Hírlevélbe

2017. szeptember 27. szerda, 14:31

Rajtunk múlik - Tippek használtautó-vásárláshoz

Még mindig rengetegen befürödnek a használt autó vásárlásával. Vajon mi a jó módszer, hogy a végén ne legyen keserű a szájízünk?

Bár az újautó-piac szépen lassan normalizálódik, a használt import autók iránt nem csökken a kereslet, és ennek megfelelően az adásvételek száma is magas; 2015-ben 545 ezer, tavaly már 620 ezer    személyautó cserélt gazdát, idén (az első féléves adatok alapján) közel leszünk a hétszázezerhez. Nos, nem meglepő, hogy egyre több az ügyeskedő nepper és mind könnyebb belefutni valami turpisságba, főként akkor, ha az embernek gőze sincs arról, hogy merre induljon el ebben az útvesztőben. Megpróbálunk segíteni!

Olyan szempontból rossz hírünk van, hogy egyedül nem nagyon fog menni az autókeresés annak, aki egyáltalán nem járatos az autók világában. Az első és leginkább megszívlelendő tanács, hogy érdemes kikérni olyan szakember véleményét, aki ismeri azokat a típusokat, amelyek egyáltalán szóba jöhetnek vagy ismerik azokat a trükköket, amik a vesztünket okozhatják. És ne a legnagyobb hangú szomszéd vagy haver legyen a tanácsadónk, mert abból valószínűleg nem sok jó sül majd ki.

Amikor autóra vadászunk, hasonlítsuk össze a kiszemelt modelleket.  Minimum gyanús, ha egy kereskedőnél az átlagárnál 10-15 százalékkal, vagy még olcsóbban találunk meg egy autót. Főleg a külföldről behozott példányoknál jellemző, hogy a piaci árnál sokkal kedvezőbbel találkozunk, de ilyenkor mindig egy dolog lebegjen a szemünk előtt: nincs ingyen ebéd! Nem hülye a kereskedő, hogy szívjóságból olcsó árat határozzon meg. A néhány száz, esetleg néhány ezer euróért megvett autón viszont sokat kereshet, ha kipofozza, minimális pénzből feljavítja, visszatekeri az óráját, majd meghirdeti olyan áron, hogy a laikus vevő meg csorgatja a nyálát: kifogtam a legjobb ajánlatot, mekkora szerencsém van! Nyugodtan nézzük meg a mobile.de vagy az autoscout.de oldalakon, milyen árakat találunk a nekünk eladni kívánt típusoknál. Valószínűleg leesik az álla a legtöbb embernek, amikor azt látja, hogy amit mondjuk itthon 1-1,5 millióért akarnak eladni, az kint 30-40 százalékkal drágább. A külföldi autóval azért is lehet nagyot kaszálni, mert az előéletük ellenőrzésére nem igen van mód. Ha már magyar rendszám van rajta, nem derül majd ki, ha tekerték az óráját, hiszen tuti, hogy a forgalomba helyezés előtt levezényelték a csalást. Az, hogy utólag az eredeti külföldi tulajtól, kereskedőtől infót szerezzünk az előéletéről, annak az esélye szinte nulla; senki sem fog szervizadatokat keresgélni egy számára idegen magyar ember kedvéért. A típus hazai forgalmazója ugyan esetleg tud segíteni, ha van szervizkönyve az autónak, de sok márkánál a jó szándék kevés: a külföldi szervizek adatbázisába még az importőr sem igen tud betekinteni. Amennyiben egyébként van szervizkönyv, és a munkákról számlákat is találunk, akkor jó eséllyel tényleg elvégezték az adott karbantartást. Az elektronikus szervizkönyv viszont tényleg visszakövethető, s szerencsére ilyennel egyre több márkánál találkozunk. De arra, hogy a szervizkönyv vagy az autó adatainak alapján szervizinfókhoz jussunk, csak akkor van mód (itthon és külföldön egyaránt), amikor már mi vagyunk a tulajdonosok, vagy van meghatalmazásunk az előző gazdától az adatbetekintéshez.

Sokaknak az is eszébe juthat, hogy maga intézze külföldön a vásárlást: nézze ki a négykerekűt egy kereskedőnél vagy magánszemélynél, beszélje le a részleteket, a próbautat, tudja meg az autó előéletét, utazzon ki, szerezzen szállítási rendszámot, majd jöjjön vele haza; ez azért átlagon felüli felkészültséget, az adott ország nyelvének ismeretét és kellő elszántságot feltételez, amit egy átlagos családapa vagy háziasszony tuti nem vállal.

Az emberben joggal merül fel a kérdés: jó, de kiben bízhat, ha itthon néz magának autót? A válasz az, hogy senkiben, pontosabban mindig legyen benne egy egészséges szkepticizmus azzal kapcsolatban, amit lát vagy amit mondanak neki. Egy-egy kereskedőnek utána lehet nézni a neten a cégadatbázisokban. Ha a cég sok-sok éve egy helyen működik, nem változott a tulajdonosi köre, valószínűleg nem fog majd eltűnni, ha egy garanciális probléma miatt visszamegyünk hozzá, és bizonyára nem is próbál nekünk tekert órájú vackokat eladni. Ne írjunk alá olyan szerződést, ahol nincs jelen az autó valódi tulajdonosa, ne az adásvétel lebonyolítás után vigyük az autót szervizbe ellenőrzés céljából, és ne utólag kérdezzük le a kilométeróra állást az állami adatbázisból. Ha mindezekre figyelünk, közelebb kerülhetünk a gondmentes autóvásárláshoz.

KaMI

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Akkor és Most Jármű Expo

A Magyar Suzuki szervezésében idén is volt autós találkozó...

Bemutatkozott a Ford F-Max

Az Év Haszongépjárműve 2019 díj győztesét hazánkban és Szlovákiában...

Brabham BT62

Az autóversenyző-dinasztia szupersportkocsijának gyártását a legifjabb Brabham-fivér, David jelentette...

DS 3 Crossback

A PSA önálló prémium márkája, a DS teljesen megújul,...

Fiat 500X 1.0 T3 City Cross

Vadonatúj turbómotorokat is kapott a felfrissített nagy 500-as, elsőként...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás