Pancserteszt

2017. január 13. péntek, 07:36

Fény az éjszakában? - Pancserteszt: H4-es izzók összehasonlítása

Fényerejük alapján hasonlítottunk össze öt H4-es halogén izzót.

Ugyan már a kisautóknál sem ritka a xenon, újabban a LED fényszóró, a halogén H4-es izzók mégis reneszánszukat élik: egyrészt rengeteg használt típus fut még ilyennel, másrészt mostanában a gyárak is előnyben részesítik, mert relatíve olcsó. Két és fél éve nekifutottunk egy ilyen pancsertesztnek, most pedig újra megnéztük, jók-e még az öregek a háznál? Tesztautónak egy 2007-es Ford Fusiont választottunk, ennek bal fényszórójában cserélgettük a bevásárolt izzókat, a jobbhoz nem nyúltunk. A bevált mérési megoldáson sem változtattunk: egy profi tükörreflexes fényképezőgépet állványra tettünk, a gépvázra 35 mm-es fix gyújtótávolságú, nagy fényerejű (f/1,8) objektívet csavartunk, és az összes fontosabb paramétert (érzékenységet, fehéregyensúlyt és a rekeszt) valamennyi izzó méréséhez ugyanarra az értékre állítottuk, az összehasonlíthatóság érdekében egyedül a záridőre voltunk kíváncsiak. Ennek értéke alapján jó következtetést tudtunk levonni az izzók teljesítményéről, egyszerűen összefoglalva: minél rövidebb időt mutatott a fotómasina, annál jobban világított az izzó. Ebből egyúttal az is következik, hogy összevetésnél a feleannyira rövid érték (záridő) dupla fényerőt jelent. A mérést teljes sötétségben végeztük. Az autóval merőlegesen, kb. 3 méter távolságra megálltunk egy homogén felületű, világos fal előtt, majd a fényképezőgépet szintén fixen leállítottuk. Az izzócseréket követően a falra vetített rajzolaton, azonos ponton mértük (az autó motorja járt, hogy ne akkuról világítsunk) és sorban regisztráltuk a záridőket.

A vásárolt öt izzó közül kettőnél sokat ígért a gyártó. A német Osram Night Braker Unlimited tájékoztatója a fényerőnél 110, a fehérhez közelítő árnyalatnál 20 százalékos javulást, továbbá 35 m-rel hosszabb fénycsóvát írt egy sztenderd izzóhoz képest. Meglepetésre az élettartamot rövidebbre jelezte, de ezt már viccesen nem számszerűsítették a németek. A másik élharcos a Kínából (honnan máshonnan) származó Lifetime Cars. Ennél viszonyítási alap nélkül 50 százalékkal nagyobb fényerőt és menő, xenonos kék színt ígértek –- lelőhetjük a poént, egyikből sem lett semmi. A másik három izzó (az olasz Lampada Alogena, a magyar Tungsram H4 Halogen és a kínai Loocar High Power Bulb) írásban nem akart semmivel elkápráztatni, így megadtuk az esélyt, hogy „levilágítsák” egymást a pályáról.

Annyit összegzésképpen érdemes megjegyezni, hogy a 3000 forintos árával luxusterméknek számító Osram toronymagasan a legjobb, kérdés, hogy a több mint harmadával olcsóbb (725 és 790 frintos), viszont az Osramhoz képest 40 százalékkal kevesebb fényerőt produkáló Tungsram és Lampada jobban megéri-e az árát. Ha a jó látás (biztonság) a kérdés, az minden pénzt megér –- halljuk sokszor. Jelen esetben azért megfelelő kompromisszumnak érezzük a magyar és az olasz terméket, így ár-érték arány miatt őket is nyugodt szívvel ajánljuk. A Lifetime nagyon gyengén muzsikált árához és az ígért többletteljesítményhez viszonyítva is, a 130 forintos Loocar pedig kidobott pénz. Amit a teszten nem tudtunk mérni, az az élettartam, így erről nem is mondunk véleményt. Részletes eredmények Az Autó decemberi számában.

KZ

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kiszorulhat az Opel a legnagyobb piacokról

Az Opel autógyártó társaság eladásához kapcsolt feltételek miatt a...

Nyílt végű lízing vagy tartós bérlet?

Az utóbbi néhány évben egyre nagyobb szerepet kaptak a...

Tereptárgy

Hamarosan hozzánk is érkezik az Opel Crossland X –...

Kiszabadul

Audi SQ5 – saját tömege 1995 kg, hossza 4671,...

Megjelent a Retro Mobil márciusi száma!

Márciusi számunkban írunk az 1987-es Lada VFTS versenyautóról, az...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás