Technika

2018. április 2. hétfő, 08:52

Ariel Hipercar - Lövedék

A kis brit vállalkozás villanyautója a világ legjobban gyorsuló „sorozatgyártású” négykerekűje szeretne lenni. Négy villanymotor viszi.

Az angol Ariel Motor Company-t 2001-ben alapították, és nincs köze az azonos nevű, korábbi brit motorkerékpár-márkához. Ez az Ariel főleg autókat gyárt, a mindössze 19 alkalmazott évente nagyjából 100, benzinmotoros, kétüléses Ariel Atomot szerel össze, de kisebb sorozatban készül a terepre való Nomad és egy Honda alapú motorkerékpár is, a 173 LE-s V4-es Ace.

Az alapváltozat hátsókerék-hajtású, a hatótáv-növelő gázturbina is hátul dolgozik

A tavaly bemutatott Hipercar (a név az angol High Performance-ből ered) még csak prototípus (nincs is teljesen kész), és tisztán elektromos hajtású. Az alapmodellben a két hátsó kereket forgatja két, különleges, háromfázisú villanymotor. A szabadalommal védett forgórészben a szokásosnál átlagosan 25%-kal több mágnes, az állórész pedig vízhűtéses. Egy, 300 LE-s (450 Nm) motor tömege mindössze 40 kg, a fejlesztés az angol Equipmake és a japán Aim Co. közös munkája. A Hipercar csúcsmodelljében az első kerekeket is ilyen motorok forgatják, így a négy gép együtt 1200 LE. A hajtás nem teljesen közvetlen, a motorok és a kerekek közötti bolygóműves fix lassító áttétel értéke 5,5:1, így minden egyes kerékre 2475 Nm forgatónyomaték küldhető! A nyomaték kifinomult, kerekenkénti szabályozását szintén az Equipmake gárdája oldotta meg, rendszerük másodpercenként 14 000-szer (!) tud beavatkozni a motorok működésébe.

Az elöl-hátul kettős keresztelngőkaros futómű karjai könnyűfémek, egy ülés mindössze 9 kilót nyom

Akkucsomagból kétféle is van, mindkettő lítiumionos és vízhűtéses (az akku, a hajtások és a motorok hűtőköre közös, a hűtőfolyadékot „légkondicionáló” temperálja, így nagy hidegben melegíteni is tud, ha kell). A kisebb telep 42, a nagyobb 56 kWh-s, előbbi az összkerekes, utóbbi a hátsókerék-hajtású Hiparcar-nak jár. A kisebb kapacitású az erősebb, 750 V-on dolgozik és akár 1200 A-t is lead 1500 kW (2040 LE) csúcsteljesítmény mellett. A nagyobb 648 V-os és 1050 A-t tud. Mindkét akku 67 cellacsomagból áll, minden csomag működését (feszültségét és hőmérsékletét) külön számítógép felügyeli. A 67 gép adatai futnak össze az akku fő számítógépében, ami pedig a már említett, egész autót felügyelő nagy aggyal kommunikál. A Hipercar hatótáv-növelő belsőégésű gépe sem hétköznapi: a ma szokásos kis benzinmotor helyett egy kifejezetten erre a célra tervezett apró gázturbina. A mindenestől is csak 50 kilós, 48 LE-s szerkezetet a központi számítógép indítja, ha kell, állandó 120 000/perces fordulatszámon dolgozik, és generátort forgatva termel áramot az akkuknak, vagy közvetlenül a motoroknak (a turbina teljesítményéből adódóan ilyenkor a végsebesség is korlátozott). Állandó fordulatszámú működése miatt emissziói könnyen kézben tarthatók, és messze alulmúlják az Euro6 érvényes határértékeit.

Így néz ki egy villanymotor, a csúcsmodellt négy ilyen hajtja. 300 LE-s (450 Nm) vízhűtéses, és mindössze 40 kilós, a ráépített szabályozó elektronikákkal együtt

A Hipercar váza szegecselt-ragasztott aluszerkezet, és a központi részhez csatlakozó első-hátsó váznyúlványok is könnyűfémek, a karosszériáról viszont ma még csak annyit tudni, hogy „könnyűszerkezetes” lesz – valószínűleg szénszálas- és alu-elemekből áll majd. A szintén teljesen alumínium futómű már kész, minden keréknél kettős keresztlengőkaros, lengéscsillapítása állítható és adaptív, a fékek elöl-hátul belső hűtésűek, elöl hat-, hátul négydugattyús nyergekkel. A fékpedál csak jeladó, a lassítás elektrohidraulikus. Titkos még a beltér: a szénszálas ülések egyenként mindössze 9 kilósak, a műszerfal pedig két nagyfelbontású TFT képernyő lesz. A kerekek elöl 20, hátul 21 colosak, az első abroncsok 265, a hátsók 325 mm szélesek. A kis sorozatú gyártás 2020-ban indul, de a végleges formatervet csak 2019-ben mutatja majd meg az Ariel, a gyorsulás azonban már nem titok: 0-ról 100 km/h-ra 3,8 másodpercet ígérnek a fejlesztők!

SZG

A váz ragasztott és szegecselt alu, a bukókeret acél

 

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megbüntették az Audit

A német hatóságok az Audit 800 millió eurós bírsággal...

Hatan

Az Autobest zsűrijének tagjai a Párizsi Autószalonon határoztak a...

Megjelent a novemberi Retro Mobil

Novemberi lapszámunkban régi pompájában mutatjuk be a múzeumi Tu-154-est,...

Többségi részesedést szerzett kínai vegyesvállalatában a BMW

A müncheni székhelyű BMW azt közölte, hogy 3,6 milliárd...

Leépítéssel riogat a Volkswagen

Tömeges leépítéssel fenyeget az autóiparban az új autók szén-dioxid-kibocsátásának...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás