországból is – rengeteg érkezett és érkezik az országba. Egymillió Ft alatt is találhatunk akár 4 személyes, jó kondícióban lévő példányokat, de ha tutira akarunk menni, akkor inkább az 1 és 2 millió közötti ársávot célozzuk meg. Nagyon alaposan nézzük körbe kívül és belül is a járművet (a szemlézendő pontokról lásd keretes írásunkat), és arra is figyeljünk, hogy sok lakókocsit „csak telepítésére” kitétellel hirdetnek, ami annyit tesz, hogy jó eséllyel papírok nélküli, forgalomba nem helyezhető példányról van szó. Az új kocsit jellemzően nettó 3 és 5 millió forint közötti áron találunk, vagyis egy átlagember számára luxusberuházás egy ilyen megvásárlása.

A bérlés sok szempontból praktikusabb: nem kell nagy összeget kiadni, nem minket terhel a tárolás, üzemeltetés és fenntartás költsége, ráadásul így kedvünk szerint minden utazásunkhoz újat vagy eltérő típust választhatunk. A bérleti díj annál olcsóbb, minél egyszerűbb vagy idősebb lakókocsit bérelünk, illetve minél hosszabb távban gondolkodunk; nettó napi 7000 Ft körül mozog a kezdőár és 15-18 ezerig szokott felkúszni. Megszokott, hogy 3 napnál rövidebb időre nem lehet elhozni a járművet. Természetesen a lakóautókhoz hasonlóan itt is kalkuláljunk a kaucióval, ami általában nettó 100-300 ezer Ft között jön ki. Plusz költség lehet a gázpalack, a takarítás vagy az elősátor díja. Ha nyárra tervezzük a bérlést, érdemes már most körülnézni és foglalni, utóbbi estben általában 30-40 százalékos előlegre is igényt tartanak a bérbeadók.

Még az egyszerűbb kivitelű lakókocsik utasterében is megtaláljuk a kisméretű, gáz főzőlappal, mosogatóval és hűtőgéppel felszerelt konyhasarkot, de az olcsóbb és régebbi modelleknél a hideg-melegvizes, zuhanyzós, mosdós, WC-s fürdőkabin már nem feltétlenül alaptartozék. Jellemző felszerelés az olvasólámpa, a napfénytető, a függöny, esetleg a napvédő roló, a szúnyogháló, az állófűtés, a napelem, a kerékpártartó és az elősátor is megjelenhet az extralistán. A saját szennyvíz- és friss víztartály mérete nagyon fontos, a bérlés előtt tisztázzuk, hogy nagyjából milyen igényt tud kiszolgálni a fedélzeti vízkészlet, nehogy a nyaralás alatt érjen a kellemetlen meglepetés, hogy bizony a semmi közepén kifogytak a tartalékaink. A lakóteret általában fával vagy műanyaggal, tartós szövetkárpittal vonják be, a padlóra ritkábban szőnyeget, inkább strapabíró műanyag burkolatot tesznek. A kibérelhető járművek életkora nagyon változó, de a komolyabb cégeknél főként 2-4 éves, azaz újszerű példányok várnak ránk. Sok olyan vállalkozás is van az országban, ahol sok éves és sokat futott, de jó állapotú „guruló lakásokat” bérelhetünk ki, ezektől sem kell megijedni. A lakókocsik karosszériája szendvics szerkezetű, ez a nyári kánikulában viszonylag könnyen felmelegszik, ezzel együtt ma már jellemzőek az olyan kocsik, amelyekben van klímaberendezés. A kora tavaszi vagy késő őszi hűvösebb időben pedig jól jön a beépített fűtés, ennek köszönhetően elfogadható hőmérséklet lesz a kabinban.

És a végére még egy nagyon fontos tanács: mielőtt nekivágunk a külföldi vagy belföldi túrának, nézzünk szét az érinteni kívánt országokban a kempingezési lehetőségeknek és annak, hogy milyen előírások vonatkoznak az éjszakai megállásra, hol találhatunk vízvételi és szennyvíz leengedési helyet.

KaMi

 

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Dízelbotrány: húzódik a megoldás Németországban

A Volkswagen bejelentette, hogy fizet becsapott vásárlóinak, miközben megpróbál...

Mit kell tudni az E10-ről?

Az E10-es benzin elsősorban a kedvezőtlen kipufogógáz összetevők és...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest 31 tagú zsűrije az Opel Corsát választotta...

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás