Újautó

2017. november 21. kedd, 05:56

Nagy falat - Tesztnapló: Volvo XC60 D5 AWD

Az XC90 technikájának színe-java egy számmal kisebb méretben.

A nagyautók után középkategóriás modelljeit is elkezdte lecserélni a Volvo.

Karosszéria, utastér

A gyártás még az elején tart, erről árulkodnak a pontatlanul, nem egyforma résekkel illesztett karosszériaelemek. A kulcs nélkül nyitható ajtók nagy szögben kitárhatók, finoman csukódnak, a beszállás kényelmes, a légrugós felfüggesztés normál állásában a vezetőülés lapjának talajtól mért távolsága 550-620 mm. Zseniálisak a fűthető, szellőztethető, elektromosan állítható, memóriás, és hatékony masszázzsal kényeztető első komfortülések – túlbonyolított részlet, hogy a combtámasz mozgatását csak a menüből (!) hívhatjuk elő. A hosszú úton sem fárasztó vezetői pozíció alkattól függetlenül belőhető, a pedálrend hibátlan. Elöl – leginkább széltében – nagyon tágas az XC60-as, a két ülés között kínai Nagy Falként tornyosul az oldalt textillel bevont, széles középkonzol – nem nyomja a vezető jobb lábát. A kilátás előre és oldalra jó, vékonyak az A-oszlopok, a 360 fokos kamerarendszer a legjobbak közé tartozik, gyerekjáték vele a pontos manőverezés. A műszerpult az XC90-esét másolja, a vetített órák grafikája változtatható, valódi gombok alig vannak, minden a középső, álló formátumú 9,0 colos érintőképernyőn kezelhető. Az itt lapozható menü hamar kitanulható, de zavaróan aprólékos a konfigurálás, ellenben okos ötlet a leggyakrabban használt funkciók egyetlen oldalra csoportosítása. A fedélzeti számítógép az okoskormány érintőgombjaival működik, ez megszokást igényel. A legtöbb burkolat puha, kellemes tapintású, az illesztések is pontosak, de rossz úton halk zörejeket hallani a műszerfalból. A bélelt kesztyűtartó lehetne nagyobb, az ajtókban elférnek az egyliteres duci palackok is. Az XC60 hátul is kényeztet, a négyzónás légkondi itt is oldalanként temperál, fűthetők az ülések és tágas a hely. Középen magas a merevítő púp, de a 460 mm hosszú ülőlapot három utasra formázták, átlagos alkattal el lehet férni. Kicsik az ajtózsebek, az üléstámlákra kommersz hálókat tettek. A csomagtér alapból 505 l-es, a 760 mm-es rakodóperem a légrugós szintszabályozással 690-re levihető, az ajtó csupán 1820 mm-re nyílik fel, a zár könnyen fejsérülést okozhat.

Motor, erőátvitel

A Volvo ráállt a szabvány négyhengeres, turbós erőforrásokra, így a D5 jelzés is 2,0 l-es, közös csöves dízelt takar. Erőből nincs hiány (235 LE, 480 Nm), a rezonancia sem zavaró, de a géphang nem szép, 3000/perc felett teherautós zúgásra vált. A startstop gyors, a gázreakció 1800-tól élénk, de a nyolcfokozatú, kormányról is pöcögtethető bolygóműves automata nincs mindig a helyzet magaslatán: sokszor érezhető rántással, elindulásnál bizonytalankodva dolgozik. A D5 motorhoz alapáras a lamellás kuplungos automata összkerékhajtás, ennek biztonságnövelő tudását a legtöbben vélhetően csúszós, meredek utakon, nem pedig terepen kamatoztatják majd. A vegyes tesztfogyasztás 8,6 l/100 km-re jött ki, városban 9-10 l/100 km körül alakult az étvágy.

Vezetés, menettulajdonságok

Az XC60 alá igényes, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink felfüggesztést szereltek, a tesztautóban feláras adaptív légrugózás is volt. A menetkomfort mégsem tökéletes, az egymás utáni úthibákkal, a nagyobb zökkenőkkel nem tud mit kezdeni az autó, ilyenkor ráz és zötyög – ebben a 21 colos, /40-es gumik is ludasak. Autópályán kényeztető a suhanás, nyolcadikban 2100/perccel forog a főtengely, kellemes a csend, a zajok távoliak, jó az egyenesfutás. Az ívmenet bolondbiztos, a karosszéria gyors kanyarban sem billen, nincs gond a hirtelen terhelésváltásokkal. A két végállás között szokatlanul sokat, hármat forduló elektromechanikus szervokormány nem igazán közvetlen, a rásegítés mértéke a választott menetprogram (Eco, Comfort, Dynamic, Offroad, Individual) szerint alakul, ahogy a légrugózás is ezeknek megfelelően emeli vagy süllyeszti a karosszériát. Az erőtartalék bőséges, 130 km/h-nál padlógázra gyorsan hármat is visszakapcsol a váltó és a Volvo azonnal meglódul. Sok a vezetést támogató rendszer, a legtöbb funkciót „hálózatba kötve” használó Pilot Assist autópályán szinte önvezető: például előzésnél már indexeléskor elkezdi a gyorsítást, ha nem érzékel járművet a holttérben.

Felszereltség

Az R-Design az alap Momentum komfortszintre épül (automata vészfék, hét légzsák, LED-es fényszórók, eső- és fényszenzor, fáradtságérzékelő, táblafelismerő, sávtartó, holttérfigyelő, fedélzeti számítógép, infotainment 9,0 colos érintőképernyővel, 10 hangszórós audiorendszer, Bluetooth kihangosító, okoskormány, komfort bejutás, tempomat, automata légkondi, elektromos ablakok), látványban és belső tartalomban a sportosságot célozva (19 colos alufelnik, sport felfüggesztés, 12,3 colos TFT műszeregység, combtámaszos sportülés, prémium bőrkárpit, R-Design karosszériaelemek).

Összegzés

Látványra, biztonságra és kényelemre igazi Volvo, tágas utastérrel, nem tökéletes légrugózással és apró minőségi hiányosságokkal. Ára a prémium kategóriához illően magas.

KZ

 

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Résbe illő

BMW X2 – az alufelnik 17-19 colosak, a menettulajdonságok...

Bemutatta elektromos járművét a Volkswagen Moia

A berlini TechCrunch Disrupt konferencián bemutatta első modelljét a...

Michelisz Norbert az év magyar autóversenyzője

A túraautó-világbajnokság (WTCC) idei második helyezettje, Michelisz Norbert lett...

Visszatér a Formula-1-be az Alfa Romeo

Visszatér a Formula-1-be az olasz Alfa Romeo márka, mely...

Az új személyautók eladása több mint 30 százalékkal nőtt novemberben

Az előző év azonos időszakához képest 30,9 százalékkal több,...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás