Technika

2015. szeptember 29. kedd, 11:31

Akkumulátorok startstopos autókhoz - Drága áram

Ma már rengeteg autónál alkalmaznak startstop rendszert, ehhez azonban spéci és drága akku kell.

 

A startstop rendszerek új kihívás elé állítják az autók elektromos rendszerét, elsősorban az akkumulátort. Egy néhány kilométeres, dugókkal tarkított városi utazás közben ugyanis –- helyzettől, hőmérséklettől és egyéb paraméterektől függően -– tucatszor vagy még többször is leállíthatja és újraindíthatja a motort. Így próbál takarékoskodni, azaz megelőzni, hogy az egy helyben álláskor is termelődjenek a káros anyagok. Ennek azonban ára van, az elektronikát, így az indítómotort, a generátort alkalmassá kell tenni a feladatra, s kell egy elektronikus védelmi és figyelőrendszer, amely megakadályozza, hogy a startstop olyan helyzetekben is leállítsa a motort, amikor nem célszerű (például, ha magas vagy éppen túl alacsony a motor hőmérséklete, sok fogyasztó működik, nagy terhelés után vagyunk, amikor a hűtőrendszernek dolgoznia kell stb.). És természetesen extra teher hárul az indítóakkumulátorra, amelyet szintén figyel a menedzsment rendszer, hogy nem csökkent-e túl alacsony szintre a benne lévő feszültség.

akksi3

A startstop nélküli autóknál megszokotthoz képest nagyobb kapacitású az akksi, de nemcsak ebben különbözik azokétól. Hanem bizony árában is, a többletképességet drágán mérik. Véletlenszerűen felhívtunk négy márkakereskedést, hogy az általunk kiválasztott típusokhoz ajánljanak startstopos akkumulátort. Megdöbbentő összegeket hallhattunk! A Mercedes B 200 CDI modellnél 117 160 forintos ajánlat érkezett, ez volt toronymagasan a legdrágább. A Volkswagen Passat 2.0 TDI-hez való 68 Ah-s akksit 96 200 forintért lehetne elhozni a budai szalon alkatrészosztályáról, az Audi A3 1.6 TDI-e típushoz szintén 68 Ah-st 99 410 forintért kínált a pesti márkakereskedés. A 2.2 CD motorral felszerelt Mazda CX-5 esetében 88 780 forint lenne a fizetendő, míg a Citroën C3 1.6 e-HDi-hez 50 750-ért vehetnénk startstopos akkut a nagykőrösi úti szalonban. Persze a márkakereskedésben mindent borsos áron adnak, ha megnézünk egy független akkumulátorkereskedőt, ott ezekhez képest jellemzően fél áron juthatunk ugyanilyen vagy akár jobb képességű akkumulátorokhoz. De még így is 25-30 százalékkal magasabb árat fizethetünk, mint egy hagyományos akkumulátor esetében. Valóban ekkora a különbség a hagyományos és a startstopos típusok között? Igen, elsősorban azért, mert jobban bírják a sűrű leállítást. Igaz, a savas ólomakkumulátor sem a legalkalmasabb a startstopos feladatra, csak éppen egyelőre nincs jobb. Évekkel ezelőtt jelentek meg (a startstop széleskörű elterjedésével nagyjából egy időben) az úgynevezett AGM (Absorbent Glass Mat) technológiás akkuk, ezek ugyanúgy savasak, de az akkumulátor ólomlemezei között igen vékony, üvegszálas anyagú párnák helyezkednek el, és ezek tartják magukban a savat. A nagy érintkezési nyomás a különösen kis belső ellenállás következtében mérsékli az aktívanyag-veszteséget. Gyorsabban játszódik le az akkumulátorsav és a lemez anyaga között a reakció, s ez nagyobb energiamennyiség áthaladását engedi meg akkor, amikor az autó motorja nagy megterhelésnek van kitéve. Az AGM gyorsabban adja el az áramot, gyorsabban lehet tölteni is. Ez az akkumulátor képes a visszanyert fékenergia optimális tárolására is, sokkal inkább, mint a folyadékos. Igaz, a tuti megoldás a fékenergia tárolására, hogy első körben kondenzátorba küldi az elektronika, majd onnan inverter segítségével megy tovább az akksiba. Természetesen a klasszikus folyadékos akkuk is kaphatók startstopos kivitelben, vannak olyan autógyárak, amelyek ezt, mások pedig az AGM-et írják elő. Utóbbi ugyanakkor érzékenyebb a melegre, emiatt, ha a motortérbe teszik, külön szigeteléssel kell körbevenni. Sokkal jellemzőbb, hogy a hűvösebb és egyenletesebb hőmérsékletű csomagtérbe, a padló alá építik be. Először egyébként a Mercedesnél jelent meg a startstopos akkumulátor, kereskedelmi forgalomba a Varta küldte az elsőt, majd követte az Exide és aztán a többi ismert gyártó, ma már Távol-Keleten, elsősorban Dél-Koreában is készülnek ilyen telepek.

akksi2

A legfontosabb tanács a startstopos autó tulajdonosainak, hogy ne hagyják lemerülni az akkut. Ha a járművet csak rövid utakra használják, jó eséllyel több energiát vesznek ki belőle, mint amennyit a generátor képes visszatölteni. Amennyiben ez sokáig így megy, elkerülhetetlen a teljes lemerülés, pedig ez nagyon rosszat tesz az akksinak (nemcsak a startstoposnak, bármelyiknek). Maga az indítás nem vesz ki nagy energiát egy akkumulátorból, néhány tized amperről beszélünk. Ám, ha sok fogyasztó megy, s még működik a startstop, ne adj Isten, a gyerekek bekapcsolva hagynak egy vagy több fogyasztót, kész a baj, nem indít az akku. Célszerű hetente, kéthetente vagy havonta (attól függően, hogy milyen intenzív a használat) töltőre tenni, és 24 órán keresztül állandó 16 V-on tölteni. A művelet elején felszalad a feszültség, sokan emiatt hamarabb lekapcsolják a töltőt, de ez hiba. Lényeges, hogy az AGM-akkumulátor megkapja a 14,7–14,8-as töltőfeszültséget (különben elindulhat a halálához vezető szulfátosodás), azaz jó kondiban kell lennie a generátornak. Éppen emiatt nincs nagyon értelme a hagyományos savas akksit AGM-re cserélni, mert jó eséllyel a nem AGM-es telephez tervezett autó elektromos rendszere nem képes az ilyen magas töltőfeszültség előállítására, s így hosszú távon megöli az akksit. Egyébként, ha csontig lemerül az AGM-es akku, nagyon észnél kell lenni a töltésénél. Az autó generátora nem áll le akkor sem, ha már nem kéne tovább dolgoznia, s elkezd melegedni a telep, amely akár tűzforróvá is hevülhet. Ha szerencsénk van, nem gyullad ki, azonban akár tönkre is mehet ettől a terheléstől. A teljesen lemerült startstopos akksi feltöltésére hagyományos eszköz nem nagyon képes, még a kifejezetten e célra kifejlesztett ipari töltőknek is 2-3 napba telhet az életre keltés. Szerencsére van esély rá, hogy az eredeti kapacitás akár 80-90 százalékát visszahozzák, vagyis újból szinte teljes értékű legyen az akkumulátor.

Jogos kérdés, hogy érdemes-e az előírtnál nagyobb kapacitású, illetve márkásabb termékre költeni? A többletkapacitás nagyobb tartalékot jelent, illetve hosszabb élettartammal, akár 5-6 évvel is számolhatunk. A jó nevű gyártóknak egy típuson belül is többféle minőségi szintű akksija van, nem mindegy, hogy ezek közül melyiket vesszük. Igazán jó „névtelen” akksik is elérhetők a piacon, érdemes szakértő segítségét kérni, hogy megtaláljuk a legjobbat, különösen a startstopos autóhoz.

KaMi

Cikkünk elkészítéséhez a Forex Kft.-től kaptuk a szakmai segítséget.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás