Technika

2013. november 8. péntek, 07:40

A Renault új Forma-1-es motorja

A versenyszabályzat alapjaiban új F1-es motorokat ír elő 2014-től. A Renault már be is mutatta a turbós V6-ost.

F14

A Forma-1 szabályszigorításai jó ideje megfordították a hagyományos fejlesztési irányt. Sokáig a pályákon kicsiszolgatott megoldások szivárogtak át a közútra, manapság viszont sokkal inkább a nagysorozatú technika áramlik visszafelé, az utcai autókból a versenygépekbe. Jó példa erre a villanymotoros segédhajtás megjelenése. A Forma-1-es motorok 1977-től egészen 1986-ig turbósok voltak, a Renault ekkor is V6-osokat épített, aztán jött a szívó V10-esek kora 2005-ig, 2006-tól máig pedig a 2,4-es, V8-asoké. A 2014-es előírások minden eddiginél kötöttebbek, kifejezetten V6-os turbós motorokat írnak elő, ráadásul az eddigi szezononkénti nyolc helyett csak öt használható el belőlük összesen. A Renault gyorsan dolgozott alig több mint másfél év alatt elkészült alapjaiban friss V6-osával. Még csak keveset árultak el róla, de azt már tudni, hogy közvetlen befecskendezéses (a szerkezet lényegében változatlanul került át a márka utcai TCe-motorjaiból), és a szabályoknak megfelelően egy turbó tölti. A természetesen magnézium ötvözetű könnyűfém blokkos motor közvetlen befecskendezésének nyomása 200 bar feletti, a fúvókák hengerenként hat lyukon át lövik a benzinfelhőt egyenesen az égésterek középvonalába. A vezérlési idők az előírásoknak megfelelően fixek, a vezérlés DOHC, és hengerenkénti négyszelepes.

F13

A korábbi 2,4-es V8-as önmagában 95 kilót nyomott, a fékenergiákat részben begyűjtő és gyorsításkor vissza adó villanymotor-generátoros KERS-szel együtt (Kinetic Energy Recovery System: Mozgási energia visszanyerő rendszer) nagyjából 100, a hűtőkkel, egyéb kiegészítőkkel pedig 120 kiló volt. Az új V6-os segédberendezéseivel együtt 145 kilós, mindenestől azonban már a 200-at közelíti, mert elektromos segédhajtása is vadonatúj. Az eddigi egyetlen motor-generátor helyett itt kettő dolgozik. Az egyik hagyományos módon a főtengelyre hajt be, illetve motorfékben innen gyűjt és tárol az akkuba energiát, a másik azonban a turbóhoz kapcsolódik, szabályok csak az előbbi teljesítményét korlátozzák 163 LE-ben, itt pont ennyit tud. A fix geometriájú turbó a motor hengersorai között, de már a váltó felett forog, (csúcsnyomása magas: 3,5 bar) éppen azért, hogy helyet adjon a tengelyére kapcsolt villanymotor-generátornak. Ennek teljesítményét nem írják elő pontosan, a Renault pedig titkolja. A 100 000/perc csúcsfordulatszámú feltöltő időről időre elektromos meghajtású kompresszorrá tudja változtatni a turbót, úgy, hogy a motorirányítás parancsai alapján behajt rá. Ezzel csökkenthető a turbólyuk (a villanymotor a kapcsolások között nem engedi leesni a fordulatot, és a felpörgésben segít), egyszerűen kezelhetők a nyomásviszonyok, és bizonyos helyzetekben (például bizonyos esetekben, motorfékben) villamos energia is nyerhető a motort generátorként működtetve. A turbó nyomását ezen kívül hagyományos lefúvató szelep (wastegate) is szabályozza.

F15

A teljes szívósor szénszálas műanyag, a hatalmas közteshűtőt a menetszél temperálja. Az elektromos energiatároló kettős: nagy kapacitású kondenzátorokból és egy gyors töltésfelvevő 35 kilós lítiumionos akkuból áll. Az egész rendszert összehangoló elektronikák ügyelnek az akku épségére, különösen vigyáznak arra, hogy soha ne merülhessen le teljesen. A maximális fogyasztást eddig nem írták elő a szabályok, most azonban 100 kg/óra a határ, ezt a fejlesztők szerint éppen teljesíti az új gép, így a korábbinál jó 35%-kal takarékosabb. Az egy futamra előírt üzemanyag mennyiség is fix, 2014-től legfeljebb 100 kiló, ezzel a Renault szerint minden futamot képes teljesíteni a V6-os, de bizonyos pályákon nagyon kell figyelni az elektromos segédhajtás használatára, hogy elég legyen. Az új motor extrém módon rövid löketű (furat x löket: 80 mm x 53 mm), maximális fordulatszáma 15 000/perc, a V8-asé 18 000/perc volt. Így a csúcsteljesítmény 600 LE körüli, ehhez jönnek még a villamos segédgépek.

A turbós V6-os a 2014-es szezon első futamán debütál.

SZG

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás