Használtautó

2016. január 20. szerda, 08:57

Használtautó-teszt: smart fortwo 0.8 CDI Pure (2006) - Városba

Az első szériás smart nem kiforrott konstrukció, de a városi forgatagban ügyes partner.

1998-ban mutatkozott be a forradalminak számító típus, farmotoros felépítéssel, könnyen cserélhető műanyag elemekkel felöltöztetett kasztnival. A városi törpe drága volt és a  tapasztalatok szerint nem is túl tartós, sok rigolyával. Egy majd tízesztendős, 88 ezret futott dízelt próbáltunk ki.

smart fortwo

Karosszéria

A kasztni fekete műanyag burkolatain látszik az eltelt közel tíz esztendő, de nincs lepusztulva. Az oldalajtók hatalmasok, szűk helyen nehézkes a ki-beszállás. A belső egykor játékosnak és fiatalosnak tűnt, ma már inkább szegényesnek hat, a szürke textilek és műanyagok megöregedtek. Furcsa a térd alá tett belső világítás és a vakdugónak tűnő ablakemelő kapcsoló, ötletes viszont a kiforgatható CD-lemez tároló, bár praktikusabb lenne egy más célra is felhasználható rekesz. Kesztyűtartó nincs, helyén légzsák trónol, a fura alakú ajtózsebek keskenyek, de legalább mélyek. Az egyszerű, nem magasságállítós ülések nem kényelmetlenek, a hosszabb lábú vezetőnek sincs helygondja, a belső szélességen viszont érződik, hogy nagyon keskeny (1510 mm) a smart. A gombról és kulccsal is nyitható raktérajtó kétrészes: felfelé emelkedik az üvegrész, lefelé nyílik a hátfal alja. A raktér apró, de bevásárláshoz elég, jobb oldalán hálós zsebet is találunk. Az ajtók szépen záródnak, a függőleges kilincs nehézkesen mozog. Az üvegtető egy elhúzható műanyaglappal árnyékolható (részben, mert kisebb, mint maga a tető), nyáron ez sem sokat segít, hamar felmelegszik a kabin.

smart fortwo

Motor, erőátvitel   

A 0,8 l-es turbós, közös csöves, háromhengeres farmotor 41 lóerővel és 100 Nm nyomatékkal elég jól mozgatja a 730 kilós autót, nyolcvanig dinamikusan húz. Alapjáraton szörnyen ráz, elinduláskor vészjósló hangokat hallat és csúnyán remeg az egész hajtáslánc. Ha már megy, kisimul a járása, de hangja végig erős aláfestőzene. A hatfokozatú robotváltó újkorában sem volt jó, most sem az: automata állásban nem elég gyors, nagyokat ránt, nem konzekvens a váltásoknál, manuális üzemben is lassan reagál, áttételezése viszont jó. Vegyes üzemben 4 l/100 km körül fogyaszt, ez nem kimagaslóan jó érték egy ekkora autótól.

Vezetés, menettulajdonságok

Túláttételezett (négy fordulatos) a szervo nélküli volán, amit álló helyzetben nehézkes tekerni, menet közben pedig alig ad visszajelzéseket, középállásban pedig érzéketlen. Egyenesfutása nem rossz, a keresztbordákon bukdácsol, viszont nem rosszindulatú az elöl McPherson (az első időkben keresztlaprugós), hátul DeDion felfüggesztéseken. Elöl tárcsa-, hátul dobfékes rendszere közepes képességű, taposni kell a Wartburg 353-ast és a régi VW Bogarat idézően álló, padlóból kinövő fékpedált.  Jól kanyarodik, kis helyen megfordul, de sokat kell tekerni a nehéz volánt. A futómű egyébként csendes, nem kopott. A kilátás átlósan hátrafelé korlátozott, első tetőoszlopai nem sokat takarnak, tükrei kicsik. A smart kínjai között az elektromos rendszert, a kuplungmozgató motort és a szivárgó intercoolert érdemes említeni, de a dízel adagolórendszerét is viszonylag hamar „megeszi” a rossz üzemanyag.

 A tesztautót a Gablini Használtautó Plusz biztosította

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás