Technika

2016. június 14. kedd, 04:51

Az Euro NCAP változásai - Törékeny egyensúly?

Ahogy az autók okosodnak, a biztonsági tesztek is változnak.

Egyenértékűek az öt évvel ezelőtt ötcsillagosnak, azaz kiváló biztonságú minősített autók eredményei a maiakéval? Az ismert minősítő, az Euro NCAP szerint sem. Az előírások folyamatosan változnak, szigorodnak, a legújabbak éppen idén januárban léptek életbe, de már 2015-ben is fontos változások történtek egyrészt az új, pontosabb eredményeket szolgáltató próbababák (WorldSID dummy) bevezetésével, másrészt a pontok új súlyozásával, például a frontális és az átfedéses (ODB) ütközéseknél. Az oldalütközéses vizsgálatnál nagyobb és nehezebb lett az ütközésmérő rendszer, az oszlopos oldalütközés szimulációjához pedig a korábbinál keményebb és ferdébb szögben álló póznát használnak. A gyerekvédelemben megemelkedtek a három-, a négy- és az ötcsillagos minősítés ponthatárai, azaz szigorodtak a feltételek, és mint várható volt, a vezetőasszisztensek terjedése meghozta ezek vizsgálatát is. Érdekesség, hogy a menetstabilizáló (ESP) kötelezővé tétele miatt a klasszikus kikerülési manőver –- azaz a jávorszarvas teszt — már nem része az elsődleges vizsgálati sornak.

foto2

2016-tól négy fő szempontcsoport létezik: a felnőtt utasok védelme (kétféle frontális ütközés, kétféle oldalirányú ütközés, nyaksérülés veszélye, városi vészfékező működése), a gyerekek védelme (dinamikus, járművédelem, gyerekülés-védelem), a gyalogosok védelme (fej-, alsó- és felsőlábszár- sérülés, gyalogosérzékelő asszisztens) és a biztonsági rendszerek nyújtotta egyéb védelem (biztonsági övre figyelmeztetés, sebességfigyelmeztetés, vészfékező asszisztens, sávtartó és sávváltásra figyelmeztető asszisztens). A csoportok iménti sorrendjében 38 (0,4), 49 (0,2), 42 (0,2) és 12 (0,2) pont érhető el maximálisan (zárójelben az adott csoport súlyozása, amit a végső számításnál vesznek figyelembe). A végeredményt -– a mindenki által ismert csillagok számát –- százalékosan számolják ki, ennek aktuális határértékeit táblázatban foglaltuk össze.

Átfedéses frontális ütközésnél (ODB) nemzetközi szabvány határozza meg a talajtól ±5 mm tűréssel 200 mm-re levő, úgynevezett deformálódó eszköz paramétereit (ez gyakorlatilag egy betontömb), aminek 64 (±1) km/h-s sebességgel vezetik neki a tesztautót. A frontális ütközésnél csak 50 (±1) km/h a vizsgálati sebesség, a három méter széles, minimum 1,5 méter magas és 70 tonnás vasbetontömb becsapódási felülete sík és az autó haladási irányára merőleges. Az eszköz burkolata 20 (±2) mm vastag furnérlemez, az ütközés felületén pedig további elnyelő, úgynevezett LCW-betétet helyeznek el, ennek talajtól való magassága 80 (±2) mm. A 2000 óta létező oldalütközéseknél a fém tesztoszlop vastagsága 254 (±3) mm, ezt előre meghatározott helyen és szögben, 32 (±0,5) km/h-s sebességgel ütköztetik az autóval. A másik autóval történő karambolt szimuláló tesztnél a mobil deformálódó eszköz (MDB) tengelytávja 3000 (±10), nyomtávja 1500 (±10) mm. A súlypont precízen meghatározott, az eszköz saját tömege 1300 (±20) kg. A vizsgálati sebesség itt is 50 (±1) km/h. A vezetősegédeket nem laborban, hanem tesztpályán vizsgáztatják. Külön vallatják a városi és külön az autópályás, leginkább az adaptív tempomattal összhangban működő rendszereket. A tesztelt autóval többször, 30–80 km/h közötti tempóban háromféle –- álló, 20 km/h-val haladó és 50 km/h-ról lassító –- akadályra közelítenek rá. A gyalogosvédelmet szintén három lépcsőben próbálják, az autó legnagyobb sebessége 40 km/óra, a gyalogost jelképező tesztbábuk 5-8 km/h-val keresztezik az autó útját (sétatempót és futást szimulálva, és van akadály mögül hirtelen kilépő gyerek is). 60 km/h-ról már nem kötelező a megállás, az Euro NCAP szakemberei csak a veszélycsökkentő tényezőket (pl. 40 km/óra alá lassítás) elemzik. A megengedett sebességet jelző táblafelismerőknél az adott (műszerfali) jelzés láthatósága, a gyorshajtásra való figyelmeztetés, valamint az intelligensebb rendszereknél a jelzett sebesség gyors felvétele a szempont. A sávtartó és sávváltásra figyelmeztető (holttérfigyelő) asszisztenseket valós forgalomban vizsgálják, mert ezek tesztelése felkészült, profi pilótákkal nem veszélyes és a legjobb „mintavétel” egyértelműen az éles helyzet.

foto1

Az Euro NCAP 2016-ban még nem végzett töréstesztet, de a tavalyi eredmények alapján összeállította 2015 legbiztonságosabb autóinak listáját. Ezek szerint a nagy terepjárók között a Volvo XC90, a kis terepjáróknál a Mercedes-Benz GLC, a nagy családi autók sorában a Jaguar XF, a kis családi autók csapatában az Infiniti Q30, a kisautóknál a Honda Jazz, a nagy családi egyterűek mezőnyében a Ford S-Max, a kis családi egyterűeknél pedig a Volkswagen Touran szerezte meg a legkiválóbb minősítést. A Mazda MX-5 a sportkocsiknál (roadstereknél) győzött, csak négy csillaggal, viszont dicséretes gyalogosvédelemmel (93%). Kiemelendő, hogy a teljes 2015-ös mezőnyben a Volvo XC90 érte el a legjobb felnőttvédelmet (97%) és ez az egyetlen autó, amely a biztonsági rendszereknél maximális, 100 százalékos eredményt tudott felmutatni.

KZ

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

A Suzuki hibridre vált

Kedvezőbb fogyasztást, alacsonyabb károsanyag-kibocsátást, elérhető árú modelleket ígér a  japán...

Dízelbotrány: húzódik a megoldás Németországban

A Volkswagen bejelentette, hogy fizet becsapott vásárlóinak, miközben megpróbál...

Mit kell tudni az E10-ről?

Az E10-es benzin elsősorban a kedvezőtlen kipufogógáz összetevők és...

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest 31 tagú zsűrije az Opel Corsát választotta...

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás