Aktuális

2011. június 22. szerda, 01:03

Száz éves Opelek úton Rüsselsheim felé - A karaván halad

Az 1911-es Opel Torpedo szépen megy egyenesen, és könnyen tartja a 60 km/órás utazótempót.

Az 1911-es Torpedo küszöb­fellépőjén a sárgaréz szerkezet a duda, a karbidgáz-fejlesztő a túloldalon utazik

A szerkesztőségünk (és veterános magazinunk a Retro Mobil) által minden tavasszal, Hévízen megrendezett veteránautó szépségversenyen (Concours d’Elegance) állt elő az ötlettel a 2006-óta többször is a kiállítás közönségdíjasának választott 1911-es Opel Torpedo tulajdonosa Keller László és az Opel PR igazgatója Dános András: a százéves géppel, a hazai Opel jelenlét 20. évfordulóján haza kellene autózni "Opelfalvára", Frankfurt mellé, Rüsselsheimbe.

Kisapáti József és az 1912-es Opel Puppchen

A vállalkozáshoz Kisapáti József is csatlakozott a Hévízen idén szintén kiállított 1912-es Opel Puppchennel. Gyorsan megszervezték az utat, június 20-án reggel indultak, minimális kísérettel, Budapestről a Clark Ádám térről. Az első etapon mi is elkísértük őket, a Torpedo utasülésén.

A csodaszép napsütéses reggelen kétféle autós közlekedett a Buda-Szentendre útvonalon: a lelkes, mobiltelefonnal fotózós, integetős, és az unott szigorú tekintetű, maga elé meredő. Szerencsére az előbbiből volt a több, de néhányan közülük és a járókelők közül is rosszul mérték fel, mekkora ívben fordul, hogyan gyorsít, hogyan lassít egy mégoly tökéletes állapotú százéves autó.

A kormány közepén a kis kar a kézigáz

A Torpedo szépen megy egyenesen, négysebességes (!) váltója komoly izommunkával és határozott reccsenésekkel veszi a fokozatokat, de a gép könnyen tartja a 60 km/órás utazótempót. Ilyen sebességnél még a függőleges szélvédő is jól óv, esőben meg ott a vászontető, és a kézi ablaktörlő.

Az 1,6 l-es függőszelepes négyhengeres 16 lóereje meglepően jól viszi a könnyű, laprugós felépítményt. Indítómotor nincs, és elvileg a világítás is karbidgázos (!), de erre az autóra elektromos lámpákat és indexeket is szereltek, hogy könnyebben boldoguljon a modern forgalomban.

Az összes többi rész azonban pont olyan, mint 100 éve volt, a benzint például a kipufogógáz nyomása juttatja a karburátorba. Kurblival kell indítani, és az indításkor még hiányzó benzinnyomást kézipumpával kell előállítani. A fékek csak a kardánra és a hátsó kerekekre hatnak, elöl egyáltalán nincs fék.

A lelkes kis csapat első este Sopronban éjszakázott, találkozott kedves és lelkes veteránbarátokkal, most pedig Ausztriában rója a kilométereket, hogy péntekre Rüsselsheimbe érjen. Még írunk róluk.

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás