Hírlevélbe

2016. október 26. szerda, 05:37

Aktuális: Taxizás Magyarországon - Helyiérdekű

Más-más szabályozás vonatkozik a taxisokra Budapesten és az ország többi területén. Jelentős eltéréseket is tapasztalhatunk az ország különböző pontjain.

Amióta léteznek taxik, azóta övezik legendák és egyfajta misztikum ezt a tevékenységet. Míg egyesek számára az utazás eme módja mindennapos, addig mások csak a legszükségesebb esetben ülnek be egy szabad autóba. Nem mindegy, melyik városban teszik, ugyanis van ahol, minimális, míg máshol –- településhatáron belül -– maximált tarifával lehet találkozni. Ezt az teszi lehetővé, hogy Magyarországon több érvényes szabályozás is létezik, ami a taxizás feltételire vonatkozik. Az egyik, az országos taxirendelet, ez 2015-ben lépett hatályba, és ebben egyenesen a kormány határozta meg, milyen feltételekkel és hogyan lehet taxi szolgáltatást nyújtani. Időben valamivel korábbi, 2013-as, és csak Budapestre érvényes a Fővárosi taxirendelet, ami az országos előírásoktól több ponton is eltér. A két legnagyobb különbség az autók színében és az alkalmazandó tarifában van, vidéken sokkal „szabadabb” a taxisok lehetősége, Budapesten viszont egységes az autók színe és fix a tarifa is.

A fix áras szabályozás ellen és mellett is sok érvet sorakoztatnak fel az érintettek, de az Az Autó 11. számában (már az újságosoknál) található gyűjtésből kiderül, hogy ahol nincs fix ár, ott jellemzően alacsonyabbak a díjak a budapestinél. Néhány vidéki városra jellemző a fix tarifa, de nem úgy, mint Budapesten, hanem vagy maximum vagy minimum ár van, a város méretétől is függően. Legolcsóbban Tatabányán lehet taxival utazni.

A taxizás –- talán nem is meglepő módon –- az idegenforgalom szempontjából frekventált helyeken kerül igazán sokba, a legtöbbe például Siófokon.

Sokáig teljesen egyértelmű volt, hogy taxizni csak olyan autóval lehet, ami megfelel az előírásoknak, és ezt a sárga alapszínű rendszámtáblája is igazolja. Csakhogy 2015-ben megjelent egy új rendszámfajta Magyarországon, mégpedig a zöld alapszínű, amit a legalább 35 km-t elektromos üzemben megtenni képes járművek -– motor, autó, busz stb. –- kaphatnak meg, és különböző plusz jogokat biztosít. Mivel a taxinak használt autók is lehetnek ilyenek –- Budapesten már szép számmal futnak teljesen elektromos, vagy plug-in hibrid taxik -– ezeket például parkoláskor hátrányként éri, ha sárga a rendszámuk.

elektromos taxi

Lapunk felvetette ezt a kérdést a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, a hivatal az e területet szabályozó 176/2015. (VII. 7.) számú kormányrendeletre hivatkozott. Ebbe az áll:

„4. § (5) A személytaxi-szolgáltatás sárga alapszínű állandó rendszámtáblával ellátott személygépkocsival végezhető. E rendelkezést nem kell alkalmazni, ha a személytaxi-szolgáltatást olyan környezetkímélő gépkocsival végzik, amelyhez világoszöld alapszínű különleges rendszámtáblát adtak ki.” A fentiek értelmében amennyiben a tulajdonos az arra jogosult járművére kiváltotta a világoszöld alapszínű forgalmi rendszámot, úgy azt nem kell sárga alapszínűre cserélnie. Ennek megfelelően a világoszöld alapszínű rendszámhoz járó kedvezményeket is élvezheti. Mivel sárga karosszériaszín csak Budapesten kötelező a taxiknak, vidéken nem, ez azt jelenti, hogy a fővároson kívül olyan legálisan működő taxival is lehet találkozni, amelynél sem az autó, sem a rendszám színe nem sárga.

Személyszállítási szolgáltatás azonban nem kizárólag személytaxival végezhető, hanem akár kisbusszal vagy limuzinnal is (amennyiben azok egyébként teljesítik a jogszabályban előírt alapkövetelményeket), ez esetben szintén lehet zöld, vagy akár fehér alapszíne is az autó rendszámának.  A fehér alapszínű, azaz hagyományos plakett abban az esetben megengedett, ha az úgynevezett személygépkocsis személyszállító szolgáltatást végzi a vállalkozó, ezt egyfajta kiegészítő tevékenységként szabályozta a jogalkotó a 2015-ös taxirendeletben. Ilyen lehet a repülőtéri transzfer vagy a jellemzően luxusautókkal végzett, előzetesen megrendelt, egyedi igényeknek megfelelő személyszállítás.

Hiába tesznek meg az átlagosnál jóval több kilométert a taxisofőrök, balesetek velük is előfordulhatnak. Rossz esetben ilyenkor az utas, vagy az utas csomagja is sérülhet, amiért kártérítés jár. Erre különböző forrásokból jogosult az utas, attól függően, ki a felelős a károkozásért, amennyiben harmadik fél, például más jármű vezetője, akkor annak a felelősségbiztosítója állja az utas kárait is. Ha viszont az utas testi épségében, valamint vagyontárgyaiban az utazás időtartama alatt a taxisnak felróható okból –- de nem balesetből — következik be sérülés, a 2015-ös Országos taxirendelet szerint meghatározott mértékű –- ez jelenleg 50 ezer Ft/utasülés — anyagi biztosíték jelenti a fedezetet a személyi károkra.

Amennyiben a taxis hibájából következett be a baleset, és az utas személyében, vagy tárgyaiban okozott kárt, az adott gépjármű felelősségbiztosítója téríti meg, az erről szóló jogszabályok szerint.

H. I. 

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Milyen az új Hyundai i10?

Várhatóan 2020 nyarán érezik a kereskedésekbe a vadonatúj, négy-...

Itt a DS 9

A franciáknak jelenleg nincs igazi nagyautója, a PSA-Opel elit...

Pagani Imola

A Huayra versenypályára hangolt kiadása a teszt helyszínéül szolgáló...

Audi Q3 S line 35 TFSI aut.

Ez a prémium kompakt SUV második generációja, amely Győrben...

BMW Z4 M40i

Jelen állás szerint nem lesz igazi M-es kiadás, de...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás