Hírek

2018. április 12. csütörtök, 19:01

Dízelbotrány: a Mercedes-Benz is benne van? - Hullócsillag?

Miután a Volkswagen szándékos környezetkárosító csalása bizonyossá vált, más márkák máig is csak a gyanúsítottak táborában sorakoznak. A Mercedes viszont kilépőben van ebből a táborból, de nem a friss levegő felé veszi az irányt…

A Reuters hírügynökség szerint egy német napilap által idézett bizalmas információk azt állítják, hogy amerikai nyomozók kutatnak a Mercedes-Benz anyacégénél a Daimlernél, mert autóik olyan szoftvert rejtegettek, amely segíthette a modelleket a dízelkibocsátási-vizsgálatok sikerében. Magyarra fordítva ez annyit tesz, hogy a feltételezések szerint a cég csalt annak érdekében, hogy úgy tűnjön, autóik megfelelnek a környezetvédelmi előírásoknak.

Amióta a Volkswagen még 2015-ben, hosszas hazudozás után elismerte, hogy az USA-ba szállított autóik közül 580 000-et olyan titkos szoftverrel szereltek fel, amely megengedte, hogy a motorok a nitrózus gázok megengedett mennyiségének negyvenszeresét pumpálják Földünk levegőjébe, azóta több márkára is a gyanú árnyéka vetült, és a legerősebb támadások most a Mercedest érik, igaz a stuttgarti óriásról terjedő szivárogtatások csak tízszeres nitrózus gáz kibocsátásról beszélnek…

Az anyacég a Daimler most az Egyesült Államok és a német hatóságok vizsgálódására számíthat a szennyezés mértékének megállapítására és a nyomozók szerint, ha a híreknek van alapja, az jelentős pénzbírsághoz és visszahívásokhoz vezethet.

A német Bild am Sonntag napilap azt állította, hogy a megszerzett (forrást nem említő) dokumentumok szerint az amerikai nyomozók több olyan szoftver algoritmust találtak, amelyek segítették abban a Mercedeseket, hogy átmenjenek a kipufogógáz teszteken, az egyik programocska például 26 km lefutása után kikapcsolta a katalizátor rendszert. Egy másik meg megengedte a kipufogó tisztító rendszernek, hogy felismerje, hogy az autót éppen sebességi vagy gyorsulási előírások szerint vizsgálják.

A német napilap leveleket is idézett, amiben arról faggatták a Daimler mérnökeit, hogy vajon ezek a program funkciók legálisak-e. A Daimler szóvivője a dokumentumok tartalmát nem kommentálva azt hangsúlyozta, hogy a német cég (a Volkswagennel ellentétben – a szerk.) teljes mértékben együttműködött az amerikai hatóságokkal és az amerikai igazságügy minisztériummal szigorú titoktartásban állapodtak meg. „A hatóságok ismerik ezeket az iratokat és nem tettek jogi lépéseket” – fejtegette, hozzáfűzve – „ a Bildben feltűnt iratokat nyílvánvalóan célzatosan, annak megfelelően összeválogatva publikálták, hogy ártson a Daimlernek és 290 000 alkalmazottjának”.

A Daimler után mások is szimatolnak. A kegyetlen objektivitásáról és politikai elkötelezetlenségéről ismert Deutsche Welle német hírcsatorna szerint a német WDR és NDR tévé állomás, és a Süddeutsche Zeitung napilap közös nyomozást folytatott a Daimler tisztaságának megállapítására és úgy találták, hogy az OM642 és OM651 motorjuk illegális szoftverrel tartja alacsonyan a kibocsájtott kipufogógázok szennyezését a kipufogógázok vizsgálata során. Az OM642 a cég híres 3,0 literes, 24 szelepes, BlueTech AdBlue adalékos, csupa könnyűfém V6-osa, amit ultraalacsony szennyezésével (ULEV) hirdet a cég, ráadásul legalább 17 modell használja, többek közt még a Fiat-csoportból is. Úgy tartják, hogy ezzel a motorral legalább egymillió autót adtak el összesen az Egyesült Államokban és Európában. A másik, az OM561 négyhengeres, 1,8-as és 2,1-es verzióban, ráadásul 2010-től Euro 6-os tisztasági fokozatban.  A sajtó vizsgálata oda vezetett, hogy (szabad fordításban) a német szövetségi szállítási hatóság (KBA) arra kényszerítette a céget, hogy az érintett modellek tízezreit (pontosabb szám nincs) legalább Európában visszahívták, de az amerikai törvényhozók és nyomozók is szeretnének jogi lépéseket tenni.

Német ügyészek a Daimler két meghatározott alkalmazottját készülnek vád alá helyezni, mert állítólag hamis hirdetésekkel vezették félre a vásárlókat. De további tisztségviselők is hasonló vádakra számíthatnak. A Daimler szóvivője a német sajtónak ezúttal is azt mondta, hogy folyamatban lévő ügyeket nem kommentál, és hogy a cég együttműködik a hatóságokkal. A stuttgarti ügyészség egyébként már március óta nyomoz a Daimler állítólagos dízelcsalása és félrevezető hirdetési aktivitása ügyében.

Az ügyészek az Egyesült Államokban is rajta vannak a német autógyártón, ahol a cégre a vásárlók által indított csoportos kártérítési perek várnak, mert szerintük a Mercedes alacsonyabb kibocsátást ígért. A márka még tavaly megegyezésre jutott a korábban említett közlekedési hatósággal (KBA), eszerint „önkéntesen” visszahívnak 247 000 autót, hogy felfrissítsék a (a cég pontos, bár hazug fogalmazása szerint) „potenciálisan problémás technológiát”, amit szerintük csak azért építettek be, hogy megóvják a motort a károsodásoktól.

Ezzel együtt márciusban a Daimler főnöke, Dieter Zetsche visszautasította azokat a gyanúsításokat miszerint a Mercedes bűnös lenne a kibocsátási törvények megszegésében.

Egyelőre a Volkswagen-csoport és a Mercedes a két fekete bárány, a többi gyáron még találtak fogást, de gyanúsításból van bőven.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Később hagy fel a dízellel a Fiat

Az eredetileg tervezettnél tovább folytatja a dízel autók gyártását...

Tuningteszt: Abarth 595 Competizione

Meghajtottuk a skorpiós márka legvadabb, 180 LE-s 500-asát.

Az Achates Power kétüteműje

A kaliforniai kutató-fejlesztő cég kétütemű, kompresszió-gyújtású benzinese már több,...

90 éves a DAF

A DAF rövid ideig különleges hajtásláncú személyautókat is gyártott.

Pikoló: Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta

A Renault turbós benzinesével, és színes belsővel kelleti magát...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás