Újautó

2016. január 26. kedd, 08:53

Teszt: Jaguar XE 2.0 D aut. Portfolio

Újra visszatért a Jaguar a középkategóriába. Nagy kérdés, hogy megbirkózik-e a Jaguar XE a német konkurensekkel.

jaguar xe

Logikus lépés a Tata révén indai kézben lévő tradicionális brit vállalattól, hogy lefelé bővíti a modellpalettát, hiszen két típussal nem igen lehet szélesebb vásárlórétegek felé nyitni. A Jaguar XE ha nem is közvetlenül, de az X-Type utódja, utóbbi valójában egy Ford Mondeo volt díszes ruhába öltöztetve.

Jaguar XE

Ennek tükrében különösen nagyra értélkeljük, hogy  a Tata adott pénzt egy teljesen új konstrukció megvalósítására, ráadásul az új típus karosszériája műszaki csemege a rengeteg könnyűfémmel (a vázszerkezet és a lemezek  háromnegyede aluötvözet), az igényes, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futóművel. Az más lapra tartozik, hogy mindezt hogyan tálalják. Nos, első meglepetés, hogy az utastérben több helyen is slendrián illesztésekkel találkozunk, ami ma már a kisautóknál sem megengedhető, nemhogy egy tízmilliós modellnél; a műszerfali bőrhuzat varrása több helyen nem volt egyenletes, a tetőbe integrált szemüvegtartót nem lehetett úgy becsukni, hogy egy síkban legyen a keretével, a hátsó ülés lehajtásához szolgáló bovdenes szerkezet szorult, az egyik támlarészt le sem tudtuk dönteni. Csak remélhetjük, hogy ezek egyedi hibák.

jaguar xe

A sportosan alacsony Jaguar XE (1416 mm magasan húzódik a tető) ajtajai szélesre tárulnak, mélyre kell ereszkedni beüléskor.   Hátra beszálláskor kissé útban van a kerékdob, és az sem szerencsés, hogy a terjedelmes felületre lerakódik a kívülről jövő kosz, amit aztán le is töröl az ember a ruhájával.

jaguar xe

Elöl jól el lehet férni, a vezetési helyzetet könnyű beállítani, a középkonzol széles, pereme kemény. Az első ülésekben jó utazni, kényelmesek, megfelelő oldaltartásúak. Hátul sem a lábfeje, de a térde nem fér el kényelmesen egy 190 cm körüli utasnak, ha elöl magasabbak ülnek, ráadásul a fejér is csak 180 cm-ig megfelelő. A műszerfal jól olvasható, furcsa volt viszont, hogy a digitális kijelzős tankszintjelző „oszlopa” ingadozott, ilyet utoljára öreg Ladában láttunk, hagyományos műszerrel. A központi érintőképernyős rendszer hasonít a mostani Ford Mondeóéra, bár ezzel nem volt gondunk, igaz, a navi kezelése az átlagosnál több odafigyelést igényel. A fent említett hiányosságokon kívül az összeszerelési minőségre nem lehet panaszkodni, a bőrkárpit is szép, a kapcsolók finoman működnek. A kacattartókkal csehül áll, az ajtózsebek is aprók, csomagtartója sem hatalmas, 455 literes, viszont pakolhatósága nem rosszabb, mint a hasonszőrű modelleknek.

jaguar xe

A dízelpaletta kéttagú csak teljesítménykülönbség van közöttük, azonosan kétliteresek. A tesztautót a gyengébbik, 163 LE-s, 380 Nm nyomatékú hajtotta. Ereje teljesen elég az 1,45 tonnás üres tömegű Jaguar XE lendületes mozgatásához. Igaz, a dízel hangja erőteljes, főleg hidegen zavaróan zajos, aztán idővel lehalkul, de állandó kísérő marad. 1500/perc fordulattól élénk, 2000-től szépen meglódítja az autót. Ügyes a nyolcfokozatú automataváltó is, mert azon kívül, hogy szépen dolgozik, elég gyors is, és jól reagál a lejtmenetre vagy a nagy gázos gyorsításra. Vegyes üzemben nem kért sok naftát, 5,9 l/100 km adódott a hosszú próbaúton. Az igényes, java részt könnyűfém elemekből felépített futómű parádésan viselkedik, kanyarban, egyenes menetben egyaránt a legjobbak között van, remekül passzol hozzá az elektromos szervós kormánymű, amely jól visszajelzéseket ad, és elég élénk is. Kanyarban jóindulatú, fokozott tempónál is sokáig semleges, a far finoman indul el az ív külseje felé, kitörésgátlója megfelelő ritmusban avatkozik be. Rendben van az egyenesfutás, fordulóköre 11,3 m, ez átlagosnak számít a hátsókerekes középkategóriás típusok között. Rugózását sportosra hangolták, de ezt nem bánjuk, rossz úton sem rázós a futás, persze a kátyúkat, keresztbordákat érezzük, de nem durva, hanem tompa puffanásokkal jutnak el a kabinig.

Jaguar XE

Nehéz ítéletet mondani, mert nem tudunk eltekinteni a tesztúton fellépő problémákról (lásd Az Autó novemberi száma). Ha az autót önmagában nézzük, úgy gondoljuk megérte a sok befektetett munka, de kellett volna még dolgozni az XE-n, hogy felvegye a harcot a német prémium konkurensekkel. Így érzésünk szerint leginkább a márka fanatikus vevőkre számíthat.

KaMi

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás