Inkognito

2013. október 28. hétfő, 08:30

Inkognitóteszt: Autóvásárlás használtautó-beszámítással

Használtautó-beszámítás: vajon milyen feltételekkel vehetünk új autót, ha otthagyjuk cserébe a régit?

Az autókereskedések többségében a magánvásárló ritka madár, amelyik cég még él, főleg flottás bizniszből tud talpon maradni, meg persze a javításokból. Ha kevesebb energiát kell a magánvevőkre fordítani, logikusnak tűnik a következtetés, hogy az értékesítők is kevésbé teszik oda magukat, amikor az egyszeri vevő besétál azzal, hogy autót szeretne. Az elmúlt évek vásárlásos inkognitótesztjei rámutattak, lenne mit fejlődniük az eladóknak, ugyanakkor ebből a mostaniból az látszik, hogy egyes kereskedésekben a válság inkább pozitívan hatott: jobban odafigyelnek a vevőre. Mindenképpen örömteli, hogy több helyről is elégedetten távoztunk, míg korábban akadt olyan teszt, ahol az összkép lesújtó volt. Egyszerű, kispénzű átlagemberként érkeztünk mindenhová, olyanként, aki nem akar a használtpiacon bóvlit venni, inkább egy kicsit többet rászán, hogy olcsó új autóba ülhessen. Egy 2009-es forgalomba helyezésű, 90 ezret futott Suzuki SX4-essel érkeztünk a kiszemelt hat fővárosi helyszínre, ezt akartuk beszámíttatni Dacia Sanderóba, Ford Fiestába, Opel Corsába, Peugeot 301-esbe, Skoda Fabiába és Suzuki Swiftbe. Elvártuk, hogy kapjunk valamilyen (legalább tájékoztató jellegű) árat az autónkra, és hogy megmutassák a lehetőségeket a hitelben is gondolkodó vevőnek. Természetesen a szokásos szempontok, mint a hely kialakítása, az értékesítő hozzáállása és szakmai felkészültsége mind szerepeltek a vizsgáltak között.

A jó hír, hogy két helyről is úgy távoztunk, hogy sem az eltöltött időt nem tartottuk feleslegesnek, sem a felvilágosítás és a bánásmód miatt nem voltak rossz érzéseink. A két gyengén szereplő szalonban ugyanakkor olyan hibákat vétettek, amelyek miatt távozás után úgy éreztük, valódi vevőként inkább máshol költenénk el a pénzünket. Még egy kitérőt tennénk a beszámítás miatt, mert ez volt az egyik kulcskérdés. Az autóért mindenütt hasonló (1,1–1,3 millió közötti összeget) adtak volna, ám az meglepett bennünket, hogy nem a Suzuki-kereskedés ígérte a legtöbbet. A piaci árnál nagyjából 150-200 000-rel kevesebbre tartották az SX4-est, ez logikus, hiszen a kereskedés hasznot is akar húzni a beszámított autóból. Egy helyen előzte meg teljes állapotfelmérés az árbecslést, a tényleges beszámítási ár megállapítását egy kivétellel mindenütt részletes (ingyenes) állapotvizsgálathoz kötötték, amihez előzetes időpont-egyeztetés is kellett volna. Hitelt is igényeltünk az új autóhoz, az azonosan egymillió forintos kölcsön havi díja nagy eltéréseket mutatott a szalonokban.

használtautó-beszámítás

 

Ford Petrányi, XI., Budaörsi út

Dél előtt nem sokkal lépünk be az ajtón, a pultok mögött egyenpolós alkalmazottak, nem is kevés. Hozzánk nem jön oda senki (a két értékesítőnél van ügyfél), köszöntésben sincs részünk, magányosan megyünk a kiállított Fiestához. Kezdetben üres az információs pult, aztán egyszer csak jön egy kollegina, de keresztül néz rajtunk. Beülünk az autóba, nyitogatjuk az ajtókat, a csomagtartót. Utóbbi nem záródik (ki van akasztva a zárnyelv), s mikor másodszor próbálnánk finoman becsukni, hátulról ránk szólnak (csak úgy, mintha a haverjukat utasítanák rendre), hogy inkább ne próbálkozzunk. Tíz perc elteltével megyünk oda a nagyon dolgozó recepcióshoz, aki a türelmünket kéri, s odakiált az immár magányosan telefonálgató eladóhoz. „Mindjárt!” — érkezik a nem túl kedves válasz, és tényleg gyorsan elénk jön. Nem tűnik túl lelkesnek, várja a kérdéseinket. Elregéljük, mi járatban vagyunk: 1,4-es, ötajtós Fiestát akarunk, autóbeszámítással. Hoz árlistát, amikor a hitelre is rátérünk, hellyel kínál. Leülünk, beszélgetünk az árról, elmondja, hogy milyen kampány van most: 600 000-et engednek el a típus árából, s lehet, hogy lesz még készletkisöprő akció, de arról egyelőre nem tud bővebbet. A beszámítás kapcsán rögtön előjön az állapotfelméréssel, amihez előzetes időpont-egyeztetés szükséges. Nem is akar hozzávetőleges árat mondani, de mivel mindig visszatérünk a témára, nekiáll az internetes használtautós portálon árakat böngészni: arra jut, hogy az 1,1 és 1,2 millió közötti összeg lehet érte reális, de a valós árat majd csak az átvizsgálás után mondják meg. A hitel kapcsán szóba kerül az akciós finanszírozás: ha minimum 600 000-et felvennénk, 478 000-et elengednek az árból, s így tulajdonképpen kamatmentesre jönne ki az egymillió, amit eredetileg szerettünk volna az autóhoz igényelni (nem hallgatja el, hogy a 478 000-et lényegében visszafizetjük). Számítást nem kapunk, csak egy körülbelüli havidíjat: 36 hónapra 29-30 000 lenne a törlesztő. Egyéb költségekről nem tájékoztat, a végén már oldottabb a hangulat. Megkérdezi még, hogy ismerjük-e az autót, s arról is tájékoztat (kérdésünkre), hogy, ha tesztelni akarunk, akkor előre be kell jelentkeznünk. Sajnáljuk az udvariatlan fogadtatást, s hogy nem érezhettük magunkat fontos ügyfélnek.

 

Skoda — Porsche Buda, XI., Prielle Kornélia u.

A közös Seat–Skoda szalonban főleg Seatok sorakoznak, Fabia nincs. Egy értékesítő számol szorgosan az asztalánál, fel sem néz. Téblábolunk egy darabig, majd a kitett árlistákhoz lépünk, s magunkhoz veszünk egy prospektust is. Nincs szemkontaktus, kezdünk feszengeni, nyolc perc után megszólítjuk az idősebb urat. Felnéz a papírjaiból, ám nem akarja azokat félretenni, úgy válaszolgat, mint aki arra vár, hogy végre lelépjünk. Leülünk az asztalánál lévő székre, de már nekünk is kínos a helyzet, ezért rákérdezünk: „Zavarunk?”. Észreveszi magát, félretolja a paksamétát, s folytathatjuk, hogy mik az elképzeléseink (1,4-es, klímás Fabia, autóbeszállítással). Sajnos telefonhívást kap, s fel is veszi, majd percekig diskurál egy vevőjelölttel. Kezd elegünk lenni, de nem tágítunk, a végén elnézést kér, és figyel. Mindent úgy kell kihúzni belőle: mi van a Cool csomagban? Milyen hitellehetőségek vannak? Mennyi idő alatt kaphatnánk meg az autót? Hogy működik a beszámítás? Utóbbi kapcsán a telep másik csücskében lévő Weltautóhoz irányít, az ő árukkal tudunk majd kalkulálni, de a pontos állapotfelmérés nem maradhat el. Kalkulál egy hitelajánlatot, mi kérdezünk rá, hogy ez lízing vagy hitel, és hogy forintos-e. Havi 34 071 forint jön ki 36 hónapra, 14,68-as THM-mel. Rákérdezünk még a forgalomba helyezési költségre (kb. 160 000 forint), végül kapunk egy felszereltségi listát, s lelépünk, hogy a használtautósok felé vegyük az irányt. Igazi nepperek közé csöppenünk. Hellyel ugyan nem kínálnak, de legalább gyors az ügymenet: 1,2 millió körül adnának a Suzukiért.

 

Dacia DélPest, IX., Könyves Kálmán Krt.

Alighogy belépünk, ránk köszön az asztalánál ülő értékesítő fiatalember, s megkérdezi, hogy tud-e segíteni. Mondjuk: Sanderóra vágyunk, klímásra. Rögtön odavezet egy kiállított autóhoz, javasolja, hogy üljünk be (még a táskánkat is megfogja addig), szól az extrákról, megmutatja a csomagtartót, s megtudjuk, hogy milyen színekből lehet választani. Invitál az asztalához, kapunk prospektust, árlistát, s megnézi a készleten lévő autókat. Talál is egy igényeinknek megfelelőt, készít egy kalkulációt, azon ott találjuk a forgalomba helyezés költségét is (129 000 forint). Mivel a használtautós kolléga éppen nincs a helyén, javasolja, hogy kalkuláljuk ki a hitelt is, mert mire végzünk, biztosan visszajön. Kapunk lízingajánlatot (havidíj: 32 6932 forint, THM: 10,99 százalék) egymillió forintra, s megtudjuk azt is, mit kell magunkkal vinnünk a hiteligényléshez. Felállunk az asztaltól, odalépünk a használtautós kollégához, aki közben visszaért, ő munkatársához hasonlóan kedvesen kérdezget az autóról, majd kijön velünk egy gyors szemlére. Körbenézi festékmérővel, szemügyre veszi a motorteret. Nem tart szükségesnek további állapotfelmérést, megadná érte az 1,2 milliót. Az értékesítővel még megbeszéljük a megrendelés feltételeit, majd elbúcsúzunk. Minden szempontból hasznos volt az itt töltött 37 perc, igazi vevőként is jönnénk ide autóért.

 

Suzuki Ház, XIV., Egressy út

Itt semmi sem változott az elmúlt 20 évben, csak az autók. A kopottas épületben lévő lelakott, alacsony plafonú szalonban éppen átrendezik az autókat, motorzaj közepette köszön ránk egy kedves hölgy, s megkérdezi, hogy mit tehet értünk. Swiftre cserélnénk az SX4-et –- mondjuk, erre elénk tesz egy árlistát. Éppen most jön a ráncfelvarrt Swift, de inkább a készleten lévőt ajánlja, például azt a metálfehéret, ami a szalonban van, mivel a csak külsejében módosult új széria több mint 100 000-rel drágább lesz. Most kapnánk egyébként 841 000 forint engedményt, ami nagyon jól hangzik. Elmondja még, hogy körülbelül 100 000 lesz a forgalomba helyezés. Döntünk, ő pedig szól az ott serénykedő fiatalembernek, hogy nézze meg az autónkat, s kalkuláljon nekünk hitelt. A magas, vékony férfi kezébe veszi a festékvastagság-mérőt, és együtt kimegyünk, közben az új SX4-ről diskurálunk. Megméri a lemezeket, elmondjuk a paramétereket, majd visszasétálunk a számítógépéhez. Bár nem kínál hellyel, odaülünk az asztalához, s amíg bűvöli a komputert, a fejünk felett hangos beszélgetésbe kezd két kollégájával; olyan az egész, mintha egy olasz kisváros éttermében ücsörögnénk. Aztán ránk figyel, s 1,25 milliót ajánl az SX4-ért. A hitelkalkuláció sem marad el, bár kinyomtatott ajánlatot nem kapunk, magunk írjuk fel a díjakat a kapott árlista szélére. Két bank forint alapú hitelkonstrukcióját diktálja le, az olcsóbb 33 457 forint, 13,25-ös THM-mel. Felállunk, kapunk egy névjegyet, és elköszönünk. Kevesebb, mint félóra megy el a Suzuki Háznál, vegyes érzelmekkel, távozunk: örültünk volna, ha kicsit összeszedettebb a csapat.

 

Peugeot –- Duna Autó Zrt., III., Szőlőkert u.

A hatalmas szalonkomplexum egyik oldalsó bejárata vezet a Peugeot-hoz. Megállunk a parkolóban, a kint beszélgető és dohányzó munkatársak nem néznek ránk, a recepcióstól kérünk segítséget, ő pedig az egy kollégájától, aki elsiet, majd visszajön, s két perc türelmet kér, amíg jön az illetékes. Lesz abból hat is, mire megjön a hölgy, kedvesen üdvözöl, és megkérdezi, hogy miben segíthet: „1,2-es 301-est szeretnénk, cserébe itt hagynánk a kint álló Suzukinkat” –- feleljük. Azon nyomban elkéri a Suzuki kulcsát és forgalmiját, hogy elvigye az állapotfelmérésre. Kissé meglepődünk a hirtelen „ajánlaton”, de nem tétovázunk, hadd vigye. Kicsit várni kell, mondja, mi pedig leülnünk egy asztalhoz. Várunk, sokat, pontosan 25 percet, aztán elegünk lesz, és kisétálunk a szervizhez, hátha látjuk, mi történik az autóval. Az SX4 nincs sehol, az értékesítő is eltűnt, megint a recepcióstól kérünk segítséget. Akkor már észrevesszük, hogy a hölgy a hátsó boxok egyikében ücsörög, az értékesítési vezető tartja fel, aki hangosan magyaráz. Gyorsan hozzánk robog, és elnézést kér, rögvest invitál a saját asztalához. Még nincs kész az átvizsgálás, javasolja, hogy addig beszélgessünk az új autóról. Megnézzük a színeket, a felszereltséget boncolgatjuk, s a kedvezmények is szóba kerülnek (most 430 000-et engednek el az alapkivitel és 270 000-et a kiválasztott Active-felszereltség árából). Megállapodunk egy raktáron lévő modellben, kalkulál árat, üzembe helyezési díjat. Közben megjön a használtautós kolléga, aki készségesen beszámol róla, hogy mit tapasztalt; ha vennénk új autót, megadnák az 1,3 milliót, és ezt írásba is adják. Örülünk, s folytatjuk tovább a végig mosolygó hölggyel, aki közben azért felveszi csörgő telefonját. Számol háromféle finanszírozást, köztük van egy akciós is, ami a Fordéhoz hasonló: kedvezményt adnak az árból, amit a kamatok részben el is visznek. A kalkulációból kiderül, az akciós összeg még így is jobb, mint a hagyományos: az egymillió forint 36 hónapra havi 38 946 forintot és 23,44 százalékos THM-et jelent, valamint plusz két év garanciát. Kapunk prospektust, kinyomtatott árlistát, hitelkalkulációt, és végezetül a kiterjesztett garanciáról is eszmét cserélünk. Kár, hogy elhúzódott az ügy (1 óra 10 percet töltöttünk itt), és az sem esett jól, hogy olyan sokáig magunkra hagytak. De a hölgy hozzáállásában nem találtunk kivetnivalót, és még az állapotfelmérésen is túlestünk.

Opel Maxabo, III., Bécsi út

Az utolsó állomás a nem éppen mai óbudai Opel-szalon. Belépünk, rögtön egy Corsába botlunk, beülünk, nézegetjük. Alig telik el néhány másodperc, egy fiatalember köszönt bennünket, majd amint addigi beszélgetőpartnerétől elbúcsúzik, hozzánk siet. Elmondjuk, hogy ötajtós Corsára fáj a fogunk, klímával. Udvariasan invitál az asztalához, és egyetlenként a teszt alatt, üdítővel, kávéval kínál. Ásványvizet kérünk és kapunk. Amíg ezt intézi, elénk tesz egy prospektust és egy árlistát, hogy addig se ücsörögjünk tétlenül. Amint visszaér, már csak ránk koncentrál. Kérdez az elképzeléseinkről, a konkrét típusról, az elkölteni tervezett összegről. Megmutatja az alapfelszereltséget, a modellek közti különbségeket. Nagyon szimpatikus, hogy nem arra törekszik, hogy az általunk megjelölt maximális árhoz igazítsa az autót, hanem úgy próbálja összerakni a felszereltséget, hogy maradjon pénz a zsebünkben. Hárommillióig viszi le a Corsa árát, s elmeséli, miként juthatunk magánszemélyként is flottakedvezményhez, vagy ha erre nem lennénk jogosultak (van egy táblázat, hogy kinek adhatnak), akkor más úton miképpen kaphatunk engedményt. Kalkulál hitelt és pénzügyi lízing konstrukciót, egymilliós hitelösszegnél 32 494 forint lenne a havi díj az utóbbinál, 36 hónapon keresztül. Nem titok a forgalomba helyezési díj sem, s arról is beszélünk, hogyan zajlik a megrendelés, és mikorra érkezhet be az autó. Bár állapotfelmérés itt is kellene a Suzukira, a használtautós portál kínálatát átfutva 1,2 és 1,3 millió közé saccolja az autónkért fizetendő összeget. Nagyon jól éreztük magunkat, az udvarias, de nem rámenős értékesítő a teszt legjobbja.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás