Bemutatók

2013. február 26. kedd, 09:27

Terepgyakorlat: Mercedes-Benz G 500 Station Wagon

Szülőhazájában, Ausztriában, kemény terepeken próbáltuk ki a Mercedes régi, és mégis ultramodern terepjáróját, a G-osztályt.

A jóformán függőleges síkokkal határolt karosszéria, és a feltűnően meredek, stílusosan síküveg szélvédő, a tojásformák korában maga a szembenállás a világgal. A G, az 1970-es évek elején katonai gépnek született, a befolyásos Daimler-Benz részvényes perzsa sah „rendelte meg”. Az iráni üzlet kútba esett, de a grazi Steyr-Puch-hal közösen kifejlesztett Geländewagen (terepjáró) több (a német, a norvég, és az argentin) hadseregnek is megtetszett, a gyártás elkezdődhetett. Az autót az osztrákok szerelték össze, a polgári változatot csak 1979-től árulták, néhány piacon háromágú csillag nélkül, Puch néven. Az elmúlt bő három évtized alatt a civil G csak annyit változott, amennyit feltétlenül, muszáj volt neki, ráadásul az evolúció szinte érintetlenül hagyta a külsőt. Ma már elektronikusak a differenciálzárak, nappal LED menetfények, este kanyarkövető bi-xenon fényszórók világítanak, hét fokozat között barangol az automataváltó, a tempomat radarral tartja a követési távolságot, és persze nem hiányoznak a biztos bevételt jelentő különleges luxus extrák sem: többféle bőrkárpit, panoráma üvegtető, vagy prémium hangrendszer. A munka- és hobbigépből idővel exkluzív, méregdrága státuszszimbólum lett.

1990-ben leváltotta a 460-as első generációt a javított passzív biztonságú, kényelmesebb, és ma is az osztrák Magna-Steyrnél készülő 463-as. A brutális, biturbó V12-es AMG kivitelt leszámítva a hierarchia piramis legtetején a G 500 ül, kétféle tengelytávval: a rövid kétajtós a vászontetős Cabrio, a hosszú ötajtós, a zárt Station Wagon (SW). Mindkettőben luxusszív, az S-osztályból ismerős, 5,5 l-es, 388 LE-s V8-as benzines dorombol, 530 Nm nyomatékkal, a sebességváltó tanulékony hétgangos 7G-TRONIC automata, álló helyzetben kapcsolható felezővel. Az elöl-hátul masszív merevtengelyes, tekercsrugós futóművel, állandó összkerékhajtással, kipörgésgátlóval, ESP-vel, és három differenciálzárral felvértezett G 500 SW széles vigyorral kineveti, az aszfaltdzsungelekben futkosó divatterepjárókat. Csak tetemes, 2,4 tonnát meghaladó tömege az ellensége – ha nem ássa el magát a laza talajon, jó eséllyel bárhol célba ér. Ugyanakkor a legtehetősebbek is biztosan kétszer meggondolják, érdemes-e terepre menni olyan géppel, amiért alaphangon is 31,4 millió forintot kell leszurkolni. A G-osztály így hiába képes gázolni félméteres vízben, hiába mássza meg a 80 százalékos kaptatókat, és hiába nem borul fel 54 fokban oldalra billenve sem, vezetője minden manőverrel minimum egy családi ház árát kockáztatja. És ez még nem minden, a már emlegetett V12-es G 65 AMG alapára 85 millió!

A Pappas Autó szervezte próbán, a havas osztrák Alpokban nem sikerült a G 500-ast megoldhatatlan feladat elé állítani. Az első pozitív tapasztalat az ajtónyitás: a régimódi, nyomógombos kilincs vastag, kétujjas kesztyűben is könnyen kezelhető. Az ajtó csukódásában nincs semmi a prémiumautós finomság – erővel, lendületből kell bevágni. A kabin, ellenben, akár egy ékszerdoboz, testformát követő, hűthető-fűthető, multikontúr bőrülésekkel, Alcantara tetővel, bőrbe varrt műszerfallal, fával díszített kormánnyal. Szinte fel sem tűnik, hogy a külső méretekhez képest szűk a hely, öt üléssel a csomagtér sem hangárnyi, egy ML-ből átülve lőrésnyi a szélvédő, de a klasszikus hangulatot feldobják a mai Mercedesekből ismerős gombok, és a csövek mélyére ültetett műszerek. Modern tartozékokból sincs hiány, a telematikai rendszer, a színes TFT kijelző ugyanúgy megvan, mint a biztonságos sávváltásra kétféle jelzéssel figyelmezető elektronika.

A meglepően pörgős V8-asnak nem gond az elefánttömeg mozgatása, a 6,1 másodperces, mély hörgéssel aláfestett állórajtos 100-as sprint megszorongatja a vérmesebb GTI-ket is, autópályán a 200 km/óra feletti hasítás ezzel a panelház légellenállású bódéval komoly merészség és megdöbbentő élmény is egyszerre. Különleges volt, ahogy ez a túlsúlyos batár a Hochkönig felé vezető szerpentineken, nagyobb gázadásokra kispriccelt a kanyarokból, miközben a fogyasztásmérő stabilan kiakadt 30 l/100 km-es végállásánál. Akit érdekel: 350 km autópályázás után 77 liter ment bele (ez 22 l/100 km-es átlag), igaz, a vészfékezésre is képes Distronic a lassúbb autók mögül kigyorsítva mindig padlógázzal állt vissza a beállított 130-ra, és ez nem tett jót az átlagnak. A G 500 SW vezetését szokni kell, középállásban feltűnően nagy a kormány holtjátéka, a felfüggesztés minden úthibát megérez, de a rugózás hibátlanul teszi a dolgát – már csak a magas üléspozíció miatt is inkább anyahajónak tűnik a szerkezet, mint hétköznapi autónak. Manőverezésnél komoly előny a kockaforma, a kocsi minden irányban addig tart, amíg látjuk, a tolatókamera felesleges, de azért segít, hogy ne koccantsuk oda a pótkeréktartót.

A G-osztály élt, él, és úgy tűnik, élni is fog. A 2006-ban bemutatott GL nem váltotta le a Mercedes leghosszabb ideig gyártott modelljét, az új Ener-G-Force tanulmány pedig azt sugallja, előbb-utóbb jön az új G…

Krepsz Zoltán

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Az Autobest 2021 döntősei

Megvannak az Autobest (Európa legjobb vétele) 2021-es döntősei, mutatjuk...

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás