Újautó

2015. július 22. szerda, 06:46

Teszt: Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Shine Edition

Cactus: a karizmatikus formák nagymestere a formai megjelenítések új eszközeivel kísérletezik.

Túlméretezett túlzással, például a légzsákot cellákra bontva és kifordítva feszítette fel a karosszéria külső felületére, hogy új horzsolásmentesítő és dekorációs irányzattal hívja fel magára a figyelmet. Noha az ötlet látványhatása sem elhanyagolható, az airbump valóban védi a fényezett felületeket, és a kisebb ütközések energiáján is csillapít. A megoldás már meg is adja a Cactus filozófiájának alaphangját: a praktikum és a célszerűség irányába fordulni, a legnépesebb (alsó-középosztályos) európai kategóriában, ahol ezek lennének az igazi értékek.

elolm

A C3 padlólemezén ücsörgő karosszéria, formájában méretében és kialakításában is ehhez igazodik. A C4-esnél 172 mm-rel kurtább, a C3-asnál 388 mm-rel hosszabb, az osztályátlagnál kicsit rövidebb, a térnyeréshez igazítva, kicsit kombisítva, parányit megemelve a masszívság érzetét keltve, az átláthatóságot javítva.

A belső kialakításról lerí az egyéniség és a célszerű használhatóság. A viszonylag magas üléshelyzetet kényelmes elfoglalni, tágas a tér, különösen szélességben, az ülések is a ma megszokottnál szélesebbek, fontosabb volt a kényelem, mint az oldaltartás, a formázottság és a tömet azonban nem telitalálat. A magasból jó a kilátás előre oldalra, a széles harmadik oszlop miatt átlósan viszont fájdalmas. A belmagasságnak szinte a plafon sem szab határt: a különpénzes, hatalmas, hővédett, ezért redőnytelen, fix üvegtető a végtelen térbe repíti a tekintetet. Jóllehet az ajtóborítások felső szegélye kemény, finomak az anyagok, a tágasság érzetét jócskán segítő nagyon mélyre tett műszerfal szinte teljességében puha. A Cactus egészét jellemző adjuk-a-maximumot-a-lehető-legegyszerűbben szemléletet a legjobban a műszerek követik. Gyakorlatilag nincsenek kapcsolók, a középső 7 colos képernyő a működtetés-láttatás központi darabja, kiegészítve hét érintőkapcsolóval, amivel a funkciók (szellőzés: automata klímával, hang, navigáció, vezetéssegítő rendszerek (tempomat, automatikus parkolás stb.), internetkapcsolat, telefon, beállítások) vagyis a lényegesebb dolgok a képernyőre hívhatóak. A kormány mögötti műszerpult is egy modern kijelző, a sebességet és az üzemanyagállást, a visszajelzéseket mutatja, fordulatszámmérő nincs. A kormány formában, burkolatban (kétszínű bőr), de ez a művészi munka, csak sugárirányban állítható, ezzel a vezetési elhelyezkedés nem emelhető a maximumra. A kesztyűtartó gejl fedele (bár ízlés dolga) ebbe az egyszerűségbe nem illik bele, talán a drága táskákat, a hajókoffert stilizálja, mintha a kalózok is ilyenben tartották volna a pénzüket, belvilága viszont nagy, de kicsit alacsony, rakodási hely egyébként is sok van, és jó helyen.

oldal

Hátul sem szűkölködik a térben, a lábhelyek nagyok, a tetőmagasság kicsit nyomottabb, középen a padlómerevítő jócskán kiemelkedik, a meghirdetett egyszerűségre utal az ülés, az egyszerű pad, a csak egyben előre hajtható hátsó támlájával, a hátsó oldalablakok csak kibillenthetőek, ezt a puritánságot ellentételezi a belső nagyon ízléses szín és anyagvilága.

A csomagtartó nagy és mély, a sérveseknek nem való: nagy a küszöb átemelési magassága, viszont van szükségpótkerék, igaz, extra pénzért.

hatulm

A könnyen felemelhető alumínium gépháztető alatt fészkelő, hagyományos startstop rendszeres, 1,6-os BlueHDi-motor, alapja ismert és jó darabja a Citroën motorarzenáljában, a nitrózus gázok ellen idomított adalékolt katalizátorával mostanra Euro6-ig vitte. A Cactus testében már alapjárattól kicsit hangosan és nyersen forog, de kezes és nyomatékos. Mivel nincsen fordulatszámmérő, érzésre csak nagyobb fordulaton táltosodik meg, egyébként lusta, forgatva, a dízeleknél szokatlan, kényelmetlenül korai visszakapcsolásokkal viszont pajkosan dinamikus. A startstop rendszer hibátlan, és külön előnye, hogy az indítgatáskor, a hangos motor és indítózaj miatt nemcsak a motor, de a vezető is felébred. A pusztán városi fogyasztás kedvező, 6,0 l/100 km-es értéket mértünk, miközben a komputer 5,8-at naplózott. A hatfokozatú váltó sajnos alapjáraton zajos, a kinyomott kuplunggal szelíd füllentéssel, annyit csendesedik a motortérből jövő zaj, mintha hangszigetelést cseréltünk volna. A kicsit nagyobb utakat besikló, lazábban illesztett, váltókarral a kapcsolhatóság kellemes, még talán jobb érzés is, mint a rövid utasoké.

A felfüggesztések igazi citroënesek, a nagyon értékes rugózási kényelemre és szigeteltségre utaznak, anélkül, hogy az átlagos autózáshoz szükséges stabilitási, kanyarodás tulajdonságok sérülnének. Ehhez igazodik a 3,1 fordulatos kormány jól megválasztott áttétele és erőszükséglete és a négy tárcsaféket uraló rendszer is.

A felszereltség nem feltétlenül követi a minimalista megjelenítést, és extra pénzért a csak pedál és váltóhasználatot igénylő automatikus parkolási rendszer, az üvegtető és szükség pótkerék is vásárolható hozzá.

Mint igazi városjáróhoz hiányzik a városi ütközésmegelőző rendszer, és ezt nem pótolják a karosszéria védőfelületei (Airbump).

A Citroën Cactus szokatlan megjelenésével, kényelemfokozó egyszerűsített, célszerű kivitelével, arra a területre viszi vissza a márkát, ahol mindig is uralkodni tudott. Ezért szemelhetik ki maguknak azok, akik elsősorban a városi és rövidebb távú országúti autózáshoz keresnek nagyon jól használható eszközt.

Surányi Péter

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Cyan Racing Lynk & Co

A Cyan Racing Lynk & Co történelmet írt: kínai...

Milyen az új Hyundai i10?

Várhatóan 2020 nyarán érezik a kereskedésekbe a vadonatúj, négy-...

Itt a DS 9

A franciáknak jelenleg nincs igazi nagyautója, a PSA-Opel elit...

Pagani Imola

A Huayra versenypályára hangolt kiadása a teszt helyszínéül szolgáló...

Audi Q3 S line 35 TFSI aut.

Ez a prémium kompakt SUV második generációja, amely Győrben...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás