Bemutatók

2017. október 16. hétfő, 05:23

Érdekesség: ZAZ Forza - Újra Zapi?

Ukrajnában, olasz formatervvel készül az új, kínai eredetű Zaporozsec.

A történet még 2009-ben kezdődött, amikor az ukrán Avtozaz belerokkant a gazdasági válságba. Akkor az orosz export volt az egyetlen remény, a Genaral Motors azonban keresztbe tett, mert megtiltotta a ZAZ-nál gyártott Chevrolet Lanos exportját – kis trükkel így került a FÁK államainak piacára a néhai Daewoo Lanosból lett ZAZ Chance. Ez, és a nálunk is ismert öreg Tavria (meg annak lépcsőshátúja, a Slavuta) azonban kevés volt az üzlet felpörgetéséhez, a gyár alig 50%-os kihasználtsággal csak veszteséget termelt. 2009 végén újra felcsillant egy dél-koreai üzlet lehetősége: a Kia szerződést ajánlott az ukránoknak a cee’d összeszerelésre, de később mégis Oroszországban kezdett nagysorozatú termelésbe. Már minden veszni látszott, amikor becsöngetett az 1997-es alapítású kínai Chery márka. Modern technikát hozott: a 2008-ban Pekingben bemutatott (és 2012-ben módosított) A13-nevű kisautóról a kínaiak büszkén hangoztatták, hogy formáját olasz mesterekkel rajzoltatták Torinóban, motorját pedig az osztrák AVL-lel fejleszttették. Az Orosz-Ukrán háború előtt az Avtozaz fő feladatának az orosz piac ellátását szánták a kínaiak – itt a Chery A13 limuzin Bonus, a ferdehátú pedig Very néven fut ma is – de Európa felé is kacsingattak kicsit. Mintegy „melléktermékként” az üzem magának is gyárt, mindkét karosszériaváltozatot ZAZ Forza néven lehet megvenni. A termelés 2011-ben indult, nagyon döcögősen, az első évben az exportmennyiségen felül alig 4200 Forza gördült le a szalagokról, 2012-ben csak 2900, 2013-ban pedig 1500… A hírek és a remények most az igazi nagysorozatú gyártás idei beindulásáról szólnak. A modern Zaporozsec alkatrészeinek több mint fele ukrán beszállítóktól érkezik, főleg az utastér elemei, a kipufogó, a gumik és a légkondi részegységei.

A három- és ötajtós Forza között minimális a technikai különbség – a gyári ismertetőben még 1275 kilós saját tömegük is egyezik -, tengelytávjuk (2527 mm), szélességük (1686 mm) és magasságuk (1492 mm) azonos, a ferdehátú hosszára (4139 mm) a limuzin 13 centit ver rá (4269 mm), ami kizárólag a hátsó túlnyúlásból adódik. A felfüggesztés elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros, a 15 colos (185/60-as gumikkal szerelt) lemez- vagy alufelnik mögött elöl tárcsa-, hátul dobfékek lassítanak. Az egyetlen 1,5 l-es, négyhengeres benzinmotor szívó és szívócső befecskendezéses, hengerenkénti négy szeleppel, és egy vezérműtengelyes (SOHC) vezérléssel. Teljesítménye 109 LE (6000/perc), nyomatéka 140 Nm (4500/perc), az erő ötfokozatú kéziváltón át jut el a hajtott első kerekekig. A végsebesség szerény 160 km/h, ellenben a fogyasztás a gyár szerint sem kevés, városban 9,7, országúton 5,7 l fogy százon, a vegyes érték 7,2 l/100 km, a tank 50 l-es, és létezik automataváltós (ötfokozatú bolygóműves) kivitel is. A ZAZ 15 000 km-ként írja elő a kötelező szervizt, a 3 éves vagy 100 000 km-es általános garancia pedig több mint biztató.

Felmerül a kérdés, hogy az árérzékeny, kelet-európai piacokon is felbukkanhat-e az új Zaporozsec? A Dacia, a Lada mellett vélhetően lenne rá kereslet, de nem az importőr hiánya a legnagyobb akadály: a Forza motorja alapból, egyelőre csak Euro4-es tisztaságú, és tudható, hogy ebben a kivitelben módosításokkal is csak az Euro5-öt teljesíti. Nincs ESP-je (ez az EU-ban kötelező), és légzsákból is csak kettőt szerelnek bele. Nem tudni, mit forgatnak a fejükben az ukránok és a Chery vezetői, de újabban dízelmotorról, és új, turbós benzinesekről is hallani, sőt az sem titok, hogy a Forza 1,5-öséből már kész a változó, DOHC vezérlésű változat is.

KZ

 

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Leváltották az Audi letartóztatott vezetőjét

Bram Schott lett az Audi igazgatótanácsának új elnöke, miután...

Új parkolási fizetési rendszer Debrecenben

Új elektronikus parkolási fizetési rendszert vezettek be Debrecenben.

Megjelent a júliusi Retro Mobil

A Retro Mobil júliusi számában teszteljük a Dacia 1410...

Nyári szabadság autóval

Indulás előtt mindig ellenőrizzük a guminyomást és az abroncsok...

Szerényen nőtt az uniós autópiac

Mérsékelten nőtt májusban a forgalomba helyezett új személygépkocsik száma...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás