Technika

2018. április 2. hétfő, 08:52

Ariel Hipercar - Lövedék

A kis brit vállalkozás villanyautója a világ legjobban gyorsuló „sorozatgyártású” négykerekűje szeretne lenni. Négy villanymotor viszi.

Az angol Ariel Motor Company-t 2001-ben alapították, és nincs köze az azonos nevű, korábbi brit motorkerékpár-márkához. Ez az Ariel főleg autókat gyárt, a mindössze 19 alkalmazott évente nagyjából 100, benzinmotoros, kétüléses Ariel Atomot szerel össze, de kisebb sorozatban készül a terepre való Nomad és egy Honda alapú motorkerékpár is, a 173 LE-s V4-es Ace.

Az alapváltozat hátsókerék-hajtású, a hatótáv-növelő gázturbina is hátul dolgozik

A tavaly bemutatott Hipercar (a név az angol High Performance-ből ered) még csak prototípus (nincs is teljesen kész), és tisztán elektromos hajtású. Az alapmodellben a két hátsó kereket forgatja két, különleges, háromfázisú villanymotor. A szabadalommal védett forgórészben a szokásosnál átlagosan 25%-kal több mágnes, az állórész pedig vízhűtéses. Egy, 300 LE-s (450 Nm) motor tömege mindössze 40 kg, a fejlesztés az angol Equipmake és a japán Aim Co. közös munkája. A Hipercar csúcsmodelljében az első kerekeket is ilyen motorok forgatják, így a négy gép együtt 1200 LE. A hajtás nem teljesen közvetlen, a motorok és a kerekek közötti bolygóműves fix lassító áttétel értéke 5,5:1, így minden egyes kerékre 2475 Nm forgatónyomaték küldhető! A nyomaték kifinomult, kerekenkénti szabályozását szintén az Equipmake gárdája oldotta meg, rendszerük másodpercenként 14 000-szer (!) tud beavatkozni a motorok működésébe.

Az elöl-hátul kettős keresztelngőkaros futómű karjai könnyűfémek, egy ülés mindössze 9 kilót nyom

Akkucsomagból kétféle is van, mindkettő lítiumionos és vízhűtéses (az akku, a hajtások és a motorok hűtőköre közös, a hűtőfolyadékot „légkondicionáló” temperálja, így nagy hidegben melegíteni is tud, ha kell). A kisebb telep 42, a nagyobb 56 kWh-s, előbbi az összkerekes, utóbbi a hátsókerék-hajtású Hiparcar-nak jár. A kisebb kapacitású az erősebb, 750 V-on dolgozik és akár 1200 A-t is lead 1500 kW (2040 LE) csúcsteljesítmény mellett. A nagyobb 648 V-os és 1050 A-t tud. Mindkét akku 67 cellacsomagból áll, minden csomag működését (feszültségét és hőmérsékletét) külön számítógép felügyeli. A 67 gép adatai futnak össze az akku fő számítógépében, ami pedig a már említett, egész autót felügyelő nagy aggyal kommunikál. A Hipercar hatótáv-növelő belsőégésű gépe sem hétköznapi: a ma szokásos kis benzinmotor helyett egy kifejezetten erre a célra tervezett apró gázturbina. A mindenestől is csak 50 kilós, 48 LE-s szerkezetet a központi számítógép indítja, ha kell, állandó 120 000/perces fordulatszámon dolgozik, és generátort forgatva termel áramot az akkuknak, vagy közvetlenül a motoroknak (a turbina teljesítményéből adódóan ilyenkor a végsebesség is korlátozott). Állandó fordulatszámú működése miatt emissziói könnyen kézben tarthatók, és messze alulmúlják az Euro6 érvényes határértékeit.

Így néz ki egy villanymotor, a csúcsmodellt négy ilyen hajtja. 300 LE-s (450 Nm) vízhűtéses, és mindössze 40 kilós, a ráépített szabályozó elektronikákkal együtt

A Hipercar váza szegecselt-ragasztott aluszerkezet, és a központi részhez csatlakozó első-hátsó váznyúlványok is könnyűfémek, a karosszériáról viszont ma még csak annyit tudni, hogy „könnyűszerkezetes” lesz – valószínűleg szénszálas- és alu-elemekből áll majd. A szintén teljesen alumínium futómű már kész, minden keréknél kettős keresztlengőkaros, lengéscsillapítása állítható és adaptív, a fékek elöl-hátul belső hűtésűek, elöl hat-, hátul négydugattyús nyergekkel. A fékpedál csak jeladó, a lassítás elektrohidraulikus. Titkos még a beltér: a szénszálas ülések egyenként mindössze 9 kilósak, a műszerfal pedig két nagyfelbontású TFT képernyő lesz. A kerekek elöl 20, hátul 21 colosak, az első abroncsok 265, a hátsók 325 mm szélesek. A kis sorozatú gyártás 2020-ban indul, de a végleges formatervet csak 2019-ben mutatja majd meg az Ariel, a gyorsulás azonban már nem titok: 0-ról 100 km/h-ra 3,8 másodpercet ígérnek a fejlesztők!

SZG

A váz ragasztott és szegecselt alu, a bukókeret acél

 

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Lágy hibridet gyárt az Audi Győrben

Elindult az úgynevezett lágy hibrid technológiával készülő négyhengeres dízelmotorok...

Újra nyereséges az Opel

Az új tulajdonos, a francia PSA Group autóipari konszern...

Megújult az Audi Q3

Az új Audi Q3 családi szabadidő-autó második generációja az...

Ötcsillagos az új Focus

A Focusban kifinomult megoldások segítenek a balesetek megelőzésében, vagy...

Íme, az új Porsche Macan

Sanghajban leplezte le a Porsche a megújult Macant. A...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás