Technika

2017. május 26. péntek, 05:09

Rápörögtek - A Techrules gázturbinás-elektromos autói

A kicsi, de tőkeerős kínai kutató-fejlesztő cég a Techrules, három különleges gázturbinás-elektromos szupersport-autó prototípust épített, és már a kis sorozatú gyártást is elindította.

A Techrules nem nagy, de a mögötte álló TXR-S nevű óriás-vállalatcsoport Kína egyik legnagyobb ipari vállalkozása, hatalmas repülős, és erőmű építési gyakorlattal, űrkutatási múlttal. A pekingi székhelyű Techrules fő területe a gázturbinák kutatása, fejlesztése, legújabban azonban autótervezésbe fogott – természetesen a korszellemhez illően elektromoséba – gázturbinás segédhajtással. Két első prototípusuk már 2016-ban elkészült, a kétüléses könnyűszerkezetes, szénszálas vázú szupersport gépeket AT96-nak és GT96-nak hívják; a betűkombinációk megfejtése egyszerű: AT azaz Aviation Turbine (repülős gázturbina) és GT azaz Gas Turbine (gázüzemű turbina). Előbbi, kivitelétől függően benzinnel, gázolajjal és kerozinnal is itatható, utóbbi földgázt, vagy biogázt fogyaszt. A kis turbinák sorozatgyártásában az anyacég a TXR-S óriási tapasztalatokat halmozott fel az elmúlt húsz évben, amikor nagysorozatban épített ilyen rendszerű áramfejlesztőket a hagyományos áramellátással el nem érhető kínai falvakban. A Techrules turbinája azonban ezeknek csak távoli rokona, hiszen vadonatúj és önálló konstrukció kifejezetten autóhajtásra, bár közvetlenül nem hajt. Mindkét tavalyi prototípus elektromos, vízhűtéses lítium-mangán akkucsomagjuk 720 V-os és 20 kWh-s. Hajtásukban összesen hat, egyenként mindössze 13 kilós háromfázisú villanymotor dolgozik, kettő az első kerekeket, négy a hátsókat forgatja, kombinált összteljesítményük elképesztő: 1044 LE és több mint 8600 Nm forgatónyomatékot termelnek. Minden villanymotorhoz külön inverter-konverter elektronika tartozik (ez alakítja a motorfékben megtermelt váltóáramot egyenárammá az akkunak, és ez teszi a telep egyenáramát fogyaszthatóvá a háromfázisú motoroknak hajtáskor). Az összes villanymotor tömege az elektronikákkal együtt sem éri el a 100 kilót, a prototípusok menetkészen 1300 kilót nyomnak. Az ülések mögé, de a hátsó tengely elé beépített kis gázturbina nem megy mindig, csak ha a konnektorból tölthető akkucsomag kimerült, a Techrules 150 km-es tisztán elektromos hatótávról beszél.

A turbina csak generátort forgat és áramot termel, nem is nagyon sokat, összesen 41 LE-re képes, de ebből nagyjából hat azonnal elmegy a segédberendezések (például a légkondi) működtetésére, így a maradék teljesítménnyel az autók tankméretüktől függően még akár további 2000 (!) km megtételére képesek, de a száguldásnak biztosan vége; gázturbinás üzemben a végsebesség 130 km/h körüli. Az akkuk a cég saját fejlesztésű gyorstöltőjével állítólag 15 perc alatt 90%-osra telíthetők, s ha mind az 1044 ló dolgozik az állórajtos 100 km/h-s sprint szintideje mindössze 2,5 s, a végsebesség pedig 350 km/óra feletti. A gázturbina nem igazán autóba való szerkezet, siklócsapágyai nehezen viselik a rázkódást és a nagy oldalgyorsul1ásokat. Ezt a Techrules fejlesztőgárdája is tudja, éppen ezért különleges sűrített levegős rendszert szerkesztett, a turbina főtengelye így valójában olajfilm helyett nagynyomású légpárnán forog, sőt a rendszert elektromágneses csapágyakkal is kiegészítették, mert ezek nagyon jól bírják a rázást; a csúcsfordulatszám 96 000/perc. A kerozinüzemű prototípus hivatalos vegyes fogyasztási adata 0,18 l/100 km, ami hihetetlenül alacsony érték. Csodálkozásunkat látva a fejlesztés vezetői gyorsan hozzátették, hogy a napi használatban (gázturbinás üzemben) nekik 4,8 l/100 km-es átlag jött ki, ami azért nem rossz.

A Techrules egyelőre évi 100-200 darabos sorozatot tervez, és a gázturbina hő veszteségének csökkentésén (benzinmotorokéhoz közeli hatásfokának javításán) is dolgoznak már. Azt nem titkolják, hogy a 2016-os prototípusok futóművét és karosszériáját nem maguk tervezték (csak annyit árultak el, hogy nagy név a szakmában), de abban is biztosak, hogy a hamarosan érkező, hasonló hajtásláncú négy-ötszemélyes családi autó minden részletét ők rajzolják majd. Akkor már csak az a kérdés, megmarad-e a gázturbina hatótáv növelőnek?

SZG

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest 31 tagú zsűrije az Opel Corsát választotta...

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás