Újautó

2016. szeptember 29. csütörtök, 06:12

Erős Pista - Tesztnapló: Suzuki Vitara S 1.4 T 4WD Aut.

Az új turbómotorral a legjobb a Vitara, kár, hogy nagyon drága.

Talán a Suzuki sem remélte, hogy a Vitarával letarolhatják a piacot. Pedig így lett, az előd nélküli típusból egy év alatt 3737 darabot vettek meg a magyarok, a Skoda Octavia után ez a legnépszerűbb modell itthon. Saját fejlesztésű 1,4-es turbómotorjuk további vevőket vonzhatna a márkához, de ára miatt erre nem sok esélyt látunk.

vit1

Karosszéria, utastér

Magasra ülünk, könnyű beszállni, kényelmesek a jól tartó első ülések. Kár, hogy minden műanyag kopogósan kemény, a hangulatot feldobták némi, alumíniumot idéző betéttel, valamint piros varrással és díszítőelemmel. Gyorsan kiismerhetők a kapcsolók és a kezelőszervek, az érintőképernyős fedélzeti rendszer sem túlbonyolított, kár viszont, hogy a fedélzeti számítógép menüjében az óracsoportból kiálló gombot böködve lépkedhetünk. Az összeszerelési minőségre nem lehet panasz, a kormányon, váltókaron, az ajtópaneleken és üléseknél felhasznált bőr-alcantara kárpit szép. Tág határok között állítható a volán, jó a pedálrend, a középkonzol nem zavaróan széles, de pereme kemény, emiatt érdemes a megszokottnál hátrébb tolni az ülést, hogy ne érjen hozzá a térdünk. Hátul elfogadható a lábhelykínálat; a hosszúra nőtt sofőr mögött passzentos a lábtér a szintén magas utasnak, de a plafon elég távol van. Nagyok és jól formázottak az ajtózsebek, sok mindent elnyel a középkonzol alja és a könyöktámasz alatti üreg, van elég pohártartó is. Magas a 375 literes csomagtartó rakodópereme, oldalát kemény műanyaggal burkolták, alján dupla a padló, az osztottan dönthető hátsó támlák nem fekszenek teljesen vízszintesig.

vit2

Motor, erőátvitel

Az 1,4 l-es, változó vezérléses, négyhengeres turbómotor jól sikerült darab. Már 1500/perc fordulatnál elérhető a 220 Nm csúcsnyomaték, és 4000-ig él is. Alapjáraton remegteti a kormányt és 2000/percnél búgó hanggal dolgozik az ez alatti és e feletti fordulatnál egyébként csendes motor. Jó az elindulási hajlam, hamar megjön a lendület, normál beállításnál is jó erővel ragadja meg az 1,2 tonnás autót. Ha Sport üzemmódot választunk, még élénkebb, kifejezetten energikus lesz. Ez esetben a hatfokozatú, bolygóműves automata váltó karaktere (és az összkerékhajtás hangolása is) módosul, később kapcsol fel, hamarabb vissza, így is és — ha nem sietünk -– alapbeállítással is szerethető a hajtáslánc. A váltó remek, finomsága a duplakuplungosokét közelíti, gyorsan reagál, lejtőn lefelé figyel, hogy legyen motorfék. Itt nem érezni a turbólyukat, mint a kéziváltósnál, a váltó nem engedi meg a fordulatszámesést, így nincs megtorpanás a gyorsulásban. Ha a sofőr maga akar dolgozni, a kormány mögötti fülekkel beleszólhat az automata munkájába. A 130 km/órát 2400/perc fordulatnál érjük el, azaz kellően hosszú az áttételezés. Sztrádatempónál nem hangos, a 110-től egyébként is erős szélzaj dominál. A katalógus 5,5 l/100 km-es vegyes fogyasztásából 8,2 lett a valóságban, ez a szívó benzinessel elérhető 6,2-6,5 l/100km-es értékével összevetve (is) magas.

vit5

Vezetés, menettulajdonságok

2,9-es fordulatos, elektromechanikus rásegítésű volánja jól követi a vezető utasításait, precízen irányítható vele a Vitara, de egyenesfutása nem teljesen hibátlan (sokkal jobb, mint a korábban kipróbált SX4 S-Cross), és zavaró, hogy kis kormánymozdulatok után nem akar magától visszaállni középre. Négytárcsás fékrendszere jó erőben van, adagolása sem okoz nehézséget. Külső tükrei átlagosak, nem osztott terűek, előre és hátra sem nehézkes a kilátás. A McPherson-/csatolt lengőkaros futómű példásan dolgozik együtt az automatikus, négy beállítást (Sport, Sár/Hó, Normál és Lock) kínáló összkerékhajtással, nemigen lehet lerobbantani az útról a Vitarát. A rugózás cserébe sportos, de keménysége még nem zavaró, viszont a keresztbordákat jól érezhető ütéssel közvetíti a kabinba, és a kátyúkkal sem túl toleráns. A futómű csendesen dolgozik, a gumik nem zajosak. A távolságtartós tempomattal nem képes magától állóra fékezni. Nagyon zavaró, hogy amikor tempomatos haladásnál eltűnik előlünk az akadály, az elektronika teljesen feleslegesen visszakapcsoltat az automatával, és emelt fordulattal, de csigalassúsággal érjük el a korábban beállított tempót.

vit3

Felszereltség

Az egyféle, S-kivitelben kapható turbómotoros mindenféle földi jóval kényeztet, 7 légzsák, távolságtartós tempomat, vészfékező rendszer, automata klíma, négy elektromos ablak, fűtött, elektromosan állítható és behajtható külső tükrök, bőrkárpit, sötétített hátsó ablakok, érintőképernyős, navis fedélzeti rendszer, első ülésfűtés, LED-es fényszórók, kulcs nélküli indítás-nyitás mind szerepelnek a listában (hogy a többi extrát ne is említsük). Érdekes, hogy fényérzékeny belső tükrökre vagy holttérfigyelőre nem futotta.

Összegzés

A szívó 1,6-os benzines sem rossz, de a turbó még jobb a Vitarához, automata váltóval érdemes megvenni. Egyedül magas ára és fogyasztása szól ellene.

KaMi

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

Ferrari SF90 Stradale

A Scuderia Ferrari alapításának 90. évfordulóját 1000 LE-s hibriddel...

Skoda Kodiaq Scout 2.0 TDI 4×4 aut.

A Skoda legnagyobb szabadidő-terepese a belépő dízelmotorral is jól...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás