Hírlevélbe

2018. január 30. kedd, 06:13

Hibajavítás - Aktuális: változások az útdíj fizetési szabályokban

Számos ponton módosították a fizetős utakra vonatkozó díjrendeletet. Végre nem azonnal büntetnek, ha jogosultság nélkül tévedünk fel egy sztrádára.

Negyedik éve működik a hazai fizetős útszakaszoknál a most is ismert rendszer, 2005-ben vezették be azt, hogy jelentősen több utat bevonnak a fizetős körbe. Hogy a lakosság zöme mégse kapjon szívgörcsöt, létrehozták a megyei matricákat, amelyek egy-egy megye díjköteles útjaira érvényesek. Ezzel sokan jól jártak, mert így olyan szakaszokat is lehetett az 5000 forintos díjért használni, amiért előtte egy normál tarifás heti, havi vagy éves jogosultság árát kellett leperkálni. Ám nem keveseknek kinyílt a bicska a zsebükben, hiszen aki korábban ingyen autózott az agglomerációs lakóhelyére, az – hacsak nem elégedett meg az alsóbb rendű utakkal – fizethetett. Lassan azért mindenki megszokta az új rendszert, de továbbra is maradt néhány olyan anomália, amelyet sem akkor, sem korábban nem orvosoltak. Tavaly év végére azonban megjött a józan eszük a jogalkotóknak, és megváltoztattak néhány bosszantó előírást. Az egyik legfontosabb és legjobban várt módosítás, hogy nem azonnal büntetik meg az autóst, ha matrica nélkül hajt fel a díjköteles szakaszra. Eddig ugyanis ez a hiba azonnali 14 875 forintos pótdíj vonzattal járt (már ha az embert lefilmezte egy ellenőrző autó vagy egy telepített kapu). Januártól 60 percnyi engedményt kapunk, vagyis ha egy órán belül megvesszük a jogosultságot, akkor nem jön a büntetési csekk. Mondjuk lehettek volna nagyvonalúbbak is, mondjuk egy nappal vagy több órával is ki lehetett volna tolni ezt az időt, hiszen az eredmény ugyanaz: ha végül nem fizetünk, tuti, hogy jön a pótdíj…

Bár eddig is adott volt a lehetőség a pótdíjak maximalizálására (ha egy adott időszakban kettőnél többször belefutott valaki az ellenőrzésbe matrica nélkül, akkor egy maximalizált, két alappótdíjnak megfelelő összeggel letudhatta a dolgot), erre azonban csak az első felszólító levél kézhezvételétől számított 15 napon belül volt módja a kuncsaftnak, az újévben viszont ezt felemelték 75 napra. Eltörölték azt a korlátot is, hogy a maximalizálási kérelmet egy rendszámra évente csak egy alkalommal lehet beadni. Nagyon sok olyan esetet regisztrált a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ), ahol az autós egyszerűen (talán egyszerű feledékenység vagy nem oda figyelés okán) téves díjkategóriára vette meg a jogosultságát. Ez azonban korábban teljes pótdíjat vonzott maga után, mostantól már csökkentett pótdíj jár ilyenkor, így a leggyakoribb esetben, vagyis amikor D2 helyett D1-es e matricát vesz az ember, a pótdíj a felére mérséklődik a korábbi szinthez képest (számszerűsítve: 14 875 Ft helyett csak 7500 Ft). Az is pozitívum, hogy az alappótdíj befizetésére nem 30, hanem 60 napot adnak; sok embernek okozhatott nagy bosszúságot az eddigi rövid határidő, hiszen a második szint már elég húzós, D1 és D2 esetében is 59 500 Ft. Újdonság, hogy januártól már nem négy, hanem három gyermek után is igényelhető a részleges díjmentesség, ami annyit tesz, hogy a D2 díjkategóriába tartozó járműre D1-es e-matricát is vehet a család. A kedvezményhez most is regisztrálni kell a NÚSZ-nál, ám ennek szabályai is enyhültek, mert akár utólag is elintézhető az adminisztráció.

Az is üdvözlendő, hogy ha valaki matrica nélkül közlekedik, de az utazása átnyúlik a következő naptári napra (mondjuk éjfél előtt indult el, és éjfél után tért csak le a fizetős szakaszról), akkor nem kell mindkét napra pótdíjat fizetnie, csak az egyikre, amennyiben a jogosulatlan úthasználat első és utolsó észlelése között legfeljebb 60 perc telt el. Az eddigi érthetetlen gyakorlat is megszűnt, miszerint egy téves rendszám-megadásnál a javítandó karakterek mindegyikénél (maximum háromról lehetett és lehet szó) elkérték az 1470 forintos szolgáltatási díjat, innentől fogva csak egyszer csapolják meg az ember pénztárcáját.

Örülhetnek a motorosok: a régóta létező kedvezményes heti jogosultság mellett májustól olcsóbb, 2500 Ft-os havi matricát is válthatnak (szemben a 4750 forinttal, amit eddig kellett fizetniük).
Amit még érdemes tudni, hogy a tarifák nem változtak, maradt a megyei matrica is 5000 Ft, viszont két új, díjköteles szakasszal bővül a fizetős utak köre: az M85-ös Csorna elkerülő út befejező részével és az M35 Debrecen utáni folytatásával. Senki se feledje: a 2017-es éves matricákkal (megyeiekkel és országossal) csak január 31-ig lehetett közlekedni!

KaMi

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Suzuki hibridre vált

Kedvezőbb fogyasztást, alacsonyabb károsanyag-kibocsátást, elérhető árú modelleket ígér a  japán...

Dízelbotrány: húzódik a megoldás Németországban

A Volkswagen bejelentette, hogy fizet becsapott vásárlóinak, miközben megpróbál...

Mit kell tudni az E10-ről?

Az E10-es benzin elsősorban a kedvezőtlen kipufogógáz összetevők és...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest 31 tagú zsűrije az Opel Corsát választotta...

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás