Cikkek Hírlevélbe Technika

2014. július 29. kedd, 12:57

Hűtve jó – klímatisztítás és karbantartás

Bosszantó, ha éppen a legnagyobb hőségben dobja be a törülközőt a légkondi. Előzzük meg a bajt!

Ma már egyáltalán nem luxus extra a légkondicionáló, nem is nagyon lehet eladni autót e kényelmi berendezés nélkül. Kár, hogy sokan nem foglalkoznak vele, ahogy gyűlnek a kilométerek, legfeljebb a pollenszűrőt cserélik, a klímatisztításra és az ellenőrzésre nem jut idő vagy pénz. Pedig megéri áldozni a „hűtőgépre”, hogy elkerüljük a drágán orvosolható javításokat.

1.Egy 10-12 éves autónál már nem szokatlan, hogy elindulnak a rohadási folyamatok az alumínium egységeknél, s fel kell készülni a drága javításra, alkatrészcserére

1. Egy 10-12 éves autónál már nem szokatlan, hogy elindulnak a rohadási folyamatok az alumínium egységeknél, s fel kell készülni a drága javításra, alkatrészcserére

A klímatisztítás többlépcsős művelet. A már említett pollenszűrő cseréje nemcsak azért fontos, mert az eldugult, elkoszolódott filteren keresztül nem jön megfelelő mennyiségű levegő, de az emberi szervezetre is káros lehet, ha a szűrőben megtelepedett baktériumok és gombák bejutnak az utastérbe. Egy átlagos alsó-középkategóriás autóéhoz 1800–3000 forint körüli összegért meg lehet venni. Választhatunk aktív szenes szűrőt is, ezt keressük mi is: alig drágább, cserébe megköti a kipufogógázok szénrészecskéit.

2.Az elhanyagolt klímaberendezéseknél a kosz, a kívülről bejutó szennyeződés elér az elpárologtató egységig, s szó szerint belerohad. Megindul a gombásodás, s a gázzal az utastérbe jutó spórák tüdőgyulladást és egyéb légúti megbetegedéseket okozhatnak

2. Az elhanyagolt klímaberendezéseknél a kosz, a kívülről bejutó szennyeződés elér az elpárologtató egységig, s szó szerint belerohad. Megindul a gombásodás, s a gázzal az utastérbe jutó spórák tüdőgyulladást és egyéb légúti megbetegedéseket okozhatnak

Az új pollenszűrőt csak akkor tegyük a helyére, ha már túlestünk a klímarendszer tisztításán. Ma még az aktívhabos tisztítás a legismertebb eljárás, ugyanakkor ez csak azokon az autókon segít, amelyekben a belső elpárologtatóhoz hozzá lehet férni (az egyszerűbb modellek zöme ilyen). Van olyan „mester”, aki akkor is ezt alkalmazza, ha a párologtató elérhetetlen: beszívatják a habot a ventilátorral, csakhogy ezzel tönkreteszik annak csapágyát. Ehelyett a szakszerű módszer az ultrahangos elpárologtató géppel végzett tisztítás: ennél köd állagú szer kering a bekapcsolt szerkezetben és az utastérben, körülbelül 15-20 percig. Az ultrahangos kezeléskor nem kell kiszedni az esetleg korábban már kicserélt pollenszűrőt.

4.Ez a pollenszűrő legalább két éve szolgált: teljesen eltömődött, alig engedett át levegőt. A legtöbb autónál a cserét akár házilag is el lehet végezni

4. Ez a pollenszűrő legalább két éve szolgált: teljesen eltömődött, alig engedett át levegőt. A legtöbb autónál a cserét akár házilag is el lehet végezni

Az elhanyagolt klímarendszer egyik tünete lehet, hogy megszűnik (akár fokozatosan, akár egy csapásra) a hűtés. Az ok jó eséllyel, hogy megszökött valahol a légnemű hűtőközeg. Vannak olyan típusok, amelyeknél egy év alatt némi gáz annak ellenére eltűnhet a rendszerből, hogy egyébként minden rendben van. Nagy melegben már akkor is érezhetjük, hogy valami nem stimmel, azaz nem kellően hatékony a hűtés, ha a rendszer elengedi a teljes feltöltési mennyiség egytizedét. A profi klímás már ilyenkor nem után-, hanem újratölt. Mégpedig azért, mert csak így lehet a gyártó által meghatározott gázmennyiséget pontosan betölteni. Túl kevés vagy a túl sok gáz esetében a biztonsági szelep hibát jelez a vezérlő számítógépnek, vagyis nem indul majd el a kompresszor. A rendszerben vákuumnak is lennie kell, ennek létrehozására nem mindig fektetnek kellő hangsúlyt a műhelyekben; ha ez nem megfelelő, a hűtés sem lesz az. Klímagáz szivárgás gyanúja esetén nyomáspróbát végeznek: nagy tisztaságú nitrogéngázt vezetnek a rendszerbe, és legalább tíz percig 15-16 baros nyomással bent tartják azt. A tökéletes nyomáspróba 24 óráig tartana, ám erre egy gyorsszervizben jellemzően nincs idő, és a bajok zöme a rövid próbán is előjön. Ha nem beazonosítható, hogy honnan szökik a hűtőközeg, megfestik, így a szivárgás helyén nyomot hagy. Speciális és ennek megfelelően drága olajat adagolnak a gázhoz, ez keni a kompresszort, a kopó-forgó alkatrészeket és a tömítéseket is. A kenés miatt javasolt egy héten egyszer 5-8 percig akkor is járatni a légkondit, ha egyébként nincs rá szükség. A feltöltés az általunk felkeresett szervizben olajjal, gázzal és vákuummal együtt 12 500 forint, ha nyomáspróbát is végeztetünk, további 2500 forintot kell fizetnünk. A tisztítások közül az aktívhabos és az ózonos 6000-6000 forint, az ultrahangos 9000 forintba kerül.

Körülbelül negyedóra a gázfeltöltés. Az alulra szerelt két műanyag flakon a speciális olaj tartálya, innen keveredik bele a hűtőközegbe. Javításnál hibakód kiolvasásra is szükség lehet

Körülbelül negyedóra a gázfeltöltés. Az alulra szerelt két műanyag flakon a speciális olaj tartálya, innen keveredik bele a hűtőközegbe. Javításnál hibakód kiolvasásra is szükség lehet

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

McLaren GT

A britek is elkészítették nagy csomagterű utazóautójukat, de a...

Extrém körülmények között a Suzuki Jimny

A legtöbben alighanem úgy vélik, a Jimny vicces divatautó,...

Műanyaghulladékból készít szintetikus olajat az OMV

Az OMV az évtized eleje óta vizsgálja a műanyag...

Akkor és Most Jármű Expo

A Magyar Suzuki szervezésében idén is volt autós találkozó...

Bemutatkozott a Ford F-Max

Az Év Haszongépjárműve 2019 díj győztesét hazánkban és Szlovákiában...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás