Technika

2016. december 16. péntek, 06:10

A Volvo Drive-E háromhengerese - Lehengerelnek

A Volvo nagyon határozottan fejleszti új, logikusan felépített motorcsaládját, most itt az 1,5 l-es háromhengeres.

A Volvo 2010 óta a kínai Geely autómárka tulajdona, és a kezdeti félelmek ellenére már évek óta világos, hogy a keleti felvásárlás a lehető legjobb dolog, ami a Ford kezei között nehezen működő vállalattal történhetett. A Geely megjelenésével a pénz is megérkezett, ráadásul a kínai vezetés csak nagyon távolról szól bele a Volvo belügyeibe. A svédek maguk fejlesztenek, és motorjaikat is Svédországban gyártják. A teljes motorsor radikális átalakítását még valamikor 2011-2012-ben határozták el, és 2013 novemberében már be is mutatták Drive-E nevű, kizárólag négyhengeresekből álló családjukat.

Az új háromhengerest kifejezetten a hamarosan érkező új kompakt Volvókhoz tervezték, de az XC60-asban és az S60-asban is szerepet kap majd

Az alapjaiban friss tervezésű gépek nagyon okosan „építőszekrény” elven készülnek, hengerenkénti négy szeleppel, feltöltéssel, közvetlen befecskendezéssel, szíjas vezérműhajtással (üreges vezérműtengelyekkel, görgős szelephimbákkal), és egységesen 2,0 l-es (1969 cm3-es) hengerűrtartalommal. Blokkjuk könnyűfém ötvözet, főtengelycsapágysorukat aluöntvény keret merevíti, és gyártástechnológiai érdekesség, hogy a dízelek igazából csak a hengerfejükben térnek el a benzinesektől: furatuk, löketük, blokkjuk, főtengelyük és kiegészítő rendszereik is nagyrészt egyformák, sőt jó 95 százalékban csereszabatosak. Mindegyik kiegészíthető lendkerékbe épített villanymotorral és valamennyi alapból startstopos.

Ez a hibrid kivitel, a hozzá kapcsolt automata váltóval, és villanymotorral. A légkondi elektromos hajtású, hogy akkor is hűthessen, ha a benzines áll

A Drive-E-k összesen nyolc motortípust küldenek nyugdíjba a Volvók orrában, de győzelmük ma még nem teljes, néhány öthengeres még kapható. Ha az új gépek elterjednek a négy lesz maximális hengerszám Göteborgban. A gázolajos alap 120 LE-s (280 Nm), egyetlen változó geometriájú turbó tölti, és ugyanebben a konfigurációban fut 150 és 190 LE-vel is (320 és 400 Nm). A csúcsdízel ma 235 LE-s, és 450 Nm-t tud, a közös csöves befecskendezés nyomásmaximuma már 2500 barnál jár, az égéslefutásokat minden hengerben (a befecskendezőket jeladónak használva) külön figyeli a motorirányítás. A benzineseknél 122-től 320 LE-ig tart a paletta, a 250 barral működő, terhelésfüggően többadagos, többlyukú közvetlen befecskendezés és a kétoldali, folyamatosan változó vezérlés közös valamennyiben, de a feltöltés eltér.

Jól látszik a változó szállítású olajszivattyú, és az is, hogy a vezérlés hajtása fogazott szíjas. A szíj több mint 240 000 km-t bír

Az egyturbós mellett (ezek a 122, 152, 245, és 254 LE-s kivitelek) létezik egyszerre turbóval és szíjhajtású kompresszorral feltöltött (320 LE, 400 Nm), és készült egy különleges, 450 LE-s prototípus is: két egyforma (fix geometriájú) turbója mellett elektromos meghajtású kompresszorral. A három feltöltőn a motorirányítás zongorázik, a turbók hagyományos, lefúvatószelepes (wastegate) szabályozásúak, és párhuzamosan dolgoznak a szívórendszerben. Az elektromos kompresszor előttük forog, de a tervezők nem a 320 LE-s változaton használt csavarkompresszorra szereltek villanymotort, a villamos feltöltő centrifugálkompresszor, lényegében egy hagyományos, kipufogógáz-hajtású turbó fele: csak a sűrítő oldala. A kipufogóoldal hiányzik, ezt helyettesíti villanymotor.

A főtengely csapágysorát alu öntvénykeret merevíti, az alkatrészek bő 95 százalékban a teljes Drive-E családon belül csereszabatosak

A kompresszor alacsony fordulaton a turbók felpörgetésében is segít. A közteshűtő minden Drive-E motoron hagyományos, levegős, az olajszivattyú szállítása változó (terhelésfüggő) a vízpumpa –- a négyhengereseken — tisztán elektromos meghajtású, közvetlenül hidegindítás után egyáltalán nem is működik, hogy a motorok a lehető leggyorsabban melegedjenek, és ugyanezért külön hűtőkör temperálja a hengerfejet és a blokkot.

Az új motor a hamarosan érkező kompakt orrában

Lényegében a fenti műszakisággal született meg idén, a mindössze 48 hónap alatt prototípussá fejlesztett háromhengeres, a 2,0 l-es blokk egy hengerének elhagyásával, 1474 köbcentivel, egyelőre csak benzinesként. Járásegyenetlenségeit kiegyensúlyozó tengely simítja, és abban is eltér négyhengeres rokonaitól, hogy bár vízpumpája változó szállítású, nem villanymotoros, hanem szíjhajtású (a szíj állítólag a motor teljes élettartamát kiszolgálja). Kifejezetten a márka hamarosan érkező új kompaktjaihoz tervezték, és akár a többi családtagnál, ennek lendkereke is egyszerűen villanymotorosítható.

Az 1,5-ös háromhengeres benzines turbójának nyomását lefúvatószelep (wastegate) szabályozza

A Volvo fejlesztői ma még csak annyit árultak el, hogy lesz belőle 180 LE-s változat is, de a négyhengeresek ismeretében jóval 200 LE felettiek is érkeznek majd, akár már 2017-ben. Az új, startstopos háromhengeres egyelőre csak a Volvóé, de a Drive-E-k közül elsőként a Geely is kacsingat feléje, a kínai piacon akár turbó nélküli megjelenése sem kizárt. Mivel a család tagja, könnyen dízellé alakítható, és akárcsak a már emlegetett négyhengeres 2,0 l-es prototípus elektromos vagy hagyományos kompresszorral is felszerelhető. Ugyanezeken a műszaki alapokon elvileg egy, 1,0 liter körüli kéthengeres megjelenése is elképzelhető, főleg elektromos autók hatótávnövelésére, azaz generátorhajtásra.

SZG

 

Címkék: , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

25 éves Az Autó Nyereményjáték!

Válaszolja meg az alábbi három kérdést és öné lehet...

Nőtt a külföldről behozott használt autók száma

Tovább emelkedett a külföldről behozott használt autók száma, július...

Egyre több alternatív autót adnak el a koreai gyártók

Az év első hét hónapjában két és félszeresére nőtt...

Oda a dízel árelőnye?

A dízelüzemanyag benzinhez képest élvezett adóelőnyének eltörlését javasolja a...

Az autósoknál al-Attijah, a motorosoknál Svitko nyerte a Hungarian Baját

Az autósoknál a papírformának megfelelően a katari Nasszer al-Attijah,...

Sokterű

Japán furgon francia dízellel.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás