Hírlevélbe

2016. augusztus 30. kedd, 10:46

Inkognitóteszt: Parkolóházak, mélygarázsok

Utánajártunk, milyen a parkolás a mélygarázsokban és a parkolóházakban.

Legutóbb két és fél éve szondáztuk az üzletközpontok mélygarázsait és a többszintes parkolóházakat (Az Autó 2014. január). Tapasztalataink akkor vegyesek voltak, így idejét éreztük, hogy újból vizsgázzon néhány helyszín. Szokásunkhoz híven, igyekeztünk objektíven képet alkotni, így mindenhova ugyanazzal a tesztautóval — átlagos méretű, ötajtós Golffal -– mentünk, a szempontokat pedig egységesítettük.

Figyeltük, hogy az utcán mennyire hatékonyan hívják fel az autós figyelmét a parkolási lehetőségre, idejében szembesül-e a vezető a tiltásokkal (pl. LPG), korlátozásokkal (pl. méret, súly), az árakkal és azzal, hogy van-e még szabad hely a garázsban. Bent a kialakított útvonalra (szélesség, padkák, fel- és lehajtók meredeksége), a helyek szélességére, a mozgáskorlátozottak segítésére, a gyalogos útvonalakra, a jelzésekre, a tisztaságra és a fizetési lehetőségekre fókuszáltunk –- utóbbinál külön utánajártunk, hogyan kaphatunk áfás számlát. Próbáltunk minél szélesebb kínálatot átfogni, ezért a célpontok között szerepelt három olyan közismert budapesti bevásárlóközpont (Mammut, IKEA, KÖKI) garázsa, ahonnan közösségi közlekedéssel, elsősorban metróval folytathatjuk könnyen utunkat. Megnéztünk egy automata parkolóházat (Akácfa60) az egyik legdrágább, fizetős belvárosi zónában, kíváncsiak voltunk, milyen állapotok uralkodnak egy ingyenes, üzletközpont alatti garázsban (Europark), és kvázi fair play alapon visszamentünk a Szervita térre, hátha változott valami a korábbi látogatásunk óta. A helyszíneket ABC sorrendben ismertetjük.

Akácfa60 parkolóház (VII., Akácfa utca)

 Nagy kék táblák jelzik már messziről a parkolási lehetőséget, amivel ajánlott is élni a zsúfolt környéken. Az utcán 440 Ft/óra a díj, ehhez képest a parkolóház reggel 8 és este 20 óra között 150, 20-tól reggel 8-ig pedig 75 forintot kér minden megkezdett fél óráért. Lehet napi (3500 Ft), heti (12 900 Ft), havi (27 000 Ft) bérletet is venni, jó ajánlat az éjszakai (17 és 9 óra közötti) havibérlet 7900 forintért, de aki nagyban gondolkodik, féléves (135 000 Ft) és éves (245 000 Ft) helyet is vásárolhat. Mindent jól láthatóan kitábláztak, LPG-s autót nem fogadnak, a szabad helyet zöld felirat jelzi. Három külön bejárat is van, ha a méretkorlátozásba beférünk, behajthatunk, a sorompó automatikusan nyílik, felállhatunk a rámpára -– autónk hasmagassága minimum 10 cm legyen. Csak motorleállítás, tükörbehajtás és ajtózárás a dolgunk (van annyi hely, hogy kerekes székkel is el lehessen férni), majd kérhetjük a jegyet és az automata cirka egy perc alatt elviszi a kocsit. Ennyi (nézzék meg videónkat a műveletről). A tennivalókat jól olvashatóan tették ki, az első használat is egyszerű. A jeggyel tudjuk visszaszerezni az autót: miután fizettünk (nyugta külön gombnyomásra), másfél perc szükséges, hogy beüljünk, és a gép fordítókorong segítségével, orral kifelé „adja át” a kocsit, így távozáskor nem kell az utcára tolatni –- apró, de hasznos gesztus. Akinél nincs pénz, a kijárathoz tett ATM-ből vehet ki, apróból 10-estől 200-asig mehet minden, papírból 500-as és 1000-es címlet bármikor, 2000-es csak, ha a díj 1000, 5000-es, ha 2000 forintnál több. Áfás számlát gond nélkül kapunk, ha éppen nincs senki a pénztárban, van telefonszám, ami hívható (kipróbáltuk). A zárt rendszer miatt sok szempontról nem győződhettünk meg személyesen, a látottak alapján nem adhattunk pontot. Mivel azonban a kocsit tisztán, sérülésmentesen és viszonylag rövid idő alatt kaptuk vissza, az összehasonlíthatóság érdekében, ahol kellett, megadtuk a maximumot.

Elégedettek voltunk az Akácfa utcai automata rendszerrel, minden egyértelmű, ATM is van, a behajtó és környéke tiszta

Elégedettek voltunk az Akácfa utcai automata rendszerrel, minden egyértelmű, ATM is van, a behajtó és környéke tiszta

Europark (XIX., Üllői út)

Ugyan itt is könnyű metróra szállni (Határ út), minket a korábban fizetős parkoló jelenlegi ingyenessége érdekelt. Két irányból is be lehet hajtani (az egyik lámpás kereszteződés), sorompók már nincsenek, de a maximális magasságra figyelmeztetnek, kontrollpálca alatt kell áthajtani. Van nyitott és az áruház alatt fedett, oldalfalak nélküli rész, LPG-s kocsival is parkolhatunk. A szabályzat apró betűkkel, de rögtön a behajtásnál olvasható, a rend a bevásárlóközpont nyitva tartáshoz igazodik (hétköznap és szombaton 7-től 22.30-ig, vasárnap 7-től 20 óráig), az időn kívüli parkolásért a tulajdonos költségére elvitetik az autót. Az útvonalakat felfestett nyilak jelzik, a forgalom egyszerű. A parkolóhelyek nem a legtágasabbak, két csík között átlagban 237 cm-t mértünk, a szabály szerint kivételes esetben 2,3 méter a minimum, tehát papíron rendben van a dolog. Lelakott állapotokra számítottunk, de kellemesen csalódtunk. Látszik, hogy a területnek van gazdája, hiába kerestünk elkóborolt bevásárlókocsit, a helyek felfestései jól láthatók, a gyalogosok zebracsíkos biztonsági sávon közlekedhetnek, nincs sötétség (fedett). Figyelmesség, hogy a gyerekes családoknak a liftek közelében külön területet alakítottak ki, ellenben a mozgássérültek átlagnál szélesebb parkolóit hiába jelölik kékkel, túl messzire kerültek a lifttől, és csak véletlenül lehet rájuk akadni, nincs keresési segítség. Számlát nem volt miért kérnünk.

IKEA mélygarázs (XIV., Örs vezér tere)

Mindkét irányból jól kitáblázták, hol kell lekanyarodni, de a korlátozásokat kitehetnék már előbb -– igaz, az egyetlen az 1,8 m-es magasság, emiatt személyautónak nem kell visszatolatnia az alagútban. Van helyszámláló, a parkoló minden nap nyitva van 8 és 21 óra között, ahogy az áruház. Vigyázni kell (fel is hívják rá a figyelmet), hogy a szomszédos Sugár 0–24-es parkolójához képest más feltételek érvényesek. Az első óra mindenkinek ingyenes, utána minden megkezdett óra 200 forint. 10000 Ft feletti vásárlás esetén a pénztárnál érvényesíthető az ingyenesség, utána még egy órán keresztül lehet pakolni a kihajtásig. Áfás számlát a vevőszolgálat melletti asztalnál kérhetünk (csak az adott napra), a rendszámra szóló jegyre pedig ajánlott vigyázni, mert elvesztése esetén 2400 forintot, azaz egy teljes napnyi pótdíjat kell kiperkálni. Fizetni a mélygarázsból az üzletbe vezető mozgólépcsős csarnokban tudunk, itt több, fém és papírpénzt egyaránt elfogadó automata is van (plusz egy narancslé automata). A terület tiszta, jó világítással, rendezett, de nem tökéletes. Bonyolult a forgalom, néhol kopottak a burkolati jelek, szerencsére a kötelező haladási irányt a legfontosabb pontokon hagyományos táblák is mutatják. Nem túlzottan meredek lejtők csak a be- és kihajtónál vannak, a parkolóhelyek szűkek, 230 cm-t mértünk, ez valóban a minimum. Az IKEA család- és gyalogosbarát, a gyerekkel érkezőknek külön szekciót tart fenn, az autósorok között zebracsíkon lehet sétálni. Nagyon jó helyre, a feljáróhoz kerültek a kellően széles, feltűnő színűre festett mozgássérült parkolók.

KÖKI Terminál (XIX., Vak Bottyán utca)

A Vak Bottyán utca felőli részen nem a bejárat fölött, hanem előtte KRESZ-táblával jelölik a 2,1 m-es magasságkorlátozást és az LPG-tilalmat – akit érint, gond nélkül továbbhajthat (több be- és kihajtási lehetőség van). A kissé meredek, de széles lehajtó végén található a jegyautomata, itt olvashatók az árak is: tucatnyi jegy- és bérlettípus választható, még nappali (6.00—18.00 óra) és éjszakai (19.00-9.00 óra) éves bérletek is válthatók, azaz a bevásárlóközponttól függetlenül lehet itt parkolni. AIapból 100 forint a tarifa, ennyiért 4 óra parkolás jár (az első 20 perc ingyenes), utána ugrik az ár, minden megkezdett óra további 100 forint. A behajtástól 24 óráig érvényes napijegy 1600 forint. A környék nem fizetős, de a helyi lakosok védelmében zárttá tették a lakótelepi parkolókat. A KÖKI a legtöbb délpesti autóbuszjárat végállomása, innen indul a 3-as metró, de vonatra és Volánbuszra is lehet szállni, így nem mindegy, tartósan hol marad az autó. Szerencsére a körülmények rendben vannak, a létesítmény alig páréves, ez látszik is: rend és tisztaság, minden kivilágítva, kitáblázva, felfestve, a forgalom nem a legegyszerűbb, de átlátható. A 265 cm-es parkolóhelyek végre szélesek, a liftek közelében kialakított, felfestett mozgássérült helyek még ennél is nagyobbak. Újdonság a motorosoknak elkülönített rész -– sok autós nem törődik a jelzéssel és beáll. Fizetni a lift- és lépcsőházkijárókhoz helyezett, fém- és papírpénz kompatibilis automatáknál lehet, áfás számla a kihajtók közelében lévő parkolóirodákban kérhető. Ami nem tetszett: a kihajtók között van többsávos, amik az emelkedő végén összefonódnak. Aki nagy lendülettel jön, a rosszul belátható helyen későn veheti észre a másikat.

Motorosokra is gondoltak a KÖKI Terminálban, csak éppen az autósokat nem érdekli, hogy rossz helyre állnak

Motorosokra is gondoltak a KÖKI Terminálban, csak éppen az autósokat nem érdekli, hogy rossz helyre állnak

Mammut (II., Lövőház utca)

A Retek utcai bejárat felől hajtunk be: van számláló, jól látható a tilalomlista, éles felfelé tartó kanyarral jutunk be. A sorompó az apró betűs díjtájékoztatással később jön, ha vásárolunk (15 000 Ft felett), ingyenes a parkolás, egyébként nincs türelmi idő, 300 forint minden megkezdett óra –- a zsúfolt környéken 350-ért ketyeg az utcai megállás. Ha már zsúfoltság: a spirálban tekeredő parkolóházban is nagy a forgalom, a parkolóhely 255 cm széles, mégsem érezzük tágasnak a teret. A mozgáskorlátozottak (szintenként két beálló) sem kapnak szélesebb placcot, a helyek messze kerültek a lifttől, a bejárattól. A tisztaság hagy kívánnivalót maga után, itt-ott a burkolaton foltok, néhol levert fal. Sok üzleti alkalmazott cigarettázónak használja az oldalt nyitott, ezért szellőző parkolót, dohányoznak az autók között, kávéznak, ez nem szimpatikus.

Minden fontos információ jól olvasható a Mammut bejáratánál (Retek utca). Utánfutóval behajtani tilos

Minden fontos információ jól olvasható a Mammut bejáratánál (Retek utca). Utánfutóval behajtani tilos

Ami viszont igen, hogy QR-kódokkal kereshető az autó, a liftben is jó az eligazítás, és van elektromos autótöltő. Az áfás számlát rugalmasan kezelik, a földszinti irodában akár visszamenően is kaphatunk, de meg kell lennie a nyugtának, amit a fém- és papírpénzzel etethető, szintenként elhelyezett fizetőautomata kiad.

Kétállásos villanyautó töltő a Mammutban. Itt tisztaság

Kétállásos villanyautó töltő a Mammutban. Itt tisztaság

Szervita Parkolóház (V., Szervita tér)

Visszatértünk, mert 2014-ben leszerepelt a hely. Lelőhetjük a poént: az egyetlen pozitívum, hogy az 500 forintos óradíj nem emelkedett — az utcán 440 Ft/óráért nincs hely. A környék bolondok háza, megint feltúrták, most a Bárczy István utca a Károly krt. felé egyirányú, így onnan már be sem lehet hajtani az oldalán nyitott parkolóházhoz, körbe kell kacskaringózni a Városház utcán át. A napijegy 6500 forint, ezenkívül csak havibérlet vásárolható, a non-stop 50 000 forintba, az éjszakai (19-től 9 óráig) a felébe kerül. Minden maradt, ahogy volt, az árakról a bejáratnál jól látható kiírás tájékoztat. Az LPG- és a magasságkorlátozás (1,9 m) táblái még mindig a szűk bejárat fölött, a sarokban lapulnak, bár annyival jobb a helyzet, hogy akire vonatkozik, annak nem kell tolatni, a Fehér Hajó utcára, balra kifordulva tovább tud menni. Keskeny folyosókon fűzhetjük magunkat feljebb, egymás mellett fut a fel- és a lehajtás, könnyű összehozni egy koccanást, de legalább van tükör, amit viszont nem ártana néha megpucolni. Helyenként rossz a világítás, de eleve sötét az egész hely, nem működött a lift, hiányoznak a keréktámaszok, találtunk szemetet, lehullott vakolatot -– ráférne az épületre egy tatarozás. Mozgáskorlátozott hely nincs, a normál parkolók 235 cm szélesek. Fizetni a földszinten, a régi benzinkúttal (ma kerékpárkölcsönzővel) szemben, az automatánál lehet, a pénz lehet fém és papír, utóbbinál a bizonytalan visszaadás miatt ajánlott kerülni az ezresnél nagyobb címleteket.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Akkor és Most Jármű Expo

A Magyar Suzuki szervezésében idén is volt autós találkozó...

Bemutatkozott a Ford F-Max

Az Év Haszongépjárműve 2019 díj győztesét hazánkban és Szlovákiában...

Brabham BT62

Az autóversenyző-dinasztia szupersportkocsijának gyártását a legifjabb Brabham-fivér, David jelentette...

DS 3 Crossback

A PSA önálló prémium márkája, a DS teljesen megújul,...

Fiat 500X 1.0 T3 City Cross

Vadonatúj turbómotorokat is kapott a felfrissített nagy 500-as, elsőként...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás