Aktuális

2018. január 17. szerda, 13:00

Eljárások Németországban - VW dízel csalás

A német bíróság elrendelte, hogy a Porsche SE (Societas Europea) válaszoljon a részvényeseknek arra a kérdésére, hogy mit tudott a Volkswagen AG vezetősége és a többségi részvényesei a dízel botrányról és, hogy vajon megsemmisítettek-e bizonyítékokat.

A holding vezetésének arra az öt kérdésre kell válaszolnia, amit eredetileg a 2016-os éves közgyűlésen már feltettek nekik. A bíróság élesen kritizálta a két társaság krízis kezelését, kijelentve, hogy a VW elmulasztotta leállítani azoknak a dokumentumoknak a megsemmisítését, amelyek segíthették volna az Egyesült Államok nyomozását abban, hogy milyen szerepet játszott a cég a dízel kipufogógázok tesztjének manipulálásában.

Mind a Porschénak mind a Volkswagennek szembe kell néznie a befektetők jogi eljárásaival, akik azok után a kompenzálásokra kifizetett euro milliárdok után kutatnak, amik azon múltak, hogy mikor és mit tudott a legfőbb vezetés a dízel csalásról. Eddig ugyanis a Porsche is és a Volkswagen is, az ilyen jellegű kérdésekre a folyamatban lévő nyomozásokra és a VW felkérte külsős jogi irodára hivatkozva kerülte a választ.

Egy külső jogi cég igénybevétele, normális esetben nem kötelezi az ügyfelet titoktartásra – írták a bírák.

A Porsche SE, a Porsche és Piech család (egyebek mellett) befektetési alapja, ami a VW szavazati részvényeinek 52%-át ellenőrzi és gyakorlatilag ugyanazok az emberek vezetik, mint az autógyárat és különböző igazgatók kettős szerepet játszanak. A Porsche tisztségviselői egy bírósági határozat ellenére kitértek az elől, hogy a részvényeseknek elmondják, hogy mikor értesültek a csalásról, a hatóságokkal kötött megállapodásra hivatkozva, és azt mondták, hogy ez a téma elsősorban a VW-t érinti és nem a Stuttgarti központú Porschét közvetlenül.

A Volkswagen nyomozások és perek tömegeinek van kitéve, amióta az Egyesül Államok hatóságai felfedték, hogy 2015 szeptemberében a cég 11 dízel modelljét módosítottak úgy, hogy szándékosan meghamisítsa a kipufogógázok tesztjének eredményét. A csoport eddig már 30 milliárd dollárt fizetett kis büntetésként, megállapodásokra és egyéb költségekre, amióta fény derült a botrányra.

A német bírósági döntés a világ legnagyobb autógyártóját érzékeny időpontban érte. Éppen az Egyesült Államok felügyelője, Larry Thompson ellenőrzi, azoknak az eszközöknek a hatásosságát, amiket a csaláshoz bevetettek. Minden bizonyíték, ami arra mutat, hogy a cégek fejesei már 2015 szeptembere előtt tudtak a kibocsátást befolyásoló eszközökről alaposan megemelheti mindkét cég pénzügyi kockázatát.

A dízelzűrön kívül a Volkswagennek német ügyészek eljárásával is szembe kell néznie, mert bizonyos munkaköröket alaposan túlfizettek és a Skoda egyiptomi importőre belekeveredett egy megvesztegetési ügybe is.

A stuttgarti bíróság kritizálta a Volkswagen 2015-ös válság vezetését, mondván, hogy nem tudta a dolgozóit megakadályozni abban, hogy olyan bizonyítékokat semmisítsenek meg. A Porsche vezetősége súlyos kihágásokat követett el azzal, hogy nem nyomozott az után, hogy a VW hogyan kezelte a válságot. A Volkswagen azt állítja, hogy a motor babrálása mérnökök egy szűk csoportjához köthető. Az Egyesült Államok bírósági iratai azt mutatják, hogy mintegy 40 ember dokumentumok ezreit semmisítette meg, amikor már látszott, hogy a mintegy évtizedre megnyúlt csalásra fény derül.

Volkswagen dízel botrány: Kanada győzött

A Reuters jelentése szerint a Volkswagen AG megegyezésre jutott a Volkswagen dízel csalásban érintett autó tulajdonosokkal 232 millió dollár értékben. A megegyezés lényege, hogy 20 000, 3,0 literes motorral szerelt Audi, Porsche és Volkswagen tulajdonosát készpénzben kárpótolja Kanadában bírósági jóváhagyással. A német gyártó abban is megegyezett, hogy 2,5 millió kanadai dollárt fizet polgári büntetésként.

A múlt évben hasonló megegyezés született az Egyesült Államokban, ahol a Volkswagen beleegyezett abba, hogy legalább 1,22 milliárd dollárt fizet azért, hogy 80 000, 3,0 literes motorral szerelt autó hibáját kijavítsák, vagy visszavásárolják. A VW abba is beleegyezett, hogy a javításra szorult autók tulajdonosainak autónként 8 500-17 000 dollár közötti összeget fizessen.

A német gyártó most belement, hogy összesen több mint 25 milliárd dollárt költ Észak-Amerikai tulajdonosok, környezetvédelmi hatóságok, amerikai államok és kereskedők követeléseire, illetve a visszavásárlási ajánlatok kielégítésére.

2016 júniusában a Volkswagen megállapodott abban, hogy 10 milliárd dollárig költ a 475 000, 2,0 literes motorral, az Egyesült Államokban eladott autó visszavásárlására és javítására. 2016-ban ugyancsak vállalta, hogy 2,1 milliárd kanadai dollár értékben kijavítja vagy visszavásárol 105 000, 2,0 literes szennyező motorral szerelt autót és kárpótolja azok tulajdonosait Kanadában.

2017 decemberében az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége és egy kaliforniai levegővédelmi szervezet elfogadott egy javítási módot 24 000, 3,0 literes Audira. A javítás a csaló szoftver eltávolítását és szerkezeti részek cseréjét jelenti.

Korábban az Egyesült Államokban elfogadtak egy módszert egy másik 38 000, 3,0 literes dízel javítására.

A Volkswagen 2015 szeptemberében elismerte, hogy illegális szoftvert használt, hogy meghamisítsa a dízel környezetvédelmi vizsgálatok eredményét és ezzel talán az autóipar történetének legnagyobb botrányát robbantotta ki.

 

Audi, Seat, Skoda, VW tulajdonosok figyelmébe!

Legyen pertársaság!

Az Autó szerkesztősége segíteni kívánja a levegőszennyezés csökkentésére és a pórul járt, hibás szállítást elszenvedett vagy egyébként érdekelt autósok megsegítésére szerveződő pertársaságot. A társaság elindítása érdekében szeretnénk az érdeklődést megszondázni.

A szervezők az eljárást 500 károsult jelentkezésével, 3000 forintos regisztrációs díjjal (amit pernyertesség esetén visszafizetnének) elindítanák. A társaság a fent leírt német modellt követné, az eljárás költségeit a kártérítésből befolyt teljes összeg meghatározott része fedezné.

Felhívásunk egyelőre kizárólag a hajlandóság felmérését szolgálja, és már csak a levegő tisztaságának védelme miatt is szeretnének, ha ezt a felhívást olvasóink is terjesztenék.

Kérjük, e-mailben ([email protected]) lépjenek kapcsolatba a szerkesztőséggel. Adataikat bizalmasan kezeljük, s amennyiben létrejön a pertársaság, a jelképes, 3000 forintos regisztrációs díjat – a kiküldött, megfelelő értesítésnek megfelelően – akkor kell befizetni. A további részletekről beszámolunk majd.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megjelent a júniusi Retro Mobil!

Júniusi számunkban teszteljük az Alfa Romeo Alfetta GT-t, az...

Megoldható az utólagos átalakítás

Kivitelezhetőnek tartja a német környezetvédelmi hivatal a koros dízelautók...

Elkelt Ferenc pápa Lamborghinije

Ferenc pápa ajándékba kapott Lamborghinije 715 ezer euróért kelt...

25 éves az esztergomi Suzuki

A múlt század elején Hamamacuban alapított szövőszékgyár 1952-ben készítette...

Akár több mint két millióan követelhetnek pénzt a Volkswagentől

A világ legnagyobb szándékos környezetszennyezésének, már majdnem biztos, hogy...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás