Cikkek

2013. október 17. csütörtök, 06:32

Hogyan alakulnak a használtautó-árak?

Vajon hogyan alakulnak használtautó-árak, és mi a helyzet a kilométer-futásteljesítménnyel?

Az újautó-piac helyzete nem túl rózsás. A használtautós terület jobban fest: idén az első két negyedévben 10,4, illetve 12,2 százalékos növekedést mértek, az első fél évben kicsit több mint 215 ezer autó cserélt gazdát (22 ezerrel több, mint 2012 azonos időszakában).

használtautó-árak

Az import sem csökkent, 30 ezret is meghaladta a behozott autók száma, 22,6 százalékos a plusz a tavalyi első hat hónaphoz képest. Érdemes ugyanakkor egy kicsit alaposabban elemezni, hogy a növekedés mellett egyéb tényezők miképpen alakultak. Az EurotaxGlass’s Magyarország Kft. adataiból az derül ki, hogy a használtautó-árak általában stagnálást, illetve kicsi növekedést mutatnak. Látszik, hogy a külföldről behozott autók inkább ármérséklést hoznak, hiszen azoknál van egy olyan bizonytalansági tényező (az előélet), ami árcsökkentő hatású. A behozott autók zöme ugyanakkor főképpen a 8-15 éves korosztályt képviseli, tehát ott okozhat ármérséklést. Az újabb típusoknál egyértelműen látszik a minimális mértékű drágulás, ami két okra is visszavezethető: a hazai 3-5 évesek hiánycikknek számítanak még mindig, s az ugyanebbe a korcsoportba tartozó külföldről behozott gépek pedig nem olcsók, hiszen ezek Európa más országaiban is kurrens termékek. A kilométeróra-visszatekerések az utóbbi időszakban a kiemelten üldözendő cselekedetek közé kerültek, ami azt is jelenti, hogy kevesebben élnek a vevők átverésének ezen módszerével. Egyenes következmény, hogy a futásteljesítmény növekedésnek indult. Az EurotaxGlass’s felmérése azt mutatja, hogy szépen kúsznak fel a meghirdetett autók óraállásai, bár (a korcsoportokat tekintve) nem azonos mértékben. A 3,4 és 5 éveseknél a legszembetűnőbbek az eltérések, 15-20 százalék körüli az emelkedés. Ami nem meglepő, mert a mérések szerint ezek az autók futják a legtöbbet évente, azaz a csalások is itt voltak a legkifizetődőbbek.

Várkonyi Gábor, független autóvásárlási tanácsadó tapasztalatai szerint a piacon még mindig sok a visszatekert autó, mivel a kereskedők egy része nem áll le, mert nem akar versenyhátrányba kerülni. Százezreket lehet nyerni, ha egy 180 ezret futott autót 85 ezresnek tüntetnek fel, s inkább eldobják a vezetett szervizkönyvet, mivel a vevők nem kis része még mindig elhiszi (mert el akarja hinni a jó üzlet reményében), amit az óra mutat. Jogos kérdés: a futásteljesítmény kimutatható növekedése hogyan befolyásolja az árakat? Az EurotaxGlass’s szerint nem lehet összefüggést találni az árak és a futásteljesítmény között, leginkább azért, mert a hazai használtpiac teljesen átalakult a válság óta, így nem csak egy tényező szól közbe. Kevés az újszerű autó, sok a dömpingáron kínált, követhetetlen előéletű behozott gép, sokan néhány évvel öregebb, hitel nélkül is megvehető autóba ülnek inkább. De az egyenlet ismeretlen oldalán ott van a finanszírozás, a flottakezelői hozzáállás, a benzinár, az adók. Érdekes az is, hogy az új árak hogyan hatnak a használtpiacra. A válság kitörésekor volt egy jól észlelhető kínálatiár-mérséklés, akkor rengeteg akcióval próbálkoztak a cégek. Majd jött egy viszonylag jelentős áremelkedés, ahogy az euro egyre drágább lett, ám az utóbbi két évben nincs érdemi elmozdulás, legfeljebb apró korrekciókat látni. Nos, ez a „hullámvasút” (ha más tényezőt nem nézünk) nem igazán jelenik meg a használt árakban, magyarul, aki egykor drágábban vett (mert éppen az akciók előtt kötelezte el magát), nem tudja érvényesíteni az akkori több százezres pluszkiadást eladáskor. Még, ha egy márkánál tartós áremelkedés (vagy éppen akciózással ármérséklés) is van, az sem mindig számít, mivel a használtpiacon a közvetlen konkurensek árai is meghatározzák egy-egy márka vagy típus „helyét”.

Jól megfigyelhető, hogy a dízelek bizonyos kategóriákban elveszítik előnyüket a benzinesekkel szemben. Elsősorban a kisautók között, valamint a C szegmensben, azaz az alsó-középkategóriában látszódik az átrendeződés, de a flottás szempontból lényeges és mindig is dízeldomináns középkategóriában is vannak olyan modellek, amelyek közül a benzines kezd megerősödni. Az ok döntően a drága javítás (például a befecskendező rendszeré, a kettős tömegű lendkeréké vagy a turbóé), de bizonyára a benzinnél drágább dízelolaj is szerepet játszik ebben. Az EurotaxGlass’s felmérése azt mutatja, hogy ártartásban most már körülbelül egy százalékkal jobb a benzines a dízelnél, miközben másfél éve még a dízel szerepelt ugyanennyivel jobban. Bár ez az eltérés nem tűnik nagynak, a tendencia mindenképpen a benzines előretörését mutatja, miközben új korában a dízel továbbra is számottevően drágább. Az elemzőcég kutatásai alapján a változás más európai, „dízelmániás” piacokon is megfigyelhető. A benzin–dízel párharc a használtpiaci árakban is látszik: egyes típusok már drágábbak benzinesként. A benzines turbós motorokból ugyanakkor még nincs annyi, hogy az ott is tapasztalható drága javítási költség már befolyásolná a típusok használt árát. Az ugyanakkor látszik, hogy fokozatos elterjedésüknek köszönhetően kedvezőbb áron hozzájuk lehet jutni, mint 1-2 évvel ezelőtt.

KaMi

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás