Újautó

2013. november 26. kedd, 08:16

Teszt: Peugeot 2008

Nemcsak a szabadidő-autókhoz, de az álszabadidősökhöz is csatlakozott a szupermini kategóriában a Peugeot 2008 révén a francia gyártó.

A sikeres 208-as után szinte törvényszerűen következett, hogy a Peugeot a mai divatnak megfelelően felépíti 2008-asát. A kérdés csupán az volt, hogy koncepciójában a világ egyik mesterpéldánya, a hibrid 3008-as után meddig viszi a cég a szabadidő-autó tartalmi jelentését. A Peugeot a könnyebb és nyilvánvalóan olcsóbb utat választotta. A 208-as csatolt lengőkarpárja ugyanis nincsen felkészítve a hátsó tengelyek elektromos hajtásának befogadására, és a modulrendszer a 3008-as hátsó hídját nem tudja fogadni, állították az autó bemutatásakor a gyár műszaki moguljai. A költséges megoldásnak, ebben a kategóriában talán szűk tere is lenne, mint mondják a piac 5 százalékát teszik ki a négykerék-hajtásosok, ezért — némi malíciával, hogy a marketingeseknek mégis legyen mit mondaniuk — a drágább változatok kitörés-, illetve kipörgésgátlóját tették egy kapcsolóval vezérelhetővé, hogy aszfaltra, télre, terepre és homokra optimalizált beállításokkal segítsék a boldogulást, és nem is hatástalanul. Ám az olcsóbb változatokból még ez a megoldás is kimarad, így a legkisebb, 1,2-es Active-ból is.

Peugeot 2008

A 2008-as tovább szövi a Peugeot-fonalat, formailag a sorozathoz igazodik, és színvonalban is próbálja a korábbi évek gyártási bűneit eltörölni. Az érzékelhető minőség a karosszéria külső és belső részén emelkedett. A magasabb építés jót tesz a beszállási kényelemnek és a városi használatnak, élvezhetőbbé formálva a forgalom átláthatóságát is. Finomak az anyagok, kellemes a kialakítás és a kapcsolók, a nemes műszaki részek működése is ezt jelzi. A kezelőgombok (ablakmozgatás, tükör) viszont az ajtón kicsit hátul vannak. Elérésük közben a könyök elakad az üléstámlában.

Peugeot 2008

A magasabbra emelt, tiszta tekintetű műszerpult olvashatósága már-már versenytárs nélküli. A kényelmes ülések háttámlája ugyan kicsit nagy ugrásokkal állítható, és a két síkban mozgatható kormány sugárirányban szűkmarkúan méri az állíthatóságot, ha nem is hibátlan, de jó vezetési helyzetet eredményezhet. A kombi-egyterű-ötajtós jelleg miatt tér van bőven, különösen elöl, s a térdtávolság hátul is megfelelő az autó méretéhez képest, a belmagasságról nem is szólva, kár, hogy a középső padlómerevítő indokolatlanul magas. A csomagtér kategóriája átlagába tartozik, az egyszerűen, de karakurisan dönthető ülésekkel az üléssor síkba rendezhető, és a 370 literes tér, az átlag alatti 782-re dagad, miközben alatta a szükségpótkerék mellett sok cucc elfér. Rakodóhelyből is bőségesen van, szinte kényeztető, az ajtózsebek nemhogy elöl, de még hátul is nagyok.

Peugeot 2008

Ha valamit, akkor az általános közlekedés lényegi elemét, az utazási kényelmet teszi a Peugeot az első helyre. A megemelt hasmagasság ehhez kapóra is jön, a hosszabb rugóutakkal talán kicsit túlzásba is viszi, bár ez csak akkor érzékelhető igazán, ha rázós útfelületen, kanyaríven forognak a kerekek, és hajlamossá válnak az elsétálásra; a kényelem azonban ennyi áldozatot megér. A 2008-as a 2,8 fordulatos, nagyon korrekt erőigényű, elektromechanikus szervokormánnyal mindezzel együtt jól íven tartható, és a négy tárcsafék is előírásosan szerepel.

Peugeot 2008

A könnyűfém blokkos, hengerenkénti négyszelepes, változó szívó- és kipufogószelep-vezérléses kis háromhengeres, 82 lovas, 1,2-es motor lényegesen meggyőzőbben dolgozik annál, mint amit az ember elvárna tőle. Noha elindulási hajlamán — különösen, ha több ülés foglalt –azért picit érződik a mérete (sokat könnyítene rajta emelkedőn a hátragurulás-gátlás), ám háromhengerességét nagyon jól leplezi. Különösen nagyságához és benzinességéhez képest nyomatékban is többet mutat a feltételezhetőnél, 118 Nm-es nyomatékmaximumát már 2750-as fordulaton leadja, a kis szúnyogcsődör 1800-tól érezhetően rálép a pedálokra. Az ötfokozatú váltó kellemesen kapcsolható, a fokozatszámhoz képest az osztása is jó, bár még egy fokozattal, a jelenlegi öt kicsit szűkebb ugrásaival, különösen étvágyát megismerve, még jobban szerepelhetne ez a motor. A fele-fele arányban város-országút befutása során mért 7,5 l/100 km-es fogyasztás a motor méretének tükrében kifejezetten magas, de menettulajdonságait figyelembe véve és kihasználva jelenleg ez a dinamika ára.

A viszonylag egyszerűbb szereltség ideális választás lehet: minden megvan, ami kell és semmi nincs, ami nem fontos.

A Peugeot 2008-as ebben a felszereltségben szinte igazi családi autó, kisebb motorja miatt elsősorban mindennapi használatra, városi forgalomra termett, de nagy utas- és csomagtere családi használatra, hosszabb utakra is alkalmassá teszi. Jóval drágább a 208-asnál, igaz, jelentősen (20 cm-rel) nagyobb is, ám négykerék-hajtás híján ezen kívül a 208-ashoz képest érdemleges többletet nem ad.

Surányi Péter

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás