Technika

2017. május 26. péntek, 05:09

Rápörögtek - A Techrules gázturbinás-elektromos autói

A kicsi, de tőkeerős kínai kutató-fejlesztő cég a Techrules, három különleges gázturbinás-elektromos szupersport-autó prototípust épített, és már a kis sorozatú gyártást is elindította.

A Techrules nem nagy, de a mögötte álló TXR-S nevű óriás-vállalatcsoport Kína egyik legnagyobb ipari vállalkozása, hatalmas repülős, és erőmű építési gyakorlattal, űrkutatási múlttal. A pekingi székhelyű Techrules fő területe a gázturbinák kutatása, fejlesztése, legújabban azonban autótervezésbe fogott – természetesen a korszellemhez illően elektromoséba – gázturbinás segédhajtással. Két első prototípusuk már 2016-ban elkészült, a kétüléses könnyűszerkezetes, szénszálas vázú szupersport gépeket AT96-nak és GT96-nak hívják; a betűkombinációk megfejtése egyszerű: AT azaz Aviation Turbine (repülős gázturbina) és GT azaz Gas Turbine (gázüzemű turbina). Előbbi, kivitelétől függően benzinnel, gázolajjal és kerozinnal is itatható, utóbbi földgázt, vagy biogázt fogyaszt. A kis turbinák sorozatgyártásában az anyacég a TXR-S óriási tapasztalatokat halmozott fel az elmúlt húsz évben, amikor nagysorozatban épített ilyen rendszerű áramfejlesztőket a hagyományos áramellátással el nem érhető kínai falvakban. A Techrules turbinája azonban ezeknek csak távoli rokona, hiszen vadonatúj és önálló konstrukció kifejezetten autóhajtásra, bár közvetlenül nem hajt. Mindkét tavalyi prototípus elektromos, vízhűtéses lítium-mangán akkucsomagjuk 720 V-os és 20 kWh-s. Hajtásukban összesen hat, egyenként mindössze 13 kilós háromfázisú villanymotor dolgozik, kettő az első kerekeket, négy a hátsókat forgatja, kombinált összteljesítményük elképesztő: 1044 LE és több mint 8600 Nm forgatónyomatékot termelnek. Minden villanymotorhoz külön inverter-konverter elektronika tartozik (ez alakítja a motorfékben megtermelt váltóáramot egyenárammá az akkunak, és ez teszi a telep egyenáramát fogyaszthatóvá a háromfázisú motoroknak hajtáskor). Az összes villanymotor tömege az elektronikákkal együtt sem éri el a 100 kilót, a prototípusok menetkészen 1300 kilót nyomnak. Az ülések mögé, de a hátsó tengely elé beépített kis gázturbina nem megy mindig, csak ha a konnektorból tölthető akkucsomag kimerült, a Techrules 150 km-es tisztán elektromos hatótávról beszél.

A turbina csak generátort forgat és áramot termel, nem is nagyon sokat, összesen 41 LE-re képes, de ebből nagyjából hat azonnal elmegy a segédberendezések (például a légkondi) működtetésére, így a maradék teljesítménnyel az autók tankméretüktől függően még akár további 2000 (!) km megtételére képesek, de a száguldásnak biztosan vége; gázturbinás üzemben a végsebesség 130 km/h körüli. Az akkuk a cég saját fejlesztésű gyorstöltőjével állítólag 15 perc alatt 90%-osra telíthetők, s ha mind az 1044 ló dolgozik az állórajtos 100 km/h-s sprint szintideje mindössze 2,5 s, a végsebesség pedig 350 km/óra feletti. A gázturbina nem igazán autóba való szerkezet, siklócsapágyai nehezen viselik a rázkódást és a nagy oldalgyorsul1ásokat. Ezt a Techrules fejlesztőgárdája is tudja, éppen ezért különleges sűrített levegős rendszert szerkesztett, a turbina főtengelye így valójában olajfilm helyett nagynyomású légpárnán forog, sőt a rendszert elektromágneses csapágyakkal is kiegészítették, mert ezek nagyon jól bírják a rázást; a csúcsfordulatszám 96 000/perc. A kerozinüzemű prototípus hivatalos vegyes fogyasztási adata 0,18 l/100 km, ami hihetetlenül alacsony érték. Csodálkozásunkat látva a fejlesztés vezetői gyorsan hozzátették, hogy a napi használatban (gázturbinás üzemben) nekik 4,8 l/100 km-es átlag jött ki, ami azért nem rossz.

A Techrules egyelőre évi 100-200 darabos sorozatot tervez, és a gázturbina hő veszteségének csökkentésén (benzinmotorokéhoz közeli hatásfokának javításán) is dolgoznak már. Azt nem titkolják, hogy a 2016-os prototípusok futóművét és karosszériáját nem maguk tervezték (csak annyit árultak el, hogy nagy név a szakmában), de abban is biztosak, hogy a hamarosan érkező, hasonló hajtásláncú négy-ötszemélyes családi autó minden részletét ők rajzolják majd. Akkor már csak az a kérdés, megmarad-e a gázturbina hatótáv növelőnek?

SZG

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Videón a Bentley Continental GT

Íme, egy durva számsor: 6,0 l, W12, 635 LE,...

Videón a Kia Stinger

A 3,3-as biturbó V6-os 370 LE-s (0-100 km/h: 4,9...

A Suzuki Boosterjet motorjai

Az autósok jelentős része tart a kis hengerűrtartalmú, de...

Opel Grandland X – videó

A Peugeot 3008 műszaki rokona 4,5 m hosszú és...

Maybach 6 Cabriolet – videó

5,7 m hosszú, elektromos, négy villanymotor viszi (összesen 750...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás