Bemutatók

2017. október 16. hétfő, 05:23

Érdekesség: ZAZ Forza - Újra Zapi?

Ukrajnában, olasz formatervvel készül az új, kínai eredetű Zaporozsec.

A történet még 2009-ben kezdődött, amikor az ukrán Avtozaz belerokkant a gazdasági válságba. Akkor az orosz export volt az egyetlen remény, a Genaral Motors azonban keresztbe tett, mert megtiltotta a ZAZ-nál gyártott Chevrolet Lanos exportját – kis trükkel így került a FÁK államainak piacára a néhai Daewoo Lanosból lett ZAZ Chance. Ez, és a nálunk is ismert öreg Tavria (meg annak lépcsőshátúja, a Slavuta) azonban kevés volt az üzlet felpörgetéséhez, a gyár alig 50%-os kihasználtsággal csak veszteséget termelt. 2009 végén újra felcsillant egy dél-koreai üzlet lehetősége: a Kia szerződést ajánlott az ukránoknak a cee’d összeszerelésre, de később mégis Oroszországban kezdett nagysorozatú termelésbe. Már minden veszni látszott, amikor becsöngetett az 1997-es alapítású kínai Chery márka. Modern technikát hozott: a 2008-ban Pekingben bemutatott (és 2012-ben módosított) A13-nevű kisautóról a kínaiak büszkén hangoztatták, hogy formáját olasz mesterekkel rajzoltatták Torinóban, motorját pedig az osztrák AVL-lel fejleszttették. Az Orosz-Ukrán háború előtt az Avtozaz fő feladatának az orosz piac ellátását szánták a kínaiak – itt a Chery A13 limuzin Bonus, a ferdehátú pedig Very néven fut ma is – de Európa felé is kacsingattak kicsit. Mintegy „melléktermékként” az üzem magának is gyárt, mindkét karosszériaváltozatot ZAZ Forza néven lehet megvenni. A termelés 2011-ben indult, nagyon döcögősen, az első évben az exportmennyiségen felül alig 4200 Forza gördült le a szalagokról, 2012-ben csak 2900, 2013-ban pedig 1500… A hírek és a remények most az igazi nagysorozatú gyártás idei beindulásáról szólnak. A modern Zaporozsec alkatrészeinek több mint fele ukrán beszállítóktól érkezik, főleg az utastér elemei, a kipufogó, a gumik és a légkondi részegységei.

A három- és ötajtós Forza között minimális a technikai különbség – a gyári ismertetőben még 1275 kilós saját tömegük is egyezik -, tengelytávjuk (2527 mm), szélességük (1686 mm) és magasságuk (1492 mm) azonos, a ferdehátú hosszára (4139 mm) a limuzin 13 centit ver rá (4269 mm), ami kizárólag a hátsó túlnyúlásból adódik. A felfüggesztés elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros, a 15 colos (185/60-as gumikkal szerelt) lemez- vagy alufelnik mögött elöl tárcsa-, hátul dobfékek lassítanak. Az egyetlen 1,5 l-es, négyhengeres benzinmotor szívó és szívócső befecskendezéses, hengerenkénti négy szeleppel, és egy vezérműtengelyes (SOHC) vezérléssel. Teljesítménye 109 LE (6000/perc), nyomatéka 140 Nm (4500/perc), az erő ötfokozatú kéziváltón át jut el a hajtott első kerekekig. A végsebesség szerény 160 km/h, ellenben a fogyasztás a gyár szerint sem kevés, városban 9,7, országúton 5,7 l fogy százon, a vegyes érték 7,2 l/100 km, a tank 50 l-es, és létezik automataváltós (ötfokozatú bolygóműves) kivitel is. A ZAZ 15 000 km-ként írja elő a kötelező szervizt, a 3 éves vagy 100 000 km-es általános garancia pedig több mint biztató.

Felmerül a kérdés, hogy az árérzékeny, kelet-európai piacokon is felbukkanhat-e az új Zaporozsec? A Dacia, a Lada mellett vélhetően lenne rá kereslet, de nem az importőr hiánya a legnagyobb akadály: a Forza motorja alapból, egyelőre csak Euro4-es tisztaságú, és tudható, hogy ebben a kivitelben módosításokkal is csak az Euro5-öt teljesíti. Nincs ESP-je (ez az EU-ban kötelező), és légzsákból is csak kettőt szerelnek bele. Nem tudni, mit forgatnak a fejükben az ukránok és a Chery vezetői, de újabban dízelmotorról, és új, turbós benzinesekről is hallani, sőt az sem titok, hogy a Forza 1,5-öséből már kész a változó, DOHC vezérlésű változat is.

KZ

 

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kötések

Passat díszcsomagolásban, a belépő dízelmotorral és közepes felszereltséggel.

Megjelent a decemberi Retro Mobil!

Decemberi számunkban klasszikus Peugeot kincseket próbálunk, ZIL tűzoltóautót, V8-as...

Meglódult az elektromos autók iránti kereslet

A tisztán elektromos meghajtású autók állami támogatásának tavaly október...

Nagy falat

Az XC90 technikájának színe-java egy számmal kisebb méretben.

Kanada győzött!

Kanadában győzött a pertársaság. A becsapott vevők kényük-kedvük szerint...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás