Aktuális

2017. október 13. péntek, 04:07

Európában erősödik a kártérítés igény - Volkswagen dízelgate

Miután a VW 11 millió, az Egyenlítőt jócskán körül érő autó karavánja, darabonként, akár a megengedett nitrózus gázok negyvenszeresét fecskendezi a levegőbe. A helyzet javítására, a levegő terhelésének csökkentésére, a becsapott vevők kompenzálására (az Egyesült Államokon kívül) eddig semmi érdemleges megoldás nem született. Ebből a sokkból Európa csak most ébredezik.

A környezetszennyezés enyhítésének és készülődő kártérítési követelések igényeinek ölelése egyre szorosabb hurkot von a Volkswagen-csoport köré. A botrányt most az autóiparát féltő, de ugyanakkor a kielégítetlen jóvátételek miatt kényes helyzetbe került Németország élezi ki a legerősebben, elsősorban azzal, hogy aki nem tesz eleget a VW cégcsoport (Audi, Seat, Skoda, VW) visszahívási akciójának, annak autóját kivonhatják a forgalomból. A Reuters a német Focus magazinra hivatkozva közölte, hogy a német tulajdonosokat, azzal fenyegetik, hogy amennyiben nem tesznek eleget a visszahívásnak, autójuk elveszíti a regisztrációját és az összes járulékos költséget nekik kell megfizetniük. Mint kiderült a tulajdonosok borúlátóak, attól tartanak, hogy a kibocsátási értékek változtatását célzó szoftveres megoldás, érintheti a teljesítményt és a fogyasztást. Nem is alaptalanul, beszámolókból kiderült ugyanis, hogy ezrek a VW-csoport gyártmányainak (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen) tulajdonosai közül, akik már átestek a kibocsátás megoldásának műveletén, az autó hibáira panaszkodnak. A VW botrány ügyében az Egyesült Királyságban is megindult a mozgolódás. A Harcus Sinclair jogi irodánál 9500 műszaki felülvizsgálaton átesett autó tulajdonosa közül, már 5052-en hibát jeleztek. Több mint felük túlfogyasztásra panaszkodott, 41 százalékuk pedig teljesítmény és gyorsulás csökkenésre. Tizennégy százalék, sántikálást észlelt, vagyis akaratlan sebesség csökkenést 36 km/h-s sebességre — a beavatkozás után.

A jogi iroda az Egyesült Királyság több mint 40 000 érintett VW tulajdonosa nevében perbe fogta a VW-csoportot és az észrevételeket megosztotta a közlekedési minisztériummal is. (Magyarországon összesen hozzávetőlegesen 40 000 érintettje lehet a botránynak. – Szerk.) A Harcus Sinclair nevében megszólaló Damon Parker azt mondta: „Ezek az eredmények az mutatják, hogy a nitrózus gázok csökkenését szolgáló beavatkozásoknak hátrányos hatása lehet az üzemeltetési költségekre és az autó teljesítményére.” (Ha a pusztán szoftveres beavatkozások valóban javítanának a kibocsátáson, elkerülhetetlenül rontanának az említett értékeken. Igazi megoldást csak a teljes rendszer hardveres átalakítása hozhatna, de éppen ennek a kialakításnak tekintélyesen magasabb költségeit akarta a VW-csoport a csalással megspórolni (és ezért nem tudja az Egyesült Államokban begyűjtött, máig átalakításra, vagy most már inkább bezúzásra váró autókat forgalomba helyezni. — Az Autó.)

A jogi irodában minden nap ötszázzal emelkedik a pereskedéshez csatlakozók száma, úgy tartják, hogy az 1,2 millió érintett tulajdonos közül végül 100 000-en fordulnak majd hozzájuk. A jogi iroda szerint, mivel az autók, a vásárláskor nem feleltek meg az előírásoknak, minden tulajdonost, hozzávetőlegesen 3000 angol fontos (mintegy 1 020 000 forintos) kompenzáció illet meg. Angliában a BBC megfigyelőjének a VW-csoport márkáinak tulajdonosai, arról panaszkodtak, hogy autóik sántikáló üzemmódba kapcsoltak és ezért balesetbe és veszélyes helyzetekbe sodródtak az utakon.

Példaként említik, hogy egy visszahíváson átesett VW Passatban egy anya a gyermekével utazott, amikor a kocsi lassú üzemmódra kapcsolt. Az asszony megpróbált félre evickélni, de egy teherautó belement. Mindketten sértetlenül úszták meg az esetet. A szoftverbuherálás hatására egy fórum (Volkswagen Diesel Customer Forum) egyenesen azt követelte, hogy állítsák le az átalakításokat. (Ennek jogosságát támasztja alá az a felmérés miszerint 542 visszahívott autó tulajdonosának 87 százaléka tapasztalt viselkedési hibát.) A Volkswagen-csoportot „otromba” hazugsággal vádolják, mert annak angol főnöke, Paul Willis azt mondta a parlamenti tagoknak, hogy cége nem tévesztette meg a vásárlókat és nem épített, a tisztító rendszert kiiktató eszközt autóiba. Hozzátette: „Egyáltalán nincsen semmi baj egyetlen autóval sem”.  Mint mondta, az Egyesült Királyságban az 1,2 millió autó visszahívására csak azért volt szükség, hogy a vásárlók minden kételyét megszüntessék. Ennek a mondatnak az igazságtartalmáról mindennél többet mond, hogy ezért a hibás gyártásért az USA-ban eddig 15,3 milliárd dollárt kellett a VW-csoportnak, körülbelül 560 000 amerikai VW termék tulajdonosának kifizetnie és további 4,3 milliárd dollárt az amerikai igazságszolgáltatásnak. Európa, ahol a „mindössze” 560 000 autóval szemben 8,5 millió autó érintett eddig egy fillért sem kapott…

Legyen pertársaság!

Az Autó szerkesztősége segíteni kívánja a levegőszennyezés csökkentésére és a pórul járt, hibás szállítást elszenvedett vagy egyébként érdekelt autósok megsegítésére szerveződő pertársaságot. A társaság elindítása érdekében szeretnénk az érdeklődést megszondázni.

A szervezők az eljárást 500 károsult jelentkezésével, 3000 forintos regisztrációs díjjal (amit pernyertesség esetén visszafizetnének) elindítanák. A társaság a fent leírt német modellt követné, az eljárás költségeit a kártérítésből befolyt teljes összeg meghatározott része fedezné.

Felhívásunk egyelőre kizárólag a hajlandóság felmérését szolgálja, és már csak a levegő tisztaságának védelme miatt is szeretnének, ha ezt a felhívást olvasóink is terjesztenék.

Kérjük, e-mailben ([email protected]) lépjenek kapcsolatba a szerkesztőséggel. Adataikat bizalmasan kezeljük, s amennyiben létrejön a pertársaság, a jelképes, 3000 forintos regisztrációs díjat – a kiküldött, megfelelő értesítésnek megfelelően – akkor kell befizetni. A további részletekről beszámolunk majd.

 

 

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kötések

Passat díszcsomagolásban, a belépő dízelmotorral és közepes felszereltséggel.

Megjelent a decemberi Retro Mobil!

Decemberi számunkban klasszikus Peugeot kincseket próbálunk, ZIL tűzoltóautót, V8-as...

Meglódult az elektromos autók iránti kereslet

A tisztán elektromos meghajtású autók állami támogatásának tavaly október...

Nagy falat

Az XC90 technikájának színe-java egy számmal kisebb méretben.

Kanada győzött!

Kanadában győzött a pertársaság. A becsapott vevők kényük-kedvük szerint...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás