Újautó

2015. július 22. szerda, 06:46

Teszt: Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Shine Edition

Cactus: a karizmatikus formák nagymestere a formai megjelenítések új eszközeivel kísérletezik.

Túlméretezett túlzással, például a légzsákot cellákra bontva és kifordítva feszítette fel a karosszéria külső felületére, hogy új horzsolásmentesítő és dekorációs irányzattal hívja fel magára a figyelmet. Noha az ötlet látványhatása sem elhanyagolható, az airbump valóban védi a fényezett felületeket, és a kisebb ütközések energiáján is csillapít. A megoldás már meg is adja a Cactus filozófiájának alaphangját: a praktikum és a célszerűség irányába fordulni, a legnépesebb (alsó-középosztályos) európai kategóriában, ahol ezek lennének az igazi értékek.

elolm

A C3 padlólemezén ücsörgő karosszéria, formájában méretében és kialakításában is ehhez igazodik. A C4-esnél 172 mm-rel kurtább, a C3-asnál 388 mm-rel hosszabb, az osztályátlagnál kicsit rövidebb, a térnyeréshez igazítva, kicsit kombisítva, parányit megemelve a masszívság érzetét keltve, az átláthatóságot javítva.

A belső kialakításról lerí az egyéniség és a célszerű használhatóság. A viszonylag magas üléshelyzetet kényelmes elfoglalni, tágas a tér, különösen szélességben, az ülések is a ma megszokottnál szélesebbek, fontosabb volt a kényelem, mint az oldaltartás, a formázottság és a tömet azonban nem telitalálat. A magasból jó a kilátás előre oldalra, a széles harmadik oszlop miatt átlósan viszont fájdalmas. A belmagasságnak szinte a plafon sem szab határt: a különpénzes, hatalmas, hővédett, ezért redőnytelen, fix üvegtető a végtelen térbe repíti a tekintetet. Jóllehet az ajtóborítások felső szegélye kemény, finomak az anyagok, a tágasság érzetét jócskán segítő nagyon mélyre tett műszerfal szinte teljességében puha. A Cactus egészét jellemző adjuk-a-maximumot-a-lehető-legegyszerűbben szemléletet a legjobban a műszerek követik. Gyakorlatilag nincsenek kapcsolók, a középső 7 colos képernyő a működtetés-láttatás központi darabja, kiegészítve hét érintőkapcsolóval, amivel a funkciók (szellőzés: automata klímával, hang, navigáció, vezetéssegítő rendszerek (tempomat, automatikus parkolás stb.), internetkapcsolat, telefon, beállítások) vagyis a lényegesebb dolgok a képernyőre hívhatóak. A kormány mögötti műszerpult is egy modern kijelző, a sebességet és az üzemanyagállást, a visszajelzéseket mutatja, fordulatszámmérő nincs. A kormány formában, burkolatban (kétszínű bőr), de ez a művészi munka, csak sugárirányban állítható, ezzel a vezetési elhelyezkedés nem emelhető a maximumra. A kesztyűtartó gejl fedele (bár ízlés dolga) ebbe az egyszerűségbe nem illik bele, talán a drága táskákat, a hajókoffert stilizálja, mintha a kalózok is ilyenben tartották volna a pénzüket, belvilága viszont nagy, de kicsit alacsony, rakodási hely egyébként is sok van, és jó helyen.

oldal

Hátul sem szűkölködik a térben, a lábhelyek nagyok, a tetőmagasság kicsit nyomottabb, középen a padlómerevítő jócskán kiemelkedik, a meghirdetett egyszerűségre utal az ülés, az egyszerű pad, a csak egyben előre hajtható hátsó támlájával, a hátsó oldalablakok csak kibillenthetőek, ezt a puritánságot ellentételezi a belső nagyon ízléses szín és anyagvilága.

A csomagtartó nagy és mély, a sérveseknek nem való: nagy a küszöb átemelési magassága, viszont van szükségpótkerék, igaz, extra pénzért.

hatulm

A könnyen felemelhető alumínium gépháztető alatt fészkelő, hagyományos startstop rendszeres, 1,6-os BlueHDi-motor, alapja ismert és jó darabja a Citroën motorarzenáljában, a nitrózus gázok ellen idomított adalékolt katalizátorával mostanra Euro6-ig vitte. A Cactus testében már alapjárattól kicsit hangosan és nyersen forog, de kezes és nyomatékos. Mivel nincsen fordulatszámmérő, érzésre csak nagyobb fordulaton táltosodik meg, egyébként lusta, forgatva, a dízeleknél szokatlan, kényelmetlenül korai visszakapcsolásokkal viszont pajkosan dinamikus. A startstop rendszer hibátlan, és külön előnye, hogy az indítgatáskor, a hangos motor és indítózaj miatt nemcsak a motor, de a vezető is felébred. A pusztán városi fogyasztás kedvező, 6,0 l/100 km-es értéket mértünk, miközben a komputer 5,8-at naplózott. A hatfokozatú váltó sajnos alapjáraton zajos, a kinyomott kuplunggal szelíd füllentéssel, annyit csendesedik a motortérből jövő zaj, mintha hangszigetelést cseréltünk volna. A kicsit nagyobb utakat besikló, lazábban illesztett, váltókarral a kapcsolhatóság kellemes, még talán jobb érzés is, mint a rövid utasoké.

A felfüggesztések igazi citroënesek, a nagyon értékes rugózási kényelemre és szigeteltségre utaznak, anélkül, hogy az átlagos autózáshoz szükséges stabilitási, kanyarodás tulajdonságok sérülnének. Ehhez igazodik a 3,1 fordulatos kormány jól megválasztott áttétele és erőszükséglete és a négy tárcsaféket uraló rendszer is.

A felszereltség nem feltétlenül követi a minimalista megjelenítést, és extra pénzért a csak pedál és váltóhasználatot igénylő automatikus parkolási rendszer, az üvegtető és szükség pótkerék is vásárolható hozzá.

Mint igazi városjáróhoz hiányzik a városi ütközésmegelőző rendszer, és ezt nem pótolják a karosszéria védőfelületei (Airbump).

A Citroën Cactus szokatlan megjelenésével, kényelemfokozó egyszerűsített, célszerű kivitelével, arra a területre viszi vissza a márkát, ahol mindig is uralkodni tudott. Ezért szemelhetik ki maguknak azok, akik elsősorban a városi és rövidebb távú országúti autózáshoz keresnek nagyon jól használható eszközt.

Surányi Péter

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás