Cikkek Hírlevélbe Technika

2014. július 29. kedd, 12:57

Hűtve jó – klímatisztítás és karbantartás

Bosszantó, ha éppen a legnagyobb hőségben dobja be a törülközőt a légkondi. Előzzük meg a bajt!

Ma már egyáltalán nem luxus extra a légkondicionáló, nem is nagyon lehet eladni autót e kényelmi berendezés nélkül. Kár, hogy sokan nem foglalkoznak vele, ahogy gyűlnek a kilométerek, legfeljebb a pollenszűrőt cserélik, a klímatisztításra és az ellenőrzésre nem jut idő vagy pénz. Pedig megéri áldozni a „hűtőgépre”, hogy elkerüljük a drágán orvosolható javításokat.

1.Egy 10-12 éves autónál már nem szokatlan, hogy elindulnak a rohadási folyamatok az alumínium egységeknél, s fel kell készülni a drága javításra, alkatrészcserére

1. Egy 10-12 éves autónál már nem szokatlan, hogy elindulnak a rohadási folyamatok az alumínium egységeknél, s fel kell készülni a drága javításra, alkatrészcserére

A klímatisztítás többlépcsős művelet. A már említett pollenszűrő cseréje nemcsak azért fontos, mert az eldugult, elkoszolódott filteren keresztül nem jön megfelelő mennyiségű levegő, de az emberi szervezetre is káros lehet, ha a szűrőben megtelepedett baktériumok és gombák bejutnak az utastérbe. Egy átlagos alsó-középkategóriás autóéhoz 1800–3000 forint körüli összegért meg lehet venni. Választhatunk aktív szenes szűrőt is, ezt keressük mi is: alig drágább, cserébe megköti a kipufogógázok szénrészecskéit.

2.Az elhanyagolt klímaberendezéseknél a kosz, a kívülről bejutó szennyeződés elér az elpárologtató egységig, s szó szerint belerohad. Megindul a gombásodás, s a gázzal az utastérbe jutó spórák tüdőgyulladást és egyéb légúti megbetegedéseket okozhatnak

2. Az elhanyagolt klímaberendezéseknél a kosz, a kívülről bejutó szennyeződés elér az elpárologtató egységig, s szó szerint belerohad. Megindul a gombásodás, s a gázzal az utastérbe jutó spórák tüdőgyulladást és egyéb légúti megbetegedéseket okozhatnak

Az új pollenszűrőt csak akkor tegyük a helyére, ha már túlestünk a klímarendszer tisztításán. Ma még az aktívhabos tisztítás a legismertebb eljárás, ugyanakkor ez csak azokon az autókon segít, amelyekben a belső elpárologtatóhoz hozzá lehet férni (az egyszerűbb modellek zöme ilyen). Van olyan „mester”, aki akkor is ezt alkalmazza, ha a párologtató elérhetetlen: beszívatják a habot a ventilátorral, csakhogy ezzel tönkreteszik annak csapágyát. Ehelyett a szakszerű módszer az ultrahangos elpárologtató géppel végzett tisztítás: ennél köd állagú szer kering a bekapcsolt szerkezetben és az utastérben, körülbelül 15-20 percig. Az ultrahangos kezeléskor nem kell kiszedni az esetleg korábban már kicserélt pollenszűrőt.

4.Ez a pollenszűrő legalább két éve szolgált: teljesen eltömődött, alig engedett át levegőt. A legtöbb autónál a cserét akár házilag is el lehet végezni

4. Ez a pollenszűrő legalább két éve szolgált: teljesen eltömődött, alig engedett át levegőt. A legtöbb autónál a cserét akár házilag is el lehet végezni

Az elhanyagolt klímarendszer egyik tünete lehet, hogy megszűnik (akár fokozatosan, akár egy csapásra) a hűtés. Az ok jó eséllyel, hogy megszökött valahol a légnemű hűtőközeg. Vannak olyan típusok, amelyeknél egy év alatt némi gáz annak ellenére eltűnhet a rendszerből, hogy egyébként minden rendben van. Nagy melegben már akkor is érezhetjük, hogy valami nem stimmel, azaz nem kellően hatékony a hűtés, ha a rendszer elengedi a teljes feltöltési mennyiség egytizedét. A profi klímás már ilyenkor nem után-, hanem újratölt. Mégpedig azért, mert csak így lehet a gyártó által meghatározott gázmennyiséget pontosan betölteni. Túl kevés vagy a túl sok gáz esetében a biztonsági szelep hibát jelez a vezérlő számítógépnek, vagyis nem indul majd el a kompresszor. A rendszerben vákuumnak is lennie kell, ennek létrehozására nem mindig fektetnek kellő hangsúlyt a műhelyekben; ha ez nem megfelelő, a hűtés sem lesz az. Klímagáz szivárgás gyanúja esetén nyomáspróbát végeznek: nagy tisztaságú nitrogéngázt vezetnek a rendszerbe, és legalább tíz percig 15-16 baros nyomással bent tartják azt. A tökéletes nyomáspróba 24 óráig tartana, ám erre egy gyorsszervizben jellemzően nincs idő, és a bajok zöme a rövid próbán is előjön. Ha nem beazonosítható, hogy honnan szökik a hűtőközeg, megfestik, így a szivárgás helyén nyomot hagy. Speciális és ennek megfelelően drága olajat adagolnak a gázhoz, ez keni a kompresszort, a kopó-forgó alkatrészeket és a tömítéseket is. A kenés miatt javasolt egy héten egyszer 5-8 percig akkor is járatni a légkondit, ha egyébként nincs rá szükség. A feltöltés az általunk felkeresett szervizben olajjal, gázzal és vákuummal együtt 12 500 forint, ha nyomáspróbát is végeztetünk, további 2500 forintot kell fizetnünk. A tisztítások közül az aktívhabos és az ózonos 6000-6000 forint, az ultrahangos 9000 forintba kerül.

Körülbelül negyedóra a gázfeltöltés. Az alulra szerelt két műanyag flakon a speciális olaj tartálya, innen keveredik bele a hűtőközegbe. Javításnál hibakód kiolvasásra is szükség lehet

Körülbelül negyedóra a gázfeltöltés. Az alulra szerelt két műanyag flakon a speciális olaj tartálya, innen keveredik bele a hűtőközegbe. Javításnál hibakód kiolvasásra is szükség lehet

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás