Hírek

2014. november 21. péntek, 09:40

Hidrogénes Audit mutattak be

Az A7 Sportback h-tron quattro nagy erejű, sportos tüzelőanyagcellás elektromos hajtást használ energiaforrásként, amit hibrid-akkumulátor és egy hátul működő elektromos motor egészít ki.

Hajtásrendszere vérbeli quattro modellé avatja a 170 kilowatt teljesítményű Audi A7 Sportback h-tron quattro tanulmányt. Az első és a hátsó hajtás nem áll mechanikai kapcsolatban, az A7 Sportback h-tron quattro kísérleti modell e-quattro hajtásrendszere teljesen elektronikus szabályozású forgatónyomaték-elosztással működik.

A h-tron név „h” betűje a hidrogénre, mint kémiai elemre utal. Külső megjelenésében a kísérleti modell, amelyet az Audi a Los Angeles-i Autószalonra vitt, megegyezik a sorozatgyártású kivitelekkel. A döntő különbség az A7 Sportback motorházfedele alatt rejtőzik. Az Audi kísérleti autójának tüzelőanyagcellája – akárcsak a hagyományos A7 Sportback belsőégésű motorja – az autó orrában kapott helyet. Mivel a kipufogórendszer ez esetben kizárólag vizet vezet el, tömegtakarékos műanyagból készült. Maga a tüzelőanyagcella valójában több mint 300 önálló cella összessége, amelyek együttesen alkotnak egy köteget. Az egyes cellák központi eleme a polimer műanyag membrán, amelynek mindkét oldalán platinaalapú katalizátor található.

Audi A7 Sportback h-tron quattro

Az anódra hidrogént vezetnek, amely protonokra és elektronokra bomlik. A protonok a membránon keresztül a katódra vándorolnak, ahol a levegő oxigénjével vízgőzt eredményezve lépnek reakcióba. Az elektronok ezzel szemben a cellakötegen kívülre vezethető elektromos áramot keltenek, az egyes cellák munkaponttól függően 0,6 – 0,8 volt feszültséget állítanak elő. A teljes tüzelőanyagcella a 230 – 360 volt feszültségtartományban üzemel.

A tüzelőanyagcella temperálásáról saját hűtőköre gondoskodik, míg az utastérben egy hőcserélő és egy termo-elektromos, önszabályozó fűtőelem biztosít kellemes hőmérsékletet. A 80 Celsius fok hőmérséklettartományon működő tüzelőanyagcella magasabb követelményeket állít a hűtőrendszer elé, mint a vele összevethető teljesítményű belsőégésű motor, emellett azonban nagyobb, akár 60 százalékos hatásfok jellemezheti. Ez a mai belsőégésű motorok hatásfokának nagyjából a kétszerese. A rendszer indíthatósága egészen mínusz 28 Celsius fokig biztosított.

Az A7 Sportback h-tron quattro különlegessége hálózatról tölthető (plug-in) hibrid koncepciója, amely az Audi A2H2 és Q5HFC kísérleti modellek hajtásrendszerének továbbfejlesztése. A rendszer az elektromos hálózatról kábel segítségével feltölthető lítiumion-akkumulátorral van felszerelve, a 8,8 kWh energiatároló képességű konstrukció az Audi A3 Sportback e‑tron modellből érkezett. A csomagtartó alatt elhelyezett akkumulátor számára saját hűtőköre biztosítja az optimális hőmérsékletet. Fékezéskor hatékonyan tárolja a visszatáplálásból (rekuperáció) származó energiát, amivel teljes terheléskor jelentős teljesítménynövelést biztosít.

Az első és a hátsó kerekek között nem működik semmilyen mechanikus erőátvitel, az egyes tengelyekre jutó forgatónyomatékot – a kerekek hajtásból eredő megcsúszását (kipörgés) érzékelve – elektronikus szabályozás változtatja fokozatmentesen.

Pusztán akkumulátora segítségével az Audi A7 Sportback h-tron quattro akár 50 kilométert is megtehet, a hálózatról tölthető hibridmodell a hátuljában elhelyezett töltéstároló kábellel tölthető fel. Egy-egy teljes töltés feszültségtől és áramerősségtől függően két (380 voltos ipari áram) és négy óra (230 voltos háztartási hálózat) közötti időtartamot igényel.

Az autó elejében és hátuljában működő teljesítmény-szabályzó elektronika alakítja a tüzelőanyagcella és az akkumulátor egyenáramát az első és a hátsó kerekeket hajtó elektromos motorok számára felhasználható váltakozó árammá.

A két elektromos motor, amelyeket a feszültségváltókkal együtt közös alacsony hőmérsékletű kör hűt, egyaránt állandó gerjesztésű szinkronmotor. Teljesítményük egyenként 85, illetve a feszültség átmeneti emelésekor akár 114 kilowatt, maximális forgatónyomatékuk 270 newtonméter. Az elektromos motorok házába egy, 7,6:1 áttételű bolygóműves egységet is integráltak a mérnökök. A rendszert mechanikus parkolófék és egy differenciálmű-funkció teszi teljessé.

Az 1950 kilogramm saját tömegű Audi A7 Sportback h-tron quattro 540 newtonméter forgatónyomatékával álló helyzetből mindössze 7,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra. Végsebessége 180 kilométer/óra.

Az Audi A7 Sportback h-tron quattro négy hidrogéntartálya a padlózat alatt, az első futómű előtt és a középső alagútban kapott helyet. Belső alumíniumfalukat szénszál-erősítésű műanyag (CFK) burkolat veszi körül. A tartályok 700 bar nyomáson mintegy öt kilogramm hidrogénnel tölthetők fel, ami több mint 500 kilométerre elegendő. Az NEFZ-menetciklus szerint mérve a hidrogénfogyasztás nagyjából egy kilogrammra adódik 100 kilométerenként, amelynek energiatartalma 3,7 liter benzinének felel meg.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás