Újautó

2016. december 17. szombat, 05:53

Tesztnapló: Volkswagen Golf 1.4 TGI - Netán?

Rendhagyó tesztnaplónkban a földgázüzemmel szerzett tapasztalatainkat foglaltuk össze, mert a Golf, a hajtáslánc körül lényegében változatlan.

Az alap az 1,4-es turbós, közvetlen befecskendezéses TSI benzinmotor, ezt alakítják a gyárban földgázüzemre (CNG) is alkalmassá. A műszaki rokon Audi A3 G-tron és a Skoda Octavia G-Tec is ugyanezzel a szerkezettel fut, csak a ruha más. A padló ugyanaz az MQB lemez, mint a többi, hagyományos hajtásláncú konszerntárs alatt, de a csomagtér padlója magasabban fut, mert alatta utazik a két, összesen 15 kiló befogadására képes, 200 bar nyomású földgáztartály. Ettől a raktér is kisebb 89 l-rel, összesen csak 291 l-es, a hátsó támladöntés azonban változatlan.

A TGI átlagosan 170 kilóval nehezebb az azonosan felszerelt 1,4-es TSI-knél, és a motorja is gyengébb, 150 helyett 110 LE-s (250 helyett 200 Nm). Ettől rosszabb a gyorsulása (0-100 km/h 10,6 s, a 8,2 helyett) és alacsonyabb a végsebessége is (194 km/h, a 216 helyett), de karaktere csak alig változott, sőt, a gázüzemmel mindig kicsit simábban forog, és az alsó tartományokban a gázreakciót is jobbnak éreztük. A TGI mindaddig földgázzal megy, amíg tartályai teljesen ki nem ürülnek, külön üzemmódot választani nem lehet, pedig néha jó lenne. Óriási érték azonban, hogy az 50 l-es benzintank is megmaradt a hátsó ülés alatt, így az összesített hatótáv a dízelekével vetekszik. A fedélzeti számítógép külön mutatja a gázzal és a benzinnel még megtehető utat, megnyugtató látni a 600 km körüli benzines hatótávot, ahogy a gáz fogy. A műszerfalban két üzemanyagszint mérő is van (egyik a vízhőmérő helyén) de a motor hőmérséklete a menüből előlapozható a két főműszer között. Az indítás (főleg környezetvédelmi okokból) mindig benzines, de a rendszer akár már egy-két másodpercen belül átáll gázra (ezt csak a leírásokból tudjuk, mert az autó semmit sem jelez). Az 1,4-es gyorsan melegszik, de hidegen is kellemesen rugalmas. A benzin- és a gázüzem teljesítménykülönbségét igazán csak 3500/perc felett érezni, innentől benzinnel szívesebben, erősebben húz, lent azonban egyértelműen kellemesebb karakterű, rugalmasabb a földgáz.

A villámgyors hétfokozatú robotváltó (DSG) hagyja nyomatékból dolgozni a motort, alapállásban korán felkapcsol, de a gép sosem jön zavarba, a motorfékhatás, és a lejtőfelismerés is jó. A hosszú váltóáttételekkel autópályán is csendes a Golf, a gáz elfogyása után a benzines átállás automatikus és észrevehetetlen, csak a műszerfalon látható. Vegyes üzemben 291 km-t tudtunk megtenni 13,8 kiló gázzal (a tartályokba tankolható mennyiség nagyban függ a külső hőmérséklettől is), azaz 4,7 kg/100 km-es átlaggal autóztunk. Az árak az ország ma létező öt fővárosi és négy vidéki kútjánál eléggé eltérőek, 370 Ft/kg-os átlaggal számolva (320 Ft/l-es benzinez viszonyítva), ez 5,43 l/100 km/es benzinfogyasztási egyenértéket jelent. A földgáz legfőbb előnye a tiszta égésből adódó környezetbarát működés, bár kétség kívül nem megújuló energiaforrás, a föld tartalékai még jóval több, mint 100 évre elegendők belőle.

A Golf TGI-t nálunk nem árulják és Németországban is elég drága: alapára 24 100 euró. A vele összevethető teljesítményű és fogyasztású 1,6-os 110 LE-s dízel azonos felszereltséggel 22 150 euróba kerül, így igazából egyelőre csak a környezetvédelmi szempontok szólnak a TGI mellett. Az azonos műszakiságú (szintén 1,4-es turbós) Skoda Octavia G-Tec-ért 6,65 milliót kér a magyar importőr, alapáron, ugyanez a szint az emlegetett 110 LE-s 1,6-os dízellel 6,42 millióba kerül. A hazai kúthálózat folyamatosan bővül, és talán egyszer lesznek egyéb ösztönzők is a földgázüzem terjedése érdekében.

SZG

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Júlia felemelkedése?

Kétféle motorral, hátsó- vagy összkerékhajtással és kizárólag automata váltóval...

Agyalapok

Egy kis szlovén cég egész sorozatnyi hibridekbe és elektromos...

Padlóvázzal

A Meriva utódja a Peugeot-Citroën-Opel közösködés első modellje.

Érkezik az új BMW i3 és i3s

Megújult a BMW i3 és egyszerre két verzióban érkezik,...

Tesztnapló: Range Rover Evoque Convertible

Drága hóbort a kabrió szabadidő-terepes, akinek ilyen kell, itthon...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás