Technika

2015. február 4. szerda, 10:06

A McLaren P1 szerkezete

A McLaren P1 tele van műszaki csemegével, érdemes legalább gondolatban kicsit szétszedni.

A McLaren P1-es ára és árrése szabad teret engedett a mérnöki fantáziának és a tervezőknek, érthető, hogy a csapat lubickolt a feladatban. Semmi mással nem bízták meg őket, csak azzal, hogy olyan autót kell alkotniuk, ami minden szempontból a mai autógépészet csúcsa, ennélfogva érdekes, egyedi, drága, és nem mellesleg lazán megfutja a 350 km/órát. A hibrid hajtáslánc nem volt előírás, de manapság a figyelemfelkeltés fontos eszköze, ráadásul a Forma–1-es villamos segédhajtások (KERS) megjelenése óta a McLaren versenytörténelmére és sikereire is remekül rímel. A mérnökgárda ugyanazokból állt, akik a kisebb közúti gépet az MP4-12C-t is megrajzolták, így érthető, hogy bár kevés a csereszabatos elem, a konstrukciós elvek lényegében azonosak. A szénszálas karosszériaelemekkel burkolt McLaren P1 menetkészen is kevesebb mint 1500 kilót nyom, utascellája a cég által szabadalmaztatott sütéses eljárással rétegelt szénszálas elemekből áll, ehhez csatlakoznak az első-hátsó hegesztett aluötvözet váznyúlványok. A középső szénszálcella mindössze — a tetővel együtt is — 90 kilót nyom, leggyengébb szálai is legalább kétszer erősebbek a manapság általános mikroötvözött acéloknál.

A P1-es tisztán villamos hajtással is megfutja a 160 km/órát, a leszorító erő 250-nél a 600 kilót is eléri

A P1-es tisztán villamos hajtással is megfutja a 160 km/órát, a leszorító erő 250-nél a 600 kilót is eléri

A karosszériaközép hátsó részében utazik a hajtáslánc lítiumion-polimeres akkuja. Vízhűtéses, és nem csak a hajtáslánci villanymotor tölti motorfékben, hálózatról is telíthető: az alapáras töltővel maximum két óra alatt megvan a teljes szint, de ugyanez a szerkezet gyorsüzemben akár 10 perc alatt is végezhet, hogy gyorsan vissza lehessen menni a versenypályára. Az akku kapacitása titok, csupán annyit árul el a McLaren, hogy nagyjából 10-11 km-es tisztán elektromos menetre elég, és hogy csak a villanymotorral is 10 másodpercen belül gyorsul a P1-es állásból 100-ra, végsebessége pedig így is eléri a 160 km/órát. A villanymotor a McLaren saját gyártmánya és fejlesztése, 12 kW/kg-os teljesítménysűrűsége közel tízszerese a mai járműhajtásra használatos elektromos gépekének. Természetesen háromfázisú szinkron, és az a különlegessége, hogy az akkut temperáló hűtőkör nemcsak az álló, hanem a forgó részét is hűti.

A középmotoros hajtáslánc előtt és a vezető mögött áll a lítiumion-polimeres, vízhűtéses akku. A váltó duplakuplungos és hétsebességes, a háromfázisú vízhűtéses villanymotor a V8-as mellett forog

A középmotoros hajtáslánc előtt és a vezető mögött áll a lítiumion-polimeres, vízhűtéses akku. A váltó duplakuplungos és hétsebességes, a háromfázisú vízhűtéses villanymotor a V8-as mellett forog

A 179 LE-s (260 Nm) motor a V8-as benzines és az MP4-esből megerősítve átvett hétsebességes duplakuplungos váltó közé hajt be, a váltó kuplungjai után (éppen ettől lehetséges, hogy a P1-es álló benzinmotorral tisztán elektromosan is tud haladni). A motort külön kuplung kapcsolja a hajtásba, és fő feladata, hogy segítsen a benzinesnek. A V8-as az PM4-esének közeli rokona, (a Ricardo gyártja), ugyanúgy 3,8-as, mindkét oldalán folyamatosan változó vezérlésű, szívócső-befecskendezéses, és két turbó tölti.

A csupa alu 3,8-as V8-as gyökerei egészen a 90-es évek végéig, egy Nissan versenymotorig nyúlnak vissza. A P1-ben szárazkarteres kenésű, és új a főtengelye is

A csupa alu 3,8-as V8-as gyökerei egészen a 90-es évek végéig, egy Nissan versenymotorig nyúlnak vissza. A P1-ben szárazkarteres kenésű, és új a főtengelye is

Szerkezetét alaposan átdolgozták még a főtengelye is új, a forgattyús csapok a szokásos 90 helyett 180 fokos eltolásúak lettek, ezzel, kicsivel lejjebb került a súlypont és megváltozott a motorhang is. A turbók nagyobbak, csúcsnyomásukat 2,2-ről, 2,4 barra emelték, a kenés szárazkarteres. A végeredmény látványos, 737 LE, 7500/percnél és 720 Nm 4000-nél. Ha a villanymotor is segít 916 LE és 900 Nm jön össze. A hajtás a 20 colos, 315/30-as ZR20-as hátsó kerekeké, a gyorsulás 0-ról 100-ig kevesebb, mint három másodperc, és a 300-is megvan 17 másodpercen belül. A végsebesség 350 km/óra, elektronikus limittel, nélküle 400 fölé menne a McLaren P1!

Hagyományos kanyarstabilizátorok nincsenek a futóműben, mindent az állítható lengéscsillapítókat szabályozó számítógép intéz. A zöld gömbök a rendszer szénszálas házú nyomásakkui

Hagyományos kanyarstabilizátorok nincsenek a futóműben, mindent az állítható lengéscsillapítókat szabályozó számítógép intéz. A zöld gömbök a rendszer szénszálas házú nyomásakkui

A futómű csupa könnyűfém, elöl-hátul kettős keresztlengőkaros, a lengéscsillapítók állíthatók. Nem csak a futómű számítógépe zongorázik rajtuk kerekenként, a vezető is szabályozhatja a rugóerőket, a csillapítást és a hasmagasságot is, akár külön-külön. Az elektrohidraulikus, szénszálból formázott nyomásakkumulátoros rendszerben külön kör figyel az oldal-, és a menetirányú mozgásokra, automatikusan kompenzálva a dőlést és a billenést, hagyományos kanyarstabilizátorok nincsenek is. A fékeket az Akebono szállítja, elöl-hátul belső hűtésű, szénszálas tárcsák, elöl hat, hátul négydugattyús mart alu féknyergekkel, elöl 390, hátul 380 mm-es átmérővel. A kormányzás elektrohidraulikus, a keringető szivattyú működésébe a menetelektronikák is beleszólnak, így igazítják mindig a körülményekhez a kormányerőket, a fogasléces kormánymű áttétele nagyon közvetlen, a végállások között csupán 2,2-t fordul a volán.

Tisztán elektromosan is 10-11 km a hatótáv, a villanymotor is a hétsebességes váltón át hajt, a benzines ilyenkor áll

Tisztán elektromosan is 10-11 km a hatótáv, a villanymotor is a hétsebességes váltón át hajt, a benzines ilyenkor áll

A vezető, az egész autót irányító rendszert ötféle alap üzemmódban használhatja, a tisztán elektromoson (E-Mode) kívül van Normal, Sport, Race (Verseny) és Track (Pálya) is, a két utóbbiban az ESP teljesen kiiktatható, de nem kapcsol ki magától, csak az ingerküszöbét emeli magasabbra. Az alapbeállítások egyes részparaméterei külön is módosíthatók, és a kiválasztott módtól függ a villanymotor működése is. Értelemszerűen a listán felfelé haladva egyre többször és hatékonyabban segít a benzinesnek. Normálban olyan üzemállapot is elképzelhető, hogy egyenletes haladás közben az elektromos gép időről időre bekapcsol, de nem segíti a V8-ast, csak generátorüzemben töltögeti a nagyfeszültségű akkut. A hasmagasság az alaphelyzettől több lépésben, akár 50 mm-rel is csökkenthető, és ez nem csak a sebességtől, vagy a beállított üzemmódtól függ, a vezető is választhat, sőt emelhet is, gombnyomásra (például fekvőrendőr előtt) egy lépésben 30 mm-t. A beállított szintet a futómű számítógépe 4 mm-es toleranciával állandóan tartja. A hátsó szárnnyal is operál a számítástechnika, az alaphelyzeten kívül egy 12 és egy 30 centivel kijjebb tolt állás is létezik, és az első kerekek előtti légterelők állásszöge is sebesség és gyorsulásfüggő.

A P1-esből összesen 375 készül a McLaren wokingi üzemében, ott ahol a kisebb MP4-eseket is gyártják. Az alapár horribilis, 1,3 millió dollárról indul a lista.

SZG

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

Ferrari SF90 Stradale

A Scuderia Ferrari alapításának 90. évfordulóját 1000 LE-s hibriddel...

Skoda Kodiaq Scout 2.0 TDI 4×4 aut.

A Skoda legnagyobb szabadidő-terepese a belépő dízelmotorral is jól...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás