Flotta

2017. február 21. kedd, 05:07

A bűvös százezer - Új személyautók piaca

Tavaly még nem, de idén talán sikerül átlépni a bűvös határt, ami azért még messze van a tinédzser korú magyar rekordtól.

Az optimista előrejelzéseket meghaladó mértékben bővült tavaly a magyar személyautó-piac, ám mégsem örülnek az importőrök, mert meg sem közelítették a bűvös százezres számot, vagyis teljesítményük jelentősen elmarad az 1998-as 105 ezertől, és felét sem éri el a 2003-as év forgalmának.

Továbbra sem a korábbi favoritok, vagyis az olcsóbb tömegmodellek vezetik az eladási listákat, mert pont az erre vadászó réteg tűnt el a vevők közül. Tavaly sem a magánvásárlók rohanták meg a szalonokat, és nem véletlen az sem, hogy az újaknál több használt kocsit hoztak be az országba. Ahogy arról már a januári Az Autóban beszámoltunk, tavaly 140 ezernél több használt személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, miközben a Datahouse adatai szerint 96 555 újat regisztráltak, ráadásul utóbbi mennyiségből szerény becsléssel is 14 ezer heteken belül reexportra ment, vagyis a tényleges hazai eladás 81,1 ezer új személyautó volt. Tovább ronthatja az eredményt még az, hogy a külföldi dílerek vásárlásai miatt a forgalomból kivonás ennél is nagyobb mértékű, mert több hónap is eltelhet a rendszámozás és a tényleges kiszállítás között, aminek magyarázata a kereskedők év végi statisztikáinak javítása, vagyis az elő-regisztráció. Nem hivatalos információk szerint a kedvező magyarországi nettó átadási árak miatt a reexport mértéke több márkánál is meghaladja a 25 százalékot.

A Suzuki új szabadidőautója, a Vitara nagyon gyorsan meghódította a hazai piacot, mára a legkelendőbb autóvá vált

Az idei terv az újaknál már százezer személyautó, legalábbis a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke, Erdélyi Péter szerint, aki az évi 120-130 ezret sem tartja lehetetlen küldetésnek. Ezt azzal próbálja alátámasztani, hogy a hasonló népességű és jóval fiatalabb járműparkkal rendelkező Belgiumban 600 ezer, a nyolcmilliós Ausztriában pedig 300 ezernél több új személyautót helyeznek forgalomba évente. Az ilyen mértékű frissítésnek is köszönhető, hogy az Európai Unió átlagában 9,7 év a gépjárműpark átlagkora, miközben Magyarországon már közel 14 év, ráadásul a hárommillió személyautó kétharmada 11 évesnél idősebb. Az sem éppen fiatalító hatású, hogy az importált autók kétharmada tízévesnél öregebb, ötöde pedig közel húszéves. Ez persze kényszerpálya, hiszen a viszonylag alacsony újautó-eladások nem generálnak autócserét, így a hiányzó használt kínálatot behozott járművekkel kell és lehet pótolni. Ezzel is magyarázható, hogy a tíz éve még húszezres import darabszám tavaly már elérte a 147 ezret.

Az MGE továbbra is javasolja, hogy a szomszédos országokhoz hasonlóan a régi autó kivonásáért cserébe a tulajdonos új autó vásárlásárára beváltható kuponokat kapjon, így nemcsak a járműpark fiatalodna, de legális bontóba kerülne az évente eltűnő több tízezer roncs is. A szakmai szervezet azt is szorgalmazza, hogy az Európai Unió húsz országában már bevált környezetvédelmi alapú adórendszert vessenek be Magyarországon is.

Az új autók piacán a tavalyi 25 százalékos után a gépjárműimportőrök idén 5 százalékos piaci növekedésre számítanak, ami az előrejelzésük szerint összesen 132,4 ezer gépjármű forgalomba helyezését jelenti Magyarországon, a személyautók piacán 6 százalékos növekedést prognosztizálnak, ennek köszönhetően a válság óta először haladhatják meg az eladások a százezres darabszámot.

Némileg csökkent a hitelektől való félelem és a készpénzes vásárlások dominanciája: az elmúlt évben 15 százalékkal nőtt a finanszírozási arány: tavaly 55 ezer új autó esetében szerepelt. Mivel bizonyos koráig az autó jelzálogfedezetet nyújtott, az opciós vételi jog eltörlése a hitelek megszűnéséhez vezetett, ezért még magánszemélyeknél is előtérbe került a flottakezelés, az egykor tartós bérletként ismert, ma nyílt végű pénzügyi lízingnek nevezett konstrukció.

A márkák listáját az új crossoverekkel támadó Suzuki vezeti 11 622 darabbal, ami 11,67 százalékos piaci részesedést és 9,72 százalékos növekedést jelent egy év alatt. A második helyen a Ford áll (9519 db, +9,82%), s az Opel (9375 db, +11,45%), a Skoda (8749 db, +10,8%), a VW (7527 db, +9%) követi.

Szegmensek

A magyar vásárlók továbbra is az alsó-középkategóriás modelleket kedvelik, ezekből 2016-ban 28 819 kelt el, ami majdnem 30 százalékos piaci részesedést és 15,6 százalékos növekedést jelent. Ahogy az európai, úgy a magyar piacon is dinamikusan bővült a sportos szabadidő-autók (SUV) és crossoverek szegmense. A Datahouse adatai szerint hobbiterepjárókból tavaly 28,2 ezer kelt el, ami 44,6 százalékos növekedést jelent. Ennél kicsit dinamikusabban (44,75 százalékkal) bővült a kisautók forgalma, tavaly 16 387 darabot adtak el belőlük. A kisautók, a kompaktok és a hobbiterepjárók együttes (73 428 db) eladásai adták a magyar újautó-piac 76 százalékát.       

Párbaj a prémiumringben

Ahogy a világpiacon, úgy itthon is komoly versenyt vív a három német prémiummárka. A BM hivatalos regisztrációs adatai szerint 2016-ban Magyarországon 2751 Mercedest, 2507 Audit és 2388 BMW-t helyeztek forgalomba. A sorrend azért alakult így, mert a Mercedes beszámította a személyautós regisztrációiba a 147 db V-osztályt, a 113 Sprinter kombit és 65 Vito Tourert, vagyis az üvegezett dobozosokat és mikrobuszokat is…

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás