Technika

2014. február 13. csütörtök, 07:27

Technika: A Weber 850-es kéthengerese

A német Weber egyszerű és olcsó kéthengeres benzinest gyárt bárkinek, aki ilyet szeretne.

A Weber sikeres autóipari beszállító, pedig nem régi és nem is óriás, de azért elég nagy sorozatban gyárt motorblokkokat, hengerfejeket, főtengelyeket és sebességváltó alkatrészeket több márkának Németországban és az Egyesült Államokban. Berlin melletti telepén minden ízében modern motorfejlesztő részleg és motorgyár működik, saját tervezésű benzineseket készítenek, évi 10 000-es sorozatban. Fő termékük 2003-tól tíz éven át egy 750 köbcentis, önálló konstrukciójú kéthengeres volt, főleg jetskikbe, quadokba és kishajókba szállították, de már akkor úgy gondolták, előbb-utóbb piacra dobják az autókba való változatokat is.

A Weber-motor legerősebb változata is könnyebb 60 kilónál, a vizes olajhűtő mindegyiken alapfelszerelés. A képen egy quadba való 850-es látható, de könnyen beépíthető autókba, sőt akár használható hatótávnyújtóként is

A Weber-motor legerősebb változata is könnyebb 60 kilónál, a vizes olajhűtő mindegyiken alapfelszerelés. A képen egy quadba való 850-es látható, de könnyen beépíthető autókba, sőt akár használható hatótávnyújtóként is

Tavaly áttervezték a mini gépet, az alapok a korábbiak, de az újdonság 850-es. Olyan autómárkáknak szeretnék eladni, akik jó hatásfokú kéthengeresekre vágynak, de a fejlesztési terhektől menekülnének. A hengerűrtartalmat egyszerűen a furat megnövelésével emelték 749-ről 846 köbcentire, a rövidlöketű kialakítás (furat x löket: 89×68 mm) megmaradt, így nagy fordulaton is alacsonyan tartható a dugattyúk átlagsebessége, ami az élettartamnak eleve jót tesz, de a nyomatéki karakterisztikát lerontja. Ennek ellensúlyozására és javítandó a hatásfokot, emissziót az autós változatokat főleg turbóval képzelik el, a kis, fix geometriájú (250 000/perc csúcsfordulatszámú), hagyományos módon lefúvató szeleppel, de számítógépesen is szabályozott feltöltő turbinaháza a mai szokásoknak megfelelően a vízhűtéses kipufogó gyűjtőcsővel közös öntvény. Van olyan változat, amiben a köztes hűtőt is a motor vízköre temperálja, a befecskendezés mindben hagyományos, a kisnyomású a két fúvóka a szívócsőbe lövi a töltetet. A két hengerben a kéthengeres négyütemű építési alapelveknek megfelelően egyszerre járnak le-fel az öntött dugattyúk, így a gyújtási közök egyenletesek, fordulatonként van munkaütem, hol az egyik, hol a másik hengerben. A járásegyenetlenségeket a főtengely alatt forgó, fogaskerék hajtású kiegyensúlyozó tengely simítja ki, a szárazkarteres kenés (quados, jetskis örökség) olajszivattyúját és a vízpumpát is innen hajtják. A vezérlés nagyon egyszerű, egy vezérműtengelyes, lánchajtású, a motor teljes élettartamát kiszolgáló lánc a két henger között fut, a vezérlési idők fixek, még hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítés sincs, a hézagot időnként állítani kell. A szárazkarteres, azaz külön olajtartályos kenési rendszer óriási előnye, hogy a motor lényegében bárhogyan beépíthető, akár fekve vagy fejjel lefelé is. Ötletes, hogy a hengerfejet 180 fokkal elfordítva is fel lehet szerelni, (ezért is fontos a középső vezérműhajtás) azaz a kipufogó- és a szívóoldal szabadon választható, csak a vezérműtengelyt kell hozzá kicserélni. A szívó kivitelek kompressziója magas, 11,5:1, a turbósok 9,0:1-gyel dolgoznak, a blokk és a hengerfej is aluöntvény. A lendkerékbe épített 550 W-os generátor alapfelszerelés minden változatban, így indítómotor elvileg nem is kell, de a fogas koszorút is meghagyták, az indítási mód szabadon választható. A fordulatszámcsúcs 9000/perc, az autók motorterébe szánt szívó kivitel 82, a turbós 122 LE-s, előbbi mindenestől 53, utóbbi 58 kilót nyom (a legerősebb, egyelőre csak hajókba kínált változat 154 LE-s), a forgattyús mechanizmus mindegyikben ugyanolyan, csak a dugattyúk eltérőek.

Jól látszik a szívócső-befecskendezés és a kis tehetetlenségű, 250 000/perc feletti csúcsfordulatszámú turbó is

Jól látszik a szívócső-befecskendezés és a kis tehetetlenségű, 250 000/perc feletti csúcsfordulatszámú turbó is

A Weber a Bosch-sal közösen dolgozik a közvetlen befecskendezéses, DOHC változó vezérlésű változatokon is, de azok a jelenlegieknél jó 50 százalékkal drágábbak már a gyártósoron is. A kis gépek mindegyike alacsonyabb 50 centinél, kipufogógázaikat egyszerű szabályozott katalizátor tartja tisztán, a csőben két lambdaszonda figyel (egy közvetlenül a leömlőben, egy a katalizátor után), és ha kell (például az amerikai előírások miatt) kipufogógáz-visszavezetés is beépíthető. Az emissziós besorolás már ma Euro6-os. A fejlesztés nem állt meg, a csapat a kéthengeres alapjain teljes motorcsaládot tervez, szabad felhasználásra. A következő lépcső egy V4-es benzines, ennek prototípusai már futnak.

A kenés szárazkarteres, így a motor bármilyen szögben beépíthető, nem kell aggódni az olajnyomás miatt

A kenés szárazkarteres, így a motor bármilyen szögben beépíthető, nem kell aggódni az olajnyomás miatt

A tervezett éves gyártási mennyiség egyelőre 15 000 darab a kéthengeres 850-es összes változatából, de a Weber szívesen bővít, ha megrendelést kap. Egy autómárkával már biztosan tárgyalnak, de hogy melyikkel, azt egyelőre nem árulták el.

SZG

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás