Aktuális

2010. július 28. szerda, 13:21

Szolgáltatásteszt: Ez Wash autómosó - Fogmosás helyett?

Próbára tettük az autót fogmosásnyi vízből előállított gőzzel tisztító mosórendszert.

Feltűnően koszos volt…

Az utóbbi időben terjedő Ez Wash autómosók lelke egy a vizet gázolajkályhával melegítő villanymotoros kompresszoros, 90 centi hosszú, 65 széles és 80 magas gép, amihez két, tízméteres tömlővel egy-egy mosópisztoly csatlakozik. A „fegyverekből” 8 bar nyomású, 102 fokos, szinte füstszerű vízgőz érkezik. Közelről éget, de 20 centiről már a kéz is állja, a mosó használatát éppen ezért tanfolyamon oktatják. Érdekesség, hogy az üzemeltetéshez csupán konnektor kell, a vízmelegítő 20 l-es gázolajtartályával 10 órányi folyamatos, teljes terheléses üzemet bír, víztartálya palackból is tölthető. Igazából leginkább így, lágyított vízzel ajánlott használni, mert elkerülhető vele a rendszer vízkövesedése.

…és látványosan tiszta lett a Suzuki SX4

Az autómosást mérettől függően mindössze 3-5 l vízzel megoldó rendszert tartósteszt Suzuki SX4-esünkkel próbáltuk ki. Kapóra jött az orrára a legutolsó autópályázáskor felkenődött és a forró nappal kétszersült keménységűre égetett bogársereg valamint az utolsó hagyományos (Ez Wash kalkuláció szerint átlagban mintegy 220 l vizet pocsékoló) gépi mosás óta az alufelnik küllői közé mélyen és vastag rétegben berakódott fékpor eltüntetésére. A mosóba beállva a hagyományos (állítólag autónként jó 80 l vizet elhasználó) kézi autómosókra emlékeztető rutin következett: a felniket és a szétkenődött rovarokat speciális oldószerrel kezdték fellazítani, majd jött a fő attrakció, a karosszéria gőztisztítása: a felnik az oldószeres előkezelés hatására a vízgőzfröccstől mindenféle mechanikus behatás nélkül szebbek lettek, mint új korukban és nagyon makacs bogarak is, nyom nélkül tűntek el méga a legmélyebb hűtőmaszk-bordákból is. A tisztításnak a nagynyomású gőzhöz hasonlóan fontos eleme a lemezekhez, az üvegekhez és a műanyagokhoz eltérő sűrűséggel szőtt mikroszálas kendő.

A nagynyomású, forró vízgőzzel nyitott ajtóknál is nyugodtan tisztíthatók a nyílászárók rései

A vízgőzzel, illetve az utastérben speciális (kendőkkel felkent) oldószerekkel fellazított piszkot ezekkel törlik le, festéskarcolás így nincs. A vízgőz elpárolog, az autóról lemosott szennyeződés pedig a kendőkben marad, a koszos „rongyokat” speciális, olajkiválasztó mosógéppel tisztítják, így sem különleges vízellátást, sem külön csatornát nem igényel a mosó.

Csendes és takarékos a gőztisztítás dízelbojlere. A speciális kendők kategorizálva, szeparált polcokon sorakoznak

A pillanatok alatt elpárolgó vízgőzzel nyitott ajtó mellett is nyugodtan tisztíthatók például a küszöbök, vagy akár az ajtók és a rájuk szerelt gumitömítések közötti apró, koszgyűjtő rések is. A forró vízpárának nincs ideje lecsapódni, előbb párolog el. Ezáltal olyan eldugott helyek is moshatók, amik sehogy máshogy. A gőzfegyverrel nyugodtan tisztogatható a motortér is, a finom porlasztás és a nem túl magas nyomás miatt, az elektromos csatlakozók sincsenek veszélyben, de figyelni kell, a motorirányító számítógép környékét, a biztosítéktáblát és például a gyújtótrafót így is ajánlott kikerülni. Még az amúgy ecsettel tisztított utastéri légbeömlők, sőt, a befúvókon keresztül a műszerfali szellőzőjáratok is kimoshatók a gőzzel. A munka gyorsasága a bevetett emberek számától, és a megrendelt szolgáltatássortól függ. Az alapmosás 15-20 perc, de ha műanyag-, gumiápolást és kosztaszító waxot is rendelünk akár egy óráig is eltarthat. Az eredmény a lelkiismeretes kézi mosók munkájánál meggyőzőbb. SX4-esünk a korábban szerzett hajszálkarcokat leszámítva szebb lett, mint volt, és ennek fő oka, hogy a résekből, élekből (ablakkeretek, tanksapka fedél stb.) is eltűnt a kosz.

A külső-belső alaptisztítás, így, a végeredmény alapján úgy tűnik megérte a 3750 forintot. De miért jó a víztakarékosság az autósnak? Értékes tény, de nem feltétlenül közvetlen előny, hogy kevesebb víz fogy. Az azonban már a zsebet is érinti, hogy különleges szennyvízkezelő rendszerek híján és a minimális vízigényből adódóan alacsonyabban tartható a mosás ára, és az is fontos, hogy e módszerrel nincs mosás után bent rekedő víz, ami télen az ajtórésekbe, a tükörházakba és a zárakba fagyhatna.

Katona M.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Megvan Európa legjobb vétele!

Az Autobest 31 tagú zsűrije az Opel Corsát választotta...

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás