Aktuális

2017. október 12. csütörtök, 12:08

Titkos megállapodás - A Volkswagennek falaz a német kormány

TALÁN MINDENKINÉL ALAPOSABBAN ELEMEZTE DOKUMENTUMFILMJÉBEN A NÉMET DEUTSCHE WELLE TÉVÉ A VOLKSWAGEN DÍZELBOTRÁNYÁT. A SZÁLAK A KORMÁNYIG NYÚLNAK, ÉS A FELTÁRT BIZONYÍTÉKOK AZT MUTATJÁK, HOGY MAGYARORSZÁGNAK ÉS A HAZAI VÁSÁRLÓKNAK IS LEHET ESÉLYÜK A KÁRTÉRÍTÉSRE.

A környezetvédelem nemes eszméjére és a független sajtó szükségességére lehet példa a Deutsche Welle alaposan összeállított dokumentumfilmje. Mint a filmet idézgető és összefoglaló összeállításunkból kiderül, a DW nem kis feladatot vállalt magára, már az indító képsoraiban leszögezi: „A dízelbotrány a legnagyobb, ami valaha is sújtotta a német ipart”. A film készítőinek elsősorban az szúrt szemet, hogy míg az USA-ban jelentős összegeket fizetnek a botrány rendezésére, Európában a Volkswagen lényegesen olcsóbb megoldással szúrja ki a kormányok és a vásárlók szemét, ráadásul a beavatkozás után meg sem közelítik a kötelező értékeket. A helyzet tisztázására a stáb elutazott az Egyesült Államokba, ahol a Volkswagennek 250 030 autót kellett visszavásárolnia 3 milliárd dollár értékben, és ennél a cég valós költségei lényegesen magasabbak. Kaliforniában megkeresték annak a szervezetnek (International Council on Clean Transportation) a képviselőjét, Anup Bandivadekart, amely kirobbantotta a dízelbotrányt: „2010-től érvényesek az előírások Európában, és mi azt akartuk megmutatni, hogy ezek az értékek a dízellel elérhetőek.” A szervezet bízott is ebben, de a biztonság kedvéért három autót, két Volkswagent és egy BMW-t bevizsgált, s nagy meglepetésére csak a BMW volt elfogadhatóan tiszta. A botrány azon bukott ki, hogy a vizsgált Jetta és a Passat nyolcszorosan-negyvenszeresen lépte túl a laboratóriumban produkált, hivatalosan megadott nitrózusértéket. Ez vezetett a csalás felfedésére. A bukás után az Egyesült Államokban felgyorsultak az esemé­nyek, a VW elismerte, hogy nyolc éven keresztül a csalás eszközével szerelte fel autóit. A bíróság bűnösnek nyilvánította összeesküvés és az igazságszolgáltatás akadályozása miatt, és azért, mert a VW alkalmazottai bizonyítékokat semmisítettek meg: a VW 2017 januárjában 4,3 milliárd dollár kompenzációt fizetett. A megállapodás értelmében az összes amerikai érintett autót átszerelik, hogy megfeleljen az előírásoknak. Az átalakításokig hatalmas telepeken tárolják ezeket, és csak akkor lesznek eladhatók az USA-ban vagy exportálhatók, ha megfelelnek az előírásoknak, különben be kell zúzni őket. A műsor egy kaliforniai dízel Golf-vásárlót is idéz. „Úgy gondolom, hazudtak, mindenkit hülyére vettek, a presztízsük nálam lezuhant – nyilatkozta Claudia Kindler. – Olyan autót vezettem, ami szuperszennyezi a környezetet. Egy idő után kiszálltam, gyalogoltam, a tömegközlekedést használtam, és amíg megvolt, csak a legszükségesebbre minimalizáltam a használatát.” A VW 3200 dollár kompenzációt fizetett Claudia Kindlernek, aki csak lízingelte, nem vásárolta az autót. A vita alatt az ügyész minden amerikai érintettnek kártérítést javasolt. A többség a visszavásárlást kérte, 250 ezer vásárlónak adták vissza a pénzét, átlagosan 21 ezer dollárt. A botrány eddig összesen 22,6 milliárd eurójába került a VW-nek, a pénz zöme az USA-ba ment a mintegy 560 ezer manipulált autó miatt.

A dízelbotrányban legnagyobb számban világszerte a VW EA189-es gyári kódú dízelei érintettek (Európában Euro5-ös kivitelben)

A nagy kérdés, ami persze a Deutsche Wellét és minket is a legjobban érdekel, hogy ennek az összegnek miért csupán a töredékét költötték az európai botrányra, ahol nem „csak” az említett 560 ezer, hanem 8,5 millió autó érintett. Mi az oka annak, hogy ilyen kedvező ügyletet alakított ki Európával szemben a VW? – teszi fel a kérdést a Deutsche Welle. A Volkswagen Németországban, ahogyan máshol is Európában, a lényegesen olcsóbb, 60 eurós szoftverfrissítést választotta. De ha ilyen olcsón meg lehet úszni a javítást, valójában a frissítés után tiszták lesznek-e az autók? – teszi fel a kérdést a tévé dokumentumműsora. Mi már jóval korábban feltettük ezt a kérdést cikkeinkben (Az Autó 2015/11., 2016/10., 2017/06. – és videónkban: http://www.az­auto.hu/2016/09/21/pancser-vw/), és nemmel válaszoltunk.

Hans Dieter Pötsch, a VW felügyelôbizottságának elnöke. Eddig bevált a jóslata, a történelmi szennyezés ellenére nyereséges a csoport

„Bízunk abban, hogy megoldjuk a dízelkrízist, és erősebben jövünk ki belőle” – idézhetjük Hans Dieter Pötsch-t, a VW felügyelőbizottságának elnökét, és most még úgy néz ki, hogy eddig sikerre is vitték a partit. De szavaival szemben mintha mást mutatna a száraz valóság. A filmben feltűnik Christine Kaufmann szoftverfejlesztő, aki a forgatás előtt hat évvel vásárolt egy Audi A4-est, abban a hitben, hogy tiszta dízelt vett. Ma már tudja, hogy van benne egy szerkezet, ami kikapcsolja az emissziót szabályozó rendszert, és sokkal több nitrózus gázt permetez a levegőbe, mintegy negyvenszeresét a megengedettnek. Szervizbe vitte az Audit, hogy távolítsák el az illegális szoftvert, s az elvégzett művelet nem volt más, mint szoftverfrissítés. A stáb is kíváncsi volt, hogy ez a művelet valóban környezetvédelmi szempontból barátságossá tette-e az Audit. Az Audi azonban nem engedte be a kamerát a frissítésre, és nem is határozta meg a tisztasági értékeket. A konkrét, mérhető értékekre a Volkswagen sem adott választ, csak nyilatkozatot tett a műszaki megoldás alkalmazását követően: „A kipufogótisztító (figyelem: nem a kipufogógáz-tisztító) rendszer megfelelően dolgozik, hogy megfeleljen a törvényes előírásoknak” – de a tényleges kibocsátási értékekről semmit nem mondott a VW. „Minden, amit tudok, hogy a csaló szoftvert kivették, de a kibocsátásról semmit nem mondtak” – nyilatkozta Kaufmann.

A Deutsche Welle következő kérdése, hogy mit tett a kormány az ellentmondások feloldására. De miután a szükséges iratokat időben még jogi úton sem tudta megszerezni, a tévétársaság titokban megkapott egy, a VW, az ipar, a hatóságok és a kormány levelezéseit is tartalmazó adathordozót, és a dokumentumok alapján felfedte a csalást. Mint kiderült, a német parlament még 2016-ban jóváhagyott egy olcsó megoldást a helyzet kezelésére: elfogadták, hogy a Volkswagen 60 eurónyi áron csu­pán egy szoftverfrissítést hajtson végre. A papírokból kiderül, a kormány tart attól, hogy a Volkswagen bukdácsolása az egész német autóipart magával ránthatja, elsüllyesztheti, így a hatóságok elhatározták, hogy ezt megelőzik. Láthatólag az állam összejátszott a céggel. A szövetségi kancellária 2015. szeptemberében a következő leiratot bocsátotta ki: „Annak fényében, hogy az autóipar a német gazdaság súlyponti részét képezi, a VW-t érintő botrány az egész gazdaságra hatással lehet.” A kancellária pedig nem akarta, hogy ez a fenyegetettség kiszivárogjon, a kormány kijelentését idézve: „A jelenleg zajló események semmiképpen sem jellemzik a német autó­ipart vagy a VW-t.”

Nyilvánvaló, hogy a német kormány meg akarta védeni az autóipart a VW kavarta viharban. „Az autóipar a német ipar egyik pillére (…), az egyik legnagyobb foglalkoztató” – mondja az autóipar egyik professzora, Stefan Bratzel. A műsor megemlít autóipari lobbistákat, akik közvetlen kapcsolatot ápolnak nemcsak a kormánnyal, de magával Angela Merkellel is. A Greenpeace vezetőhelyettes lobbistája, Tobias Münchmeyer szerint: „Az ipar kapcsolata a kormánnyal ennél már nem lehet közvetlenebb. (…) Minden szinten folyik az együttműködés.”

Az autóipar és a kormány egyesítette erőit, hogy megoldja a bot­rányt, és engedélyezi a Volkswagennek, hogy a csaló szoftver továbbra is az autókban maradhasson, azzal a feltétellel, hogy csak különleges esetben működhessen, ezzel is védve a motort. Mint Alexander Dobrindt német közlekedési miniszter 2016. április 22-én nyilatkozta: „Az EU szabályai tiltják a kikapcsoló eszközöket, kivéve a különleges helyzeteket, hogy védjék a motort, ezeket pedig a gyártó határozza meg.” És a hatóságok ezt az érvelést elfogadták. A nyakatekert értelmezés szerint az az eszköz, amit a Volkswagen beismert, tiltott, de minden más, különleges helyzetek megoldására használatos eszköz elfogadható. A német közlekedési miniszter kijelentésével egyébként egy leirat szerint még a német környezetvédelmi minisztérium sem ért egyet. A DW szakértőjeként felkért Martin Führ, a darmstadti alkalmazott tudományok egyetemének professzora így vélekedett: „Még soha nem láttam olyan stratégiát, ami ennyire tisztán és szisztematikusan hagyja figyelmen kívül a törvényt. Ha engem kérdeznek, a szoftverfrissítés nem oldja meg a problémát, és maradt a kikapcsoló szoftver is, ami illegális.”

Magyarországon a VW-csoport 31 450 autójában fut az EA189-es családból származó, és tiltottan szennyező motor

Noha jelenleg is több, csalásra tervezettként is értelmezhető szoftvert tartalmaznak a Volkswagen-csoport gyártmányai, a kormányzati falazás árnyékában a vizsgákat meghatározó hatóság elfogadja ezeket. De térjünk vissza Christine Kaufmann autójához. A Deutsche Welle stábja az egyik német autóklubbal, az ADAC-val megvizsgáltatta az Audi kibocsátási értékeit a frissítés után. Az álló helyzetben elvégzett mérések alapján 30-40 százalékos nitrózusgáz-csökkenést mértek, de ez még mindig sokkal magasabb az előírtnál. Az ADAC ötcsillagos vizsgálatán ez csupán két csillagot ér, a szervezet nem javasoltként minősíti. Egyébként kicsit később a Volkswagen-csoport írásban erősítette meg a Deutsche Wellének, hogy nincsen számottevő különbség az A4-ben a szoftverfrissítés után. Mit kell ahhoz tenni, hogy az ilyen autó valóban tiszta legyen? – kérdi a riporter. Szelektív katalizátor kell adalékkal, ez 90 százalékkal csökkentheti a kibocsátást, jön a válasz. Ez a valóban hatásos átalakítás autónként 1500 euróba kerül. Könnyű a további számítást elvégezni ahhoz, hogy rájöjjünk, miért választotta a Volkswagen a német kormány tudtával az autónként 60 eurós megoldást: Európában összesen 8,5 millió dízel Volkswagen-terméken kellene elvégezni az átalakítást. A Volkswagennek ez 12,75 milliárd eurójába kerülne – a szoftverfrissítés töredéke ennek az összegnek. Pusztán feltételezés, hogy a világ levegőjének tisztasága sem a német kormánynak, sem a Volkswagen-csoportnak nem ér meg ennyit. Amikor az esetről a DW egy sajtótájékoztatón a közlekedési minisztert szerette volna megkérdezni, sajtófőnöke elfoglaltságra való hivatkozással elzárta a minisztert a kérdezőtől, és felkérte, hogy távozzon. A német kormánynak köszönhetően a Volkswagent megkímélték attól, hogy Németországban egy nagyobb számlát kelljen kifizetnie, pedig még így is lenne miből. A csoport két évvel a botrány kirobbanása után, 2016-ban 5,4 milliárd eurós nettó nyereséggel számolhatott, a felügyelőbizottság tagjai pedig összesen 59,8 milliót kasszírozhattak. Kaufmann bíróság elé viszi az ügyet, csatlakozik egy csoportos per (class action) kezdeményezéshez, amire már 25 ezren jelentkeztek. „Azt szeretnénk elérni, hogy az eredeti árat fizessék vissza a Volkswagen-csoport érintett gyártmányaiért. (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen – A szerk.) A követelés alapja, hogy a vásárlók nem vásárolták volna meg az autót, ha a VW elismerte volna, hogy benne van a tiltott kikapcsoló eszköz.” – mondja Christopher Rother ügyvéd. Az ügyvéd nem kér pénzt előre ügyfeleitől – ha nyernek, annak az összegnek a harmadára tart igényt, amit a Volkswagennek fizetnie kell.

 

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Videón a Bentley Continental GT

Íme, egy durva számsor: 6,0 l, W12, 635 LE,...

Videón a Kia Stinger

A 3,3-as biturbó V6-os 370 LE-s (0-100 km/h: 4,9...

A Suzuki Boosterjet motorjai

Az autósok jelentős része tart a kis hengerűrtartalmú, de...

Opel Grandland X – videó

A Peugeot 3008 műszaki rokona 4,5 m hosszú és...

Maybach 6 Cabriolet – videó

5,7 m hosszú, elektromos, négy villanymotor viszi (összesen 750...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás