Hírek

2017. február 7. kedd, 06:18

A Torotrak CVT-s újdonságai

A brit Torotrak nagyon hisz saját fejlesztésű különleges, görgős-tárcsás fokozatmentes váltójában, legújabban motorok feltöltésében, és lendkerekes hibridekben szeretné terjeszteni.

A Torotrak különleges szerkezetű, és főleg ötletes fokozatmentes automatája nem új, az autóiparban eddig mégsem harapott rá komolyan senki. Eredendően, ők is hagyományos szerepet szántak neki, most mégis kicsit más irányba indultak.

A V-Charge-ot bordás ékszíj hajtja, a különleges szerkezetű CVT váltót a motorirányítás számítógépe szabályozza, így változik a motort feltöltő kompresszor fordulatszáma és vele a töltőnyomás is

Flybrid

A Volvo 2013-ban bemutatott lendkerekes hibridhajtásáról már írtunk (Az Autó 2013/9), ebben az eredeti tervek szerint eleve a Torotrak váltója dolgozott volna, de a kísérleti darabokat még egyszerűbb, többfokozatú fogaskerekes erőátvitellel készítették el. A lendkerék nagyon jó hatásfokú energiatároló, megfelelő kialakítással a bele táplált mennyiséget jó 95 százalékban visszaadja, de komoly hibája, hogy nem forog elég sokáig. Tény, hogy hosszabb távú energiatárolásra sokkal jobbak az akkumulátorok, de az energia felvételének hatásfokában, és főleg gyorsaságában a lendkerék verhetetlen. Ráadásul az akkuk túlságosan tehetetlenek a rövid fékezések generálta energiák eltárolásához és nem is adják vissza elég gyorsan a töltést amikor kell. A ami elektromos hajtások összhatásfoka lendkerékkel is elérhető, sőt akár túl is szárnyalható, tisztán mechanikus úton, főleg, ha a két fő energia-tolvajt, a súrlódást és a légellenállást sikerül lecsökkenteni és a fordulatszám-szabályozás is elég ügyes.

A V-Charge darabokban. A jobb oldalon jól játszik a CVT, a baloldalon pedig a „fél turbó”, azaz a centrifugálkompresszor

A lendkerékben eltárolható energia nagysága a kerék sugarától, tömegétől és fordulatszámától függ: minél kisebb és könnyebb a szerkezet, annál jobban kell forognia. A Torotrak rendszerében egy mindössze 20 centi átmérőjű, szénszálas műanyag tárcsa pörög (csak az agya acél), hat kilót nyom, és alacsony ellenállású csapágyakon fut, vákuumban. Így könnyen és gyorsan eléri 64 000/perces csúcsfordulatszámát, és kevés a vesztesége is. A Torotrak főleg elsőkerék-hajtású autók hátsó tengelyére építené be, a kísérleti S60-as Volvókban is így dolgozik (léteznek teherautós kivitelek is kicsit más kialakítással). A hátsó futómű felépítése kicsit az összkerékhajtásokéhoz hasonlít, a lendkerék középen forog, és a már emlegetett különleges szerkezetű fokozatmentes (CVT) váltón, előtétáttételeken és hagyományos differenciálművön keresztül féltengelyekkel kapcsolódik a hátsó kerekekhez.

A lendkerekes hibridhajtás (Flybrid) egy lehetséges elhelyezése teherautókban (Pro domo: Engine: Motor, Transmission: Sebességváltó, Drive wheels: Hajtott kerekek, Drive axle: Differenciálmű, Flybrid: Lendkerekes segédhajtás)

Amint a vezető leveszi a lábát a gázról, a csak az autó első kerekeit hajtó motor leáll, így motorfékben minden mozgási energia a lendkerékbe raktározható (a hátsó kerekek pörgetik fel). Az egész rendszert felügyelő számítógép elektromos kuplunggal kapcsolja a lendkereket a hajtásba, fordulatszámát pedig a Torotrak CVT-jén keresztül, szabályozza (lásd keretesünket). A lendkerék házában villanymotoros szivattyú tartja fenn a vákuumot, a 64 000/perc így hosszan tartható, de a fő cél igazából nem ez, hanem, hogy a következő gyorsításnál a segédrendszer már adja is vissza az eltárolt energiákat a hátsó kerekeknek. Így például elinduláskor – átlagosan 10 másodpercig – akár 80-90 LE-vel is erősebb lehet az S60-as, az elöl hajtó motort pedig elég csak az autó megmozdulása után elindítani. A lendkerekes hajtás városi forgalomban érzi magát igazán elemében, bár a CVT-váltó okos működtetésével arra is képes, hogy autópálya-előzéseknél segítsen. A kísérleti Volvók az új CVT-s lendkerékhajtással városi üzemben 25-27 százalékos üzemanyag-megtakarítást értek el, mindenféle akkumulátoros segédhajtás nélkül!

A Flybrid szerkezete: a lendkerék vákuumban forog, jól látszik az ebben a kialakításban két tárcsapárral és két görgősorral dolgozó CVT is

V-Charge

A Torotrak csapata a belsőégésű motorok kompresszoros feltöltését is továbbgondolta kicsit, természetesen CVT-alapokon. Az egyre terjedő, és gyakran tévesen elektromos turbóknak nevezett feltöltőkben (valójában villanymotoros hajtású centrifugálkompresszorokban) csak a turbó, nyomó-, azaz kompresszor-oldala van meg, a hajtást (a turbina-oldalt) villanymotor helyettesíti. A kialakítás óriási előnye, hogy a töltőnyomás így teljesen függetleníthető a motor fordulatszámától és terhelésétől (hiszen nem a kipufogógáz hajt), és az elektromos szabályozással a turbólyuk is eltüntethető.

A Flybrid kompletten (lendkerékkel, CVT-vel és a szerkezetet a hajtásba kapcsoló kuplunggal együtt) kevesebb, mint 30 kilót nyom

A brit fejlesztők a nyomó oldalt változatlanul hagyták, de nem villanymotorral, hanem hagyományosan szíjjal, a motor főtengelyéről hajtják meg. Hogy ebben mi az új? Hát a szíjhajtás és a kompresszor közé beépített, számítógépes szabályozású Torotak-féle görgős-tárcsás CVT. Így a feltöltő fordulatszáma – ha nem is olyan szélsőségesen, mint villanymotorral, mégis jelentős mértékben – függetleníthető az autó motorjáétól, az előnyök az elektromos hajtáséhoz nagyon hasonlók. Sőt a fejlesztők szerint az ő megoldásuk könnyebb, és hajtási energiaigénye is kisebb (főleg könnyebben fedezhető) mint a villanymotoré. V-Charge-os feltöltésű kísérleti autók már futnak…

SZG

A hatkilós lendkerék átmérője 20 centi. Csúcsfordulatszáma 64 000/perc

 

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Rápörögtek

A kicsi, de tőkeerős kínai kutató-fejlesztő cég a Techrules,...

Más alapon

Az új Insignia teljesen GM-Opel, annak ellenére, hogy éppen...

Számon tart

A felfrissített Golf hozzánk egyelőre nem jön az új...

Intelligens összkerék-meghajtás a BMW-től

Innovatív és személyre szabható összkerék-meghajtást kínál az új M5-höz...

Ide vele?

Kia Rio Sedan – klasszikus lépcsőshátú, az ötajtós formajegyeivel.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás