Cikkek

2013. október 18. péntek, 07:38

Mennyit számít a TCO?

Egy autóról gazdagsági értelemben a legtöbbet a Total Cost of Ownership (TCO), azaz a teljes tulajdonlási költség mond.

Ez a mutatót elsősorban a cégeket érdekli, hiszen nekik számít igazán, hogy az eszközként bevitt jármű milyen kiadásokkal terheli meg a kasszát. Persze az átlag magánvevőnek sem haszontalan egy ilyen információ, ám zömük ezzel egyáltalán nem foglalkozik, hiszen eleve érzelmi alapon dönt a vásárlásról.

A TCO akkor jó, ha nem önmagában áll, hanem az egyes modellekét össze tudják hasonlítani. Feketén-fehéren kiderül ugyanis, hogy például a flottakezelésben általános 3 év vagy 90 ezres futásnál milyen költségek jelentkeznek. Benne van minden: a beszerzési ár, az adók, a biztosítások, a szervizek, a kopó-forgó alkatrészek, a gumiabroncsok és természetesen a maradványérték, valamint fogyasztás.

HasznaltSuzuki1_resize

Az EurotaxGlass’s régóta készít TCO-kimutatásokat, ám a hazai leánycég csak a közelmúltban jelent meg ezzel a termékkel, s elsősorban a hazai piaci szereplőket szolgálja ki. A TCO-ban a beszerzési és az üzemeltetéshez kapcsolódó költségek körülbelül 50:50 százalékot képviselnek 5 év/150 000 km-es használatnál. A teljes költségnek nagyjából 25 százalékát adja a gyári fogyasztás.  Ugyanakkor az autót használó cégek tapasztalatai azt mutatják, hogy a gyárak által megadott, köztudottan a jogszabályoknak megfelelő, azaz nem a valós használatot tükröző fogyasztási adatok helyett nagyjából 25 százalékkal magasabb értékkel kell számolni! Ez nemcsak módosít a TCO-n, de nagymértékben megváltoztatja azon belül az egyes költségek arányát: a szervizelés és a kopó-forgó alkatrészek cseréjének díja így például csak minimális szinten képviseltetik magukat a teljes TCO-ban. Ha a futásteljesítményt felsrófoljuk, mondjuk 300 ezer kilométerre, kijön, hogy az üzemanyagra fordított kiadás már a teljes TCO 50 százalékának közelében jár! Bár, ahogy leírtuk, a szervizelési költség nem nagy tétel, a gyártók mégis úgy igyekeznek, hogy még lejjebb szorítsák. Hogyan? Például az egyes alkatrészek cserperiódusának kitolásával (szíjak, szűrők, folyadékok), a 15 ezres helyett 20, 25, 30 ezres olajcsere-előírással vagy éppen a rugalmas periódussal. Utóbbinál meghatározhatják a maximumot (ezzel számolnak a TCO-nál), miközben a való életben ennél általában hamarabb kell szervizbe vinni az autót (csak az már nem a flottakezelő költségeit gyarapítja). A jó TCO kabinetkérdés, hiszen ezzel lehet versenyezni a flottakezelőknél, közvetve azok ügyfeleiért.

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest 31 tagú zsűrije az Opel Corsát választotta...

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás