Technika

2017. szeptember 19. kedd, 08:29

Agyalapok - Az Elaphe agymotoros hajtásai

Egy kis szlovén cég egész sorozatnyi hibridekbe és elektromos autókba építhető kerékagy-villanymotort tervezett, akár utólagos átalakításokhoz is.

Az Elaphe vágya a nagysorozatú gyártás, de akár egy-egy már futó, belsőégésű flottát is átépít, ha éppen erre kéri a megrendelő. A karrierjét kifejezetten villanymotorok kutatására, fejlesztésére, később gyártására is felépítő ljubjanai vállalkozás az 1990-es évek eleje óta létezik, és már a kezdetektől az agymotoros autóhajtásban hisz.

A cég komplett agymotoros hátsókerék hajtása, a szabályozó elektronikákkal együtt. A zöld elemek az agymotorok

A villanymotorok kerékagyba építése egyébként régi dolog, már az 1900-as évek elején, a belső égés és az elektromos hajtás fej fejmelletti versenyének idején is léteztek ilyen villanyautók. A nagy indítónyomaték miatt az elektromos hajtásokhoz a legtöbb esetben egyáltalán nem kell sebességváltó, mert a villamos gépek fordulatszám-tartománya elég széles ahhoz, hogy állástól, egészen a végsebességig kiszolgálja a hajtást. Célszerű, és takarékos megoldás a motor forgórészéről a teljesítményt egyenesen a kerékre küldeni. Ha csak egy motorunk van, ehhez mindenképpen kellenek féltengelyek, a kanyarodáshoz pedig differenciálmű, ám ha már van legalább kettő, közvetlenül a kerékagyakba építve őket elhagyhatók a hajtó tengelyek és (a motorok fordulatszámának számítógépes szabályozásával) a difi is. Hátrány viszont, hogy a kerekek tömege megnő, ami még az emlegetett hajtáselemek elhagyásával is megemeli a rugózatlan tömegek (az út és az autó rugói közötti részek) arányát, ez pedig a lengéskényelmi mutatókat és végső soron az útfekvést rontja. A kerékagyba épített motoroknak éppen ezért a lehető legkönnyebbeknek kell lenniük, de ez a mai könnyű szerkezeti anyagok, főleg a műanyagok világában már nem is olyan nagy feladat. Cserébe négy motorral mindenféle köztes differenciálmű és kuplung nélkül máris kész az összkerékhajtás, az egyes kerekek teljesítménye és fordulatszáma pedig könnyen, gyorsan és külön-külön is szabályozható, így az agymotoros autók terep- és az aktív biztonsági (automata-fékezés, kikerülés, sávtartás) képességei messze meghaladhatják a hagyományos hajtásláncúakét.

A 700 Nm-re képes, 25,2 kilós M700-as motor egy 16 colos kerékben

Az Elaphe háromfázisú szinkronmotorjainak gerjesztési megoldásait szabadalom védi, és a könnyűszerkezetes felépítés pontos részleteit is titkolják, de azt elárulták, hogy minden ma létező, személyautókba szánt modelljük vízhűtéses, és sok bennük a műanyag. Az M700 jelű alapmodell a kétüléses smartok kerékagyára és fékszerkezetére épül, és elsősorban hátsó kerekekbe való. Mindenestől 25,2 kilót nyom, 38 centi az átmérője és 13,3 centi széles; több változatban is létezik, a leggyengébb 64, a legerősebb 82 LE-s, tartós teljesítményük 45 és 54 LE, nyomatéki csúcsuk viszont egyformán 700 Nm (tartósan is 400-ra képesek). Az M700-ast kifejezetten hátsókerék-hajtásra találták ki, akár úgy is, hogy az első kerekeket hagyományos belsőégésű gép forgatja: az Elaphe motorirányító rendszere már futó benzin- vagy dízelmotoros típusokban is képes összehangolni a hátsó villamos gépek működését a meghagyott első, hagyományos hajtással, sőt az autó ESP-jével is, úgy, hogy a hátsó villanymotorokat, amikor kell, az ívmenetet javítandó külön-külön is fékezi, vagy hajtja. Az M-sorozatú motorok csúcsfordulatszáma 1500/perc.

Az M700-as hátoldala: jól létszik a három fázis, a kékek a vízhűtés bekötőcsövei

A nagyobb L gépek ugyanerre a műszaki szerkezetre épülnek, nem sokkal nehezebbek, de nagyobb átmérőjűek. 1500 Nm a maximális nyomatékuk, 150 LE-sek, és tartósan is 105-öt tudnak. Ezeket a gépeket már kormányzott kerekekbe is ajánlja a gyártó, de mindenféle kombináció elképzelhető, akár olyan is, hogy elöl L, hátul M motorok hajtanak, és mégy így is megmaradhat akár elöl, akár hátul (vagy mindkét helyen, ha az átalakított autó eredetileg összkerekes) a hagyományos hajtás. Az Elaphe már futó autókat is átépít, ha kell, nem csak a motorokat összehangoló, teljesítmény- és nyomatékleadásukat szabályozó elektronikák menetkészek, hanem a cég saját fejlesztésű, konnektorból is tölthető (alapesetben az agymotorok töltik motorfékben, generátorüzemben) akkucsomagja is. Ezzel a módszerrel könnyen hibriddé alakíthatók akár dízelmotoros taxi flották is, így amikor a tisztaság a fő cél – például olyan belvárosokban ahová dízelek nem is mehetnek be – a taxi csak első, vagy csak hátsó kerekeit hajtva tisztán villannyal haladhat. Hogy milyen hosszan az csak a beépített akku méretétől, kapacitásától függ. A kétféle hajtásmód összehangolását megkönnyítendő kifejezetten előnyös, ha az átalakított autó hagyományos hajtáslánca automataváltós – az Elaphe számítógépei képesek összeismertetni a váltót és a villanymotoros hajtást, így a vezetőnek igazából nem is kell tudnia, mi történik éppen, de fontos, hogy gombnyomással bármikor aktiválhatja a tisztán villamos üzemet, akár autópályán is. Az 1500/perces fordulatszámcsúcs egyáltalán nem alacsony: 16 colos kerekekkel és nagyjából kétméteres kerékkerülettel kalkulálva egy perc alatt 3000 m-t tesz meg így az autó, ami 180 km/óra körüli csúcssebességet jelent!

Az Elaphe saját, érintőképernyős kezelőfelületet is tervezett hajtásláncaihoz

Az Elaphe egyelőre megrendelőkre vár, főleg a nagy márkák érdeklődésében bízik, mert agymotorjaival és a hozzájuk tartozó elektronikákkal már gyártásban lévő modellek is könnyen, kis beruházással hibriddé fejleszthetők, akár már a gyártósoron.

SZG

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Videón a Bentley Continental GT

Íme, egy durva számsor: 6,0 l, W12, 635 LE,...

Videón a Kia Stinger

A 3,3-as biturbó V6-os 370 LE-s (0-100 km/h: 4,9...

A Suzuki Boosterjet motorjai

Az autósok jelentős része tart a kis hengerűrtartalmú, de...

Opel Grandland X – videó

A Peugeot 3008 műszaki rokona 4,5 m hosszú és...

Maybach 6 Cabriolet – videó

5,7 m hosszú, elektromos, négy villanymotor viszi (összesen 750...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás