Újautó

2016. december 17. szombat, 05:53

Tesztnapló: Volkswagen Golf 1.4 TGI - Netán?

Rendhagyó tesztnaplónkban a földgázüzemmel szerzett tapasztalatainkat foglaltuk össze, mert a Golf, a hajtáslánc körül lényegében változatlan.

Az alap az 1,4-es turbós, közvetlen befecskendezéses TSI benzinmotor, ezt alakítják a gyárban földgázüzemre (CNG) is alkalmassá. A műszaki rokon Audi A3 G-tron és a Skoda Octavia G-Tec is ugyanezzel a szerkezettel fut, csak a ruha más. A padló ugyanaz az MQB lemez, mint a többi, hagyományos hajtásláncú konszerntárs alatt, de a csomagtér padlója magasabban fut, mert alatta utazik a két, összesen 15 kiló befogadására képes, 200 bar nyomású földgáztartály. Ettől a raktér is kisebb 89 l-rel, összesen csak 291 l-es, a hátsó támladöntés azonban változatlan.

A TGI átlagosan 170 kilóval nehezebb az azonosan felszerelt 1,4-es TSI-knél, és a motorja is gyengébb, 150 helyett 110 LE-s (250 helyett 200 Nm). Ettől rosszabb a gyorsulása (0-100 km/h 10,6 s, a 8,2 helyett) és alacsonyabb a végsebessége is (194 km/h, a 216 helyett), de karaktere csak alig változott, sőt, a gázüzemmel mindig kicsit simábban forog, és az alsó tartományokban a gázreakciót is jobbnak éreztük. A TGI mindaddig földgázzal megy, amíg tartályai teljesen ki nem ürülnek, külön üzemmódot választani nem lehet, pedig néha jó lenne. Óriási érték azonban, hogy az 50 l-es benzintank is megmaradt a hátsó ülés alatt, így az összesített hatótáv a dízelekével vetekszik. A fedélzeti számítógép külön mutatja a gázzal és a benzinnel még megtehető utat, megnyugtató látni a 600 km körüli benzines hatótávot, ahogy a gáz fogy. A műszerfalban két üzemanyagszint mérő is van (egyik a vízhőmérő helyén) de a motor hőmérséklete a menüből előlapozható a két főműszer között. Az indítás (főleg környezetvédelmi okokból) mindig benzines, de a rendszer akár már egy-két másodpercen belül átáll gázra (ezt csak a leírásokból tudjuk, mert az autó semmit sem jelez). Az 1,4-es gyorsan melegszik, de hidegen is kellemesen rugalmas. A benzin- és a gázüzem teljesítménykülönbségét igazán csak 3500/perc felett érezni, innentől benzinnel szívesebben, erősebben húz, lent azonban egyértelműen kellemesebb karakterű, rugalmasabb a földgáz.

A villámgyors hétfokozatú robotváltó (DSG) hagyja nyomatékból dolgozni a motort, alapállásban korán felkapcsol, de a gép sosem jön zavarba, a motorfékhatás, és a lejtőfelismerés is jó. A hosszú váltóáttételekkel autópályán is csendes a Golf, a gáz elfogyása után a benzines átállás automatikus és észrevehetetlen, csak a műszerfalon látható. Vegyes üzemben 291 km-t tudtunk megtenni 13,8 kiló gázzal (a tartályokba tankolható mennyiség nagyban függ a külső hőmérséklettől is), azaz 4,7 kg/100 km-es átlaggal autóztunk. Az árak az ország ma létező öt fővárosi és négy vidéki kútjánál eléggé eltérőek, 370 Ft/kg-os átlaggal számolva (320 Ft/l-es benzinez viszonyítva), ez 5,43 l/100 km/es benzinfogyasztási egyenértéket jelent. A földgáz legfőbb előnye a tiszta égésből adódó környezetbarát működés, bár kétség kívül nem megújuló energiaforrás, a föld tartalékai még jóval több, mint 100 évre elegendők belőle.

A Golf TGI-t nálunk nem árulják és Németországban is elég drága: alapára 24 100 euró. A vele összevethető teljesítményű és fogyasztású 1,6-os 110 LE-s dízel azonos felszereltséggel 22 150 euróba kerül, így igazából egyelőre csak a környezetvédelmi szempontok szólnak a TGI mellett. Az azonos műszakiságú (szintén 1,4-es turbós) Skoda Octavia G-Tec-ért 6,65 milliót kér a magyar importőr, alapáron, ugyanez a szint az emlegetett 110 LE-s 1,6-os dízellel 6,42 millióba kerül. A hazai kúthálózat folyamatosan bővül, és talán egyszer lesznek egyéb ösztönzők is a földgázüzem terjedése érdekében.

SZG

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Kiszorulhat az Opel a legnagyobb piacokról

Az Opel autógyártó társaság eladásához kapcsolt feltételek miatt a...

Nyílt végű lízing vagy tartós bérlet?

Az utóbbi néhány évben egyre nagyobb szerepet kaptak a...

Tereptárgy

Hamarosan hozzánk is érkezik az Opel Crossland X –...

Kiszabadul

Audi SQ5 – saját tömege 1995 kg, hossza 4671,...

Megjelent a Retro Mobil márciusi száma!

Márciusi számunkban írunk az 1987-es Lada VFTS versenyautóról, az...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás