Aktuális

2018. január 30. kedd, 21:13

Emberek és állatok - VW dízelbotrány

A Volkswagen dízelbotrányának nincs vége. Most az derült ki, hogy a csoport más német autógyártókkal összefogva embereken és állatokon is kísérletezett.

Túl azon, hogy a Volkswagen-csoport legyártott több mint egyenlítő hosszúságú (11 milliós) autóoszlopa, előre megfontolt szándékkal évente annyi nitrózus gázzal szennyezi Földünk levegőjét, mint az Egyesült Királyság összes erőműve, teljes ipara, mezőgazdasága és járműállománya, most újabb megdöbbentő hírrel került a figyelem központjába. Embereken és állatokon kísérletezve próbálta meghamisítani a tudományos vizsgálatok eredményeit. Még ehhez a vacak teszthez is egy meghamisított VW Beetle volt az eszköz. A New York Times robbantotta a bombát, amikor kiszimatolta, hogy német autógyárak majmokat csuktak légmentesen lezárt cellákba, azért, hogy az ismert tudományos kutatásokban kétséget ébresztve, a dízelek egészségkárosító hatását kisebbítsék. Aztán kiderült, hogy a majompróbákkal sem elégedtek meg, embereken is kísérleteztek.

A Reuters jelentése szerint a Volkswagen igazgatótanácsa azonnali vizsgálatot rendelt el, hogy kiderítse, ki rendelhette meg a vizsgálatokat, ami már csak azért is furcsa, mert az ilyen jellegű döntések, ha valakire, akkor a cégvezetésre biztosan tartoznak. Hans Dieter Pöetsch – képletesen – a kardját csapkodva jelentette ki: „Minden tőlem telhetőt meg fogok tenni azért, hogy az összes részlet kiderüljön.” Annyi a hírekből már most is világossá vált, hogy a német autógyárak egy a közlekedés környezetre és egészségre gyakorolt hatását vizsgáló európai kutatócsoportot (European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector (EUGT)) pénzeltek azzal, hogy a vizsgálatokat készítse el. A New York Times szerint a teszteket még 2014-ban az Egyesült Államokban végezték el, azzal a céllal, hogy a dízeleket megszabadítsák azoktól a tudományosan megalapozott tényektől, hogy kipufogógázaik rákkeltőek. A New York Times egyébként úgy tudja, a vizsgálatokat Új-Mexikóban (Lovelace Respiratory Research Institute, LRRI) végezték. 10 java majmot légmentesen zárt cellákban négy órán át mérgeztek egy VW Beetle kipufogógázaival, azt bizonyítandó, hogy a modern dízelek nitrózus gáz terhelése lényegesen alacsonyabb, mint korábban volt. De jól tájékozottnak tartott források szerint a cég még itt is csalt, mert a kísérlethez használt Beetle-t úgy manipulálták, hogy lényegesen kevesebb mérgező gázt bocsásson ki, mint normális körülmények között az úton. A tesztek második fordulójában, összehasonlításként az állatokkal, egy jóval öregebb, kevésbé kifinomult kipufogógáz kezelő rendszerű Ford F-250-es gázait lélegezték be.

A Süddeutsche Zeitung és az NDR televízió tudni véli, hogy a majmokat utána elaltatták, csövet nyomtak le a torkukon, a vérük markereit vizsgálták, majd átmosták a tüdejüket és megvizsgálták a légcsövüket. Az LRRI 2015-ben, amikor robbant a dízelbotrány kivonult az EUGT támogatta kísérletezésből. „Miután a dízelcsalásról tudomást szereztünk, a vizsgálat sérült” – nyilatkozta az LRRI elnöke egy német napilapnak. A Reuters a vizsgálatok célját és eredményeit egyelőre nem tudta kideríteni, de a New York Times szerint a kutatócsoportot (EUGT) teljes egészében a VW és a Daimler és a BMW pénzelte, noha a Daimler is és a BMW is azt nyilatkozta, hogy nem volt tudomása a Volkswagen vezette kutatásról és hangsúlyozták, hogy az ő autóik közül egyetlen egyet sem használtak a kísérlethez.

Az Európa Bizottság is megszólalt: „Reméljük az érintett ország majd magyarázatot ad arra, ami történt”. Több autógyár képviselője, például a General Motors, a Ford és a Fiat Chrysler is kinyilatkoztatta, hogy ők nem vizsgálják a kipufogógázok emberekre és állatokra gyakorolt hatását. Pár nappal a botrány kirobbanása után a Volkswagen azt mondta, hogy néhány meg nem nevezett, a műszaki fejlesztés jogi osztályától és a Volkswagen amerikai részlegétől is tudatában volt a teszteknek. A cég szerint csak egy kis belső csoport szinte véletlenszerűen vitte előre a tesztet, és ez nem tükrözi a Volkswagen etikáját. De ipari megfigyelők szerint a kísérleteket jól dokumentálták és eredményeiket a BMW, Daimler és VW vezetőinek is bemutatták. Mindhárom cég kapcsolatba hozható az EUGT-vel, amit időközben már szélnek is eresztettek. A Volkswagen szerint a tanulmány soha nem került elő a vezetőségi találkozókon, noha a német Bild nyilvánosságra hozott emailje szerint a vezetőség néhány magasabb beosztású tagját tájékoztatták a kutatás tervéről. A botrány akkor dagadt tovább, amikor a Stuttgarter Zeitung arról számolt be, hogy az EUGT a nitrózus gázok hatását embereken is vizsgálta. A hírt az aacheni egyetem, kutató kórháza megerősítette azzal, hogy szerintük 2013-ban és 2014-ben az EUGT kutatásokat pénzelt, de ezek a munkahelyi biztonságot és nem a dízel kibocsátást célozták. A vizsgálatok egy részében 25 embert, három órán keresztül tettek ki, különböző szintű nitrogén-oxid terhelésnek, amivel egy normális munkahely nitrogén-oxid szintjét utánozták. Hozzáfűzte, a három autógyár tisztában volt vele, hogy embereken kísérleteznek, de nem volt beleszólásuk. Úgy tűnt, hogy nincsenek kapcsolatban a gázok tesztelésével. De az ellentmondásos teszt mögött álló kutató szervezetet a BMW, a Daimler, a Volkswagen és a Bosch alapította. A Süddeutsche Zeitung beszámolója szerint a különböző nitrogén-oxid koncentrációval végrehajtott kísérletek után, pszichikai vizsgálatokkal keresték a mellékhatásokat. Az USA környezetvédelmi ügynöksége (EPA) szerint még a rövid ideig tartó belégzésnek is lehetnek súlyos utóhatásai.

Cikkünk a botrány első fázisát regisztrálja, egyelőre nem látni a folyamat végét. De a sajtóbeszámolók véleménye, vagy a Deutsche Welle német tévéadó szerint úgy tűnik, a világ legnagyobb autógyára a Volkswagen csoport túlzott méretéből fakadó anyagi forrásai miatt Európában szinte minden retorzió nélkül még tisztességtelen piaci magatartást is megengedhet magának. És nem kell szkepszissel vádolni azt sem, aki azt mondja sok minden nem fog változni. Még akkor sem, ha Angela Merkel szóvivője, Steffen Seibert elmondta: „Ezek a tesztek, sem állatokon, sem embereken etikailag semmilyen formában nem elfogadhatóak.”

Ennél talán csak a német Barbara Hendricks német környezetvédelmi miniszter fogalmazott élesebben: „Az egész dolgot az teszi még rettenetesebbé, hogy az ipar egyik teljes ága tudományos tényeket akart sutba dobni, pimasz és kétséges metódusokkal. Úgy látszik ezek a felelősök nem értették meg mi itt a tét, már pedig az, hogy az egész botrányért el kell ismerniük a felelősséget.”

Audi, Seat, Skoda, VW tulajdonosok figyelmébe!

Legyen pertársaság!

Az Autó szerkesztősége segíteni kívánja a levegőszennyezés csökkentésére és a pórul járt, hibás szállítást elszenvedett vagy egyébként érdekelt autósok megsegítésére szerveződő pertársaságot. A társaság elindítása érdekében szeretnénk az érdeklődést megszondázni.

A szervezők az eljárást 500 károsult jelentkezésével, 3000 forintos regisztrációs díjjal (amit pernyertesség esetén visszafizetnének) elindítanák. A társaság a fent leírt német modellt követné, az eljárás költségeit a kártérítésből befolyt teljes összeg meghatározott része fedezné.

Felhívásunk egyelőre kizárólag a hajlandóság felmérését szolgálja, és már csak a levegő tisztaságának védelme miatt is szeretnének, ha ezt a felhívást olvasóink is terjesztenék.

Kérjük, e-mailben ([email protected]) lépjenek kapcsolatba a szerkesztőséggel. Adataikat bizalmasan kezeljük, s amennyiben létrejön a pertársaság, a jelképes, 3000 forintos regisztrációs díjat – a kiküldött, megfelelő értesítésnek megfelelően – akkor kell befizetni. A további részletekről beszámolunk majd.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megjelent a Retro Mobil márciusi száma!

Márciusi számunkban beszámolunk az Arizona Biltmore aukcióról, kipróbáljuk a...

Bemutató: Hyundai Kona

A Kia Stonic műszaki rokona összkerékhajtással is készül.

Csalhatott a Mercedes is

A német Bild lap beszámolója szerint a Daimler autógyárra...

Teszten az év legjobb vétele

Megkezdte három hónapos tartóstesztjét nálunk az Autobest 2018-as fődíjasa,...

Haszonbemutató: Renault Trucks T High Edition – Team Alpine

A frissen felélesztett Alpine márkát különleges sorozattal ünnepli...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás