Technika

2017. november 9. csütörtök, 05:26

A Mahle kettős feltöltésű 1,2-es háromhengerese - Robbanómotor?

Már 262 LE-s és földgázzal is járatható a Mahle saját fejlesztésű 1,2-es benzinese.

A német központú autóipari óriáscég saját motorfejlesztési próbálkozásairól már többször is írtunk, de a 2007-ben nagy hírveréssel bemutatott, és a márka brit központja által tervezett könnyű szerkezetű 1,2-es turbós benzinesből az óta sem lett sorozatgyártmány. Azért nem felejtették el, sőt a fejlesztés sem állt le: már földgázüzemű (CNG), kettős feltöltésű, – egyszerre turbós és elektromos-hajtású kompresszoros – változatban is menetkész és 262 LE-s! A Mahle hisz az extrém méretcsökkentésben (downsizing), és az ezzel a módszerrel elérhető kismértékű hatásfokjavulásban, fogyasztás- és emisszió-csökkentésben.

Ezen a képen jól látszik, hogy a 48 V-os, indítómotornak és segédhajtásra is alkalmas generátor vízhűtéses. A jobb oldalon az Aeristech villanymotoros hajtású kompresszora

Az alapok 2007 óta változatlanok (1200 cm3, furat x löket: 83,0 x 73,9 mm), a kis háromhengeres csupa könnyűfém szerkezet, hengerenkénti négyszelepes, mindkét oldalon folyamatosan változó, elektrohidraulikus állítású DOHC-vezérlését lánc hajtja, befecskendezése nagynyomású (250 bar), többadagos és közvetlen. Olajszivattyúja változó, terhelésfüggő szállítású, vízpumpája pedig tisztán villanymotoros (így a keringetés sebessége és vele a hűtés intenzitása is teljesen függetleníthető a főtengely fordulatszámától, amivel gyorsítható a bemelegedés), hűtőrendszerében külön kör a hengerfej és a blokk, ami az égésterek gyors bemelegedését segíti, ezzel pedig csökkenti a hidegüzemi emissziót és a fogyasztást is. A főtengely csapágysorát külön könnyűfém keret merevíti, az olajhűtő és a töltőlevegő hűtője (intercooler) is vízhűtéses, a hűtött kipufogógáz visszavezetés nagyarányú (üzemmódtól függően akár 10% feletti is lehet, ez főleg a nitrózus gázok, de a közvetlen befecskendezéseseknél egyre nagyobb gondokat okozó korom ellen is hatásos). A kezdeti egyetlen fix geometriájú turbóval töltött változatból készült egy 163 LE-s, majd röviddel utána bemutatták a 262 LE-st is.

Az alapváltozat, csak turbóval. Ebből is létezik 262 LE-s, csak a nyomatéki csúcsa alacsonyabb a kettős feltöltésűnél

A legújabb, kettős feltöltésű kivitel már nem lett erősebb, de csúcsnyomatéka az elektromos hajtású kiegészítő kompresszor hozzáadásával 250-ről 315 Nm-re nőtt. A villanymotoros centrifugálkompresszor (olyan „turbó” aminek csak a nyomó, azaz a kompresszor-oldala van meg, turbináját villanymotor helyettesíti) brit gyártmány az Aeristech terméke, mindössze 4,2 kilót nyom, vízhűtéses, és 120 000/perc a csúcs fordulatszáma. Mivel 0,2 s alatt képes álló helyzetből elérni 100 000/percet, teljesítményigénye is hatalmas: gyorsításkor 12, de tartós üzemben is legalább 7,6-8,0 LE-t vesz fel. Ennél persze sokkal többel nő tőle a motor teljesítménye, de ha a tartós 8 LE-t 12 V-os egyenárammal kell megtermelni a szükséges áramerősség 450 A fölé nő! Ez ujjnyi vastag vezetékeket jelentene. 48 V-ról ennek a negyede is elég, nem kell az extra kábelezés, így a kis motor elektromos hálózata is ekkora feszültséggel operál. A 48 V-os, szintén vízhűtéses, szíjhajtású generátor az esetleges kiegészítő könnyű-hibridüzemhez is elég izmos és az indítómotor feladatát is átveszi – hagyományos önindító nincs is. A fix geometriájú turbó is megmaradt a motoron, de kicsivel nagyobb lett, és alacsony fordulatszámon csappantyúk zárják ki a töltésből – ilyenkor csak a kompresszor dolgozik. A középtartományban együtt töltenek, 4500/perc felett pedig csak a turbó marad egyedül.

Az elektromos hajtású centrifugálkompresszor mindössze 4,2 kilót nyom, és vízhűtéses. Hajtásához elengedhetetlen a 48 V-os elektromos rendszer

A kettős feltöltés előnyeit mindennél beszédesebben mutatja a forgatónyomaték növekedésének gyorsasága: a középtartományban a gázra lépve a vele azonos teljesítményű, de csak turbóshoz képest a kettős töltésű motor 15-ször (!) nagyobb forgatónyomaték emelkedést produkál egyégnyi idő alatt, ami hatalmas rugalmasságnövekedést jelent a mindennapi használatban – a villámgyorsan felpörgő kompresszor gyakorlatilag teljesen eltűnteti a turbólyukat. A Mahle a hasonló teljesítményű szívó benzinesekénél a kár 25%-kal is takarékosabb működésről beszél. Az új motor egyelőre próbaköreit futja, főleg Volkswagenek orrában, tisztán benzines, és benzin-földgáz üzemmel is. Létezik már a kéthengeres testvér is, kifejezetten elektromos autók hatótáv-növelésére, azaz generátorhajtásra.

SZG

Tartós teszten a legizmosabb változat: a Golfok már túl vannak több százezer közúti kilométeren is

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kötések

Passat díszcsomagolásban, a belépő dízelmotorral és közepes felszereltséggel.

Megjelent a decemberi Retro Mobil!

Decemberi számunkban klasszikus Peugeot kincseket próbálunk, ZIL tűzoltóautót, V8-as...

Meglódult az elektromos autók iránti kereslet

A tisztán elektromos meghajtású autók állami támogatásának tavaly október...

Nagy falat

Az XC90 technikájának színe-java egy számmal kisebb méretben.

Kanada győzött!

Kanadában győzött a pertársaság. A becsapott vevők kényük-kedvük szerint...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás