Újautó

2013. november 1. péntek, 08:33

Teszt: Mercedes CLA 220 CDI

Új kategóriát teremtett a Mercedes a Kecskeméten gyártott CLA-val. Jó úton jár?

Ízlésről, formákról vitatkozni nagyon nehéz, talán nem is érdemes. A Mercedes új kecskeméti négyajtósának megjelenéséről sem érdemes sokat beszélni: van, akinek nagyon bejön az ebben a kategóriában szokatlan kupészerű limuzinkasztni, mások szerint aránytalan vagy éppen öncélú. Egy biztos: látványos, megfordulnak utána az utcán, bár ez lehet, hogy a körülötte keltett hírverésnek is köszönhető.

cla

Arról viszont már nemigen lehet vitatkozni, hogy úgy tűnik, a Mercedes elkapkodta a gyártásindítást, de legalábbis a minőségbiztosítás nem áll a helyzet magaslatán. Kritikán aluli a lemezek, a lámpák és a lökhárítók illesztése, s ez nemcsak szubjektív okoskodás: gyártási területen dolgozó autósszakemberrel együtt vizsgáltuk meg a karosszériát, nem hitte el, hogy nem egy előszériás vagy a meónál visszatartott darab az autó. Furcsa az is, amit bent láttunk. Mind a négy ajtón majd 1 cm-rel kurtábbak az ajtókárpitok, mint kéne, azaz becsukott állapotban is látszanak belülről az ezüstszínű lemezek végei, ráadásul úgy, hogy a hátsó ajtónál nem is egyenletes, hanem girbegurba a rés. Ilyet a sokkal olcsóbb Swiftnél sem engedett meg magának a Suzuki, már 20 évvel ezelőtt sem. Arra sincs magyarázat, hogy az ülés bőre, illetve varrása miért kopott már egy mindössze néhány ezret futott autóban. Zömmel puha, szép felületű műanyagok veszik körül az utasokat. Elöl és hátul is fejtámaszokkal egybeépített fotelekben ülünk, elöl versenyülésekhez hasonló oldalsó hurkákkal, tényleg jó oldaltartással, akár sok száz kilométeren keresztül is kényelmes párnázattal és kellően hosszú ülőlappal. Van négy irányban elektromosan állítható deréktámasz, s külön szabályozható az ülőlap magassága és dőlésszöge. A középkonzol lehetne keskenyebb. Hátul a szélső ülések az elsőkéhez hasonlóak, de itt visszafogottabb az oldalsó hurka, hiszen középső helyet is kialakítottak. Kár, hogy rövid az ülőlap, így itt már kevésbé jó ülni, mint elöl. De nemcsak ez a kellemetlenség a második sorban, hanem a kupéságból adódó helyszűke is. Míg elöl legfeljebb beszálláskor a mélyre ereszkedés jelenthet kényelmetlenséget, itt szűk is a nyílás, és a láb- valamint fejteret sem 175 cm-nél nagyobb utasokhoz faragták. További negatívum az első ülések kemény háttámlaborítása: már rövid távon nyomja a neki feszülő térdet. Jó, hogy legalább az Isofix-pontokat nem rejtették el, így, ha a szűk lyukon befért a gyerekülés, a rögzítés már pofonegyszerű. Praktikus, hogy a szűkös kabinban sok rakhelyet találni: jól használható a négy ajtózseb, a középkonzol üregei és pohártartói, az első ülések alatti kis fiókok. Hátul hálós támlazsebek és kartámaszba rejtett palacktartók is sorakoznak. Már lecsukott fedélnél is látszik, hogy a csomagtér nyílása szűk: alul nagyon keskeny, s a pereme is magasan van. A tér síkokkal határolt, és támladöntés után a bővítés is adott; lapos és keskeny tárgyak előnyben! A kilátás minden irányban korlátozott: vaskosak az ajtóoszlopok, főleg hátrafelé bunker a CLA. Az osztott terű külső tükrök jók.

cla

A CLA dízel árlistáján kezdetben csak a kipróbált, 170 lovas 2,1 l-est találtuk, mára ennek 136 LE-s testvére is megjelent.  Az erősebbik szimpatikusan viselkedik. Bár kívülről nagyon hangosnak tűnik kerregős zaja, belülről nem mondanánk zavarónak, gyorsításkor, erőteljes gázadáskor sem. Minimálisan remegteti a kormányt alapjáraton, főleg hidegen, de menetben kisimul. Lényegében alapjárattól (1000–1100/perc) elviseli a terhelést, 1400-tól használható a 350 Nm csúcsnyomaték, és ki sem fullad leszabályozásig (azaz 4700/percig). A 727 000 forintos hétfokozatú, duplakuplungos automata ügyes, bár vannak nála jobbak a piacon. Elsősorban akkor találjuk kissé lassúnak, amikor nagy gázzal kigyorsítanánk, mert nem elég gyors a visszakapcsolás. Ezenkívül finoman kapcsolgat, megfelelő időben, és a motorfékkel is jól operál. Van sportmód, abban feleslegesen magasan tartja fordulatot a váltó, és a gázreakció is közvetlenebb. Eco-módot is választhatunk, ebben a fogyasztásra figyel a rendszer, kevésbé élénk a gáz. Hosszú az áttételezés, 120 km/óránál 2000/percnél jár a mutató hetedikben. Ami az étvágyát illeti: a gyári átlag 4,5 l/100 km, ettől messze van a mért 6,1, de ezért kár lenne kárhoztatni, mert ez sem rossz érték. A CLA eleve sportos jelenség, a feláras AMG csomag pedig még vadabbá teszi. Akinek ez bejön, kedvelni fogja a kemény rugózást és a kisebb úthibákat is közvetítő, keresztbordákon kárpitelemeket megszólaltatóan nagyokat ütő futóművet. Az elöl McPherson-, hátul több lengőkaros futómű parádésan tartja az autót az úton, forszírozott kanyarban is jóindulatú, az orrtolás ugyanakkor nem zavaróan nagy. Négytárcsás féke precíz adagolásával és kellő erejével tűnik ki, két és negyed fordulatos kormányának jók az útról küldött visszajelzései, szűk manővernél is csak keveset kell tekerni, autópályán és kanyargós úton is jó vele dolgozni. Nem ártana, ha a szélzaj kisebb lenne: már 100-tól süvít, az ablakok és a tükrök irányából. Ehhez társul még az erős gumizaj, szerencsére a futóművet jól elszigetelték. Egyenesfutása rendben van, az oldalszélre nem érzékeny.

cla

Az új CLA szinte versenytárs nélkül áll, legfeljebb a szintén hazai gyártású új Audi A3 Limousine illik mellé, bár az sem ennyire kupés. Árát a méretben eggyel nagyobb C-osztályhoz lőtték be, az erősebbik dízel például majdnem ugyanannyiba kerül mindkét kasztniban. Akinek bejön a forma, és 10,7 millióért (vagy az alapmodell CLA 180-asnál 8,3 millióért) is ráharap, már csak abban reménykedhet, hogy a gyártási minőség a tesztautóénál sokkal jobb lesz. Ha ez utóbbiban történik előrelépés, jó esélyei lesznek a tehetős vevők körében.

KaMi

Comments

comments

Címkék: , ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

BMW 2-es Gran Coupe

A 8-as és a 4-es után a legkisebb 2-esből...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás