Hírlevélbe

2017. október 22. vasárnap, 14:17

A német autópályadíj bevezetése - Nincs többé ingyen ebéd?

Sokéves huzavona után 2017. március 31-én elfogadta a német parlament az autópályadíjról szóló törvénytervezetet. Már biztos, a személyautók számára is fizetőssé válik a teljes németországi autópálya hálózat.

A haszongépjárművekre vonatkozóan már 2005. január 1. óta kötelező az útdíj fizetés, azonban eddig a személyautók ingyenesen közlekedhettek. A környező országokhoz képest valószínűtlenül kedvező feltételekkel találkozhattunk eddig a német autópályákon, a jó minőségű kiterjedt úthálózatot nem csak díjfizetés nélkül használhatta mindenki, de bizonyos szakaszokon még kedvünkre száguldhattunk is, hiszen (általánosságban) nincs sebességkorlátozás. Utóbbi egyelőre nem változik, azonban az ingyenes úthasználat megszűnni látszik. Németország autópálya hálózata egyébként világviszonylatban is figyelemreméltó, ugyanis ez a világ legsűrűbb sztrádarendszere. Kína és az Egyesült Államok után pedig ez a harmadik leghosszabb autópálya rendszer, hossza összesen majdnem 13 ezer km.

Az autópálya díj bevezetésére vonatkozóan még csak távlati tervek ismertek, legkorábban 2019-ben jöhet a díj. Azt azonban már most tudni lehet, hogy a magyar rendszerhez hasonlóan ott sem lesz fizikai matrica, hanem csak elektronikus vinyetta, ami a gyakorlatban az adott jármű forgalmi rendszámának elektronikus regisztrációját jelenti, a kiválasztott időtartamra. Érdekesség, hogy az eredeti elképzelés szerint a helyi német rendszámú autóknak annyival csökkentették volna a gépjármű adóját, amennyi az autópályadíj. Ezt azonban az Európai Bizottság diszkriminatívnak találta, ezért Németország kis híján bíróság elé kényszerült az ügyben. A megoldást egy kiskapu formájában találták meg a német döntéshozók, miszerint attól függ a járművekre kivetett adó csökkentése, hogy milyen környezetvédelmi besorolású az adott autó. Ezzel a módosítással már az Európai Bizottság is elfogadja a tervezetet. Ez persze nem azt jelenti, hogy a rendszerben ne érné továbbra is hátrányos megkülönböztetés a külföldi autókat, hiszen őket nem érinti a német gépjárműadó csökkentése.

Érdekesség azonban, hogy a tervezet szerint a külföldieknek csak az autópálya használatért kellene fizetnie, a német autósoknak viszont az úgynevezett Bundesstrasse, vagyis a 39 ezer kilométernyi szövetségi országút hálózatért is. Szintén meglepő, hogy a német autósoknak előírják az éves útdíj megfizetését függetlenül attól, hogy használják-e az utakat vagy sem. Ennek az összege attól függ, hogy mekkora méretű az autó motorja, valamint hogy milyen környezetvédelmi besorolási kategóriába tartozik. A legkedvezőbb árú éves úthasználat a németeknek így 67 euróba kerül majd, a legmagasabb ár pedig 130 euró lesz. A magyar autópálya matrica jelenleg egy évre 42 980 Ft, ami megközelítőleg 139 Euro; röhejes, hogy drágábban használhatjuk a karcsú hálózatunkat, mint a németek a sajátjukat. A benzines autókra kedvezőbb tarifákat állapítottak meg, mint a dízelekre, s az Euró 6-os kategóriába tartozó német rendszámú, különösen tiszta üzemű járművek még magasabb gépjárműadó kedvezményt kapnak majd. A be nem fizetett útdíjak nem maradnak megtorlás nélkül. A belföldi német bliccelők mellett a külföldi rendszámú autók sem ússzák majd meg a büntetést, a behajtásban elég erősek a németek. A pontos összegekről azonban még nem született döntés. Személyautók mellett a lakóautóknak is útdíjat kell majd fizetniük, de nem lesz útdíj  az elektromos autók, a motorkerékpárok, a mozgáskorlátozottak járművei, valamint a mentőautók számára.

A német autósokkal ellentétben a külföldiek számára lehetőség lesz rövidebb időtartamra is úthasználati jogosultságot váltani.

A legrövidebb virtuális matrica 10 napos lesz, ami az adott jármű környezetvédelmi besorolásától és motorjának lökettérfogatától függően lehet 2,50, 4, 8, 14, 20 vagy 25 euró. A következő opció a két hónapos úthasználat, amely 7, 11, 18, 30, 40 vagy 50 euróba kerülhet.

A külföldiek szintén válthatnak éves úthasználati jogosultságot, amelynek díjszabása 67 eurótól indul és maximum 130 euróba fájhat. Szomorú, de abban az esetben, ha egy öreg, nagy lökettérfogatú, benzinfaló autóval indulunk neki a német Autobahn-nak, az éves matricáért még mindig kevesebbet kell fizetnünk ott, mint Magyarországon.

Azon magyar állampolgárok, akik Németországban élnek és német rendszámú gépjárművet használnak, szintén részesülnek abból az adókedvezményből, amit a német állam nyújt. Ők is ugyanúgy a környezetvédelmi besorolás alapján kapják meg a kedvezményt az autópályadíjra, akárcsak a német állampolgárok. Azok a magyarok, akik magyar rendszámú autót használnak, az első egy évben adómentességet élveznek, azonban ezt követően regisztrálniuk kell gépjárművüket a német hatóságoknál. Ez egyben azt is jelenti, hogy az első egy évben megvásárolhatják majd a rövidebb időtartamra szóló pályahasználati jogosultságot, ellentétben a német rendszámú autókkal, amelyek gazdáinak kötelező az éves díjat leperkálniuk. Azoknak a magyar magánszemélyeknek, akik Németországban élnek, és magyar rendszámú cégautóval közlekednek, ugyanúgy kell megváltaniuk az autópálya matricát, mint a magánkézben lévő, külföldi rendszámú autókra.

A magyar rendszerhez hasonlóan az úthasználati jogosultság az adott autó rendszámához párosul. Az autópályákon kihelyezett kamerák a rendszámot figyelik, a hatóságok ebből már látják, hogy az adott jármű tulajdonosa megváltotta-e az adott útszakasz használati jogát vagy sem. A németek kamerarendszere a hazai VÉDA rendszerhez hasonló módon működik majd, így valószínűleg nem csak az útdíj fizetést nézik, de az autók műszaki vizsgáját és biztosítását is figyelhetik vele. Az, hogy melyik szervezet ellenőrzi majd a díjfizetést, még nem egyértelmű. Logikus lenne, hogy ugyanarra a hatóságra testálják a feladatot, amelyik már jelenleg is figyeli a haszongépjárművek úthasználatát, azonban előfordulhat, hogy a személyautók ellenőrzésére egy külön szervezetet hoznak létre. Ez azonban 2019-ig nyitott kérdés.

Összességében elmondható, hogy még nagyon sok a kérdőjel a németországi autópályadíjak bevezetését illetően, azonban már most megállapíthatjuk, hogy a német döntéshozók igyekeznek egy korrekt és a többi országhoz képest nem túl drága rendszert kialakítani.

Bauer Tamás

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Az Autobest 2021 döntősei

Megvannak az Autobest (Európa legjobb vétele) 2021-es döntősei, mutatjuk...

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás