Aktuális
Változások a regisztrációs adóban - Elavult?
Az első hírek jelentős átalakításról szóltak, végül csak ráncfelvarrásra futotta.
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | |
A nagy köbcenti most nem élvez előnyt, ahogy az Euro5-ös besorolású autók sem járnak jobban | |
![]() |
Amióta a regisztrációs adó 2004. februárjában megjelent, állandó vitatéma, hogy jó-e, megfelelő mértékű-e a hazai forgalomba helyezéshez kötődő adónem. Nemcsak itthon, az Európai Unióban is sok kritikát kapott, elsősorban a használt autóknál alkalmazott avultatás, illetve annak nem elfogadható mértéke miatt.
Az is szúrta az uniós bürokraták szemét, hogy az autó korán kívül semmilyen más tényező nem számít bele az avultatásba, s hogy akinek nem tetszik a rendszer, egyedi elbírálás címén hosszas és megalázó procedúrán kénytelen végigmenni. Nos, júliusban döntött a kormány az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról, így a regisztrációsadó-törvény átalakításáról is. Az Országgyűlés Számvevőszéki és Költségvetési Bizottsága nevében dr. Nyikos László elnök még június 24-én nyújtott be módosító javaslatot, amely gyökeresen átszabta volna a regisztrációsadó-tételeket.
A díjakat felsoroló táblázatba egy új oszlopot tettek, hogy (végre) az Euro5-ös járműveket is nevesítsék, megkülönböztessék. Az eddigi, évek óta alkalmazott díjak emelésére is javaslatot tettek. Úgy okoskodtak, hogy ha 100 százaléknak tekinthetjük az Euro5-ös járművek adóját, hozzájuk képest 115, 200, 300 és 400 százalékos szintet érjen el az Euro4, az Euro3, az Euro2 és az Euro1 (illetve annál rosszabb) besorolású jármű. Az 5-ös és 4-es osztály közötti kisebb különbség indokoltnak tűnik, hiszen a két kibocsátási norma között is sokkal kisebb a különbség, mint a többi osztály között.
Tervezték még, hogy eltűnik a legmagasabb motorméret-kategória, azaz a 3000 cm3 feletti benzinesek és a 3500 cm3 feletti dízelek is az eggyel kisebb osztályba tartoztak volna. Az indoklás szerint azért, hogy a külföldön regisztrált, de itthon használt autókat hazatereljék; a bizottság szerint a legnagyobb motorú autókból van a legtöbb olyan, amelyik magyar helyett más EU-s állam rendszámát viseli. Az eddigi táblázatban a két utolsó sorban szereplő tételek közti különbség az Euro4-es kategóriában csaknem 1 millió forint, így valóban lehet csábereje egy ilyen lépésnek.
Ezeket a módosításokat a többség az avultatási skála kozmetikázásán kívül végül mégsem szavazta meg, titok, hogy miért. Nem hinnénk, hogy a használtautós lobbi fúrta meg az adóemelés ügyét, bár kétségtelen, hogy a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) tiltakozott a tervezet ellen. Szerintük indokolatlanul drágult volna az öregebb autók díja, ehelyett inkább adócsökkentésre lenne szükség, hogy javulhasson a szektor hazai versenyképessége.
Ez utóbbi alakulása bizonyára nem csupán az adócsökkentésen múlik, a kormány ez irányú terveiről azonban nincs információnk. Az viszont biztos, hogy a napokban a köztársasági elnöknek elküldött, a parlament által jóváhagyott T/3414 számú törvényjavaslat rögzíti az avulási skálát, azaz 2012-től már ezeket az értékeket figyelembe véve kell a használt autók adóját kiszámítani. A most el nem fogadott módosításokkal érdemes kalkulálni, hiszen az Euro5-ös motorok megkülönböztetése jogos igény, így van rá esély, hogy az őszi ülésszakban újból nekifutnak a törvény átalakításának.
Comments
Eseménynaptár
Friss anyagok

A francia autógyártó megújulási programja, a Renaulution részeként frissíti...