Aktuális

2010. július 28. szerda, 13:21

Szolgáltatásteszt: Ez Wash autómosó - Fogmosás helyett?

Próbára tettük az autót fogmosásnyi vízből előállított gőzzel tisztító mosórendszert.

Feltűnően koszos volt…

Az utóbbi időben terjedő Ez Wash autómosók lelke egy a vizet gázolajkályhával melegítő villanymotoros kompresszoros, 90 centi hosszú, 65 széles és 80 magas gép, amihez két, tízméteres tömlővel egy-egy mosópisztoly csatlakozik. A „fegyverekből” 8 bar nyomású, 102 fokos, szinte füstszerű vízgőz érkezik. Közelről éget, de 20 centiről már a kéz is állja, a mosó használatát éppen ezért tanfolyamon oktatják. Érdekesség, hogy az üzemeltetéshez csupán konnektor kell, a vízmelegítő 20 l-es gázolajtartályával 10 órányi folyamatos, teljes terheléses üzemet bír, víztartálya palackból is tölthető. Igazából leginkább így, lágyított vízzel ajánlott használni, mert elkerülhető vele a rendszer vízkövesedése.

…és látványosan tiszta lett a Suzuki SX4

Az autómosást mérettől függően mindössze 3-5 l vízzel megoldó rendszert tartósteszt Suzuki SX4-esünkkel próbáltuk ki. Kapóra jött az orrára a legutolsó autópályázáskor felkenődött és a forró nappal kétszersült keménységűre égetett bogársereg valamint az utolsó hagyományos (Ez Wash kalkuláció szerint átlagban mintegy 220 l vizet pocsékoló) gépi mosás óta az alufelnik küllői közé mélyen és vastag rétegben berakódott fékpor eltüntetésére. A mosóba beállva a hagyományos (állítólag autónként jó 80 l vizet elhasználó) kézi autómosókra emlékeztető rutin következett: a felniket és a szétkenődött rovarokat speciális oldószerrel kezdték fellazítani, majd jött a fő attrakció, a karosszéria gőztisztítása: a felnik az oldószeres előkezelés hatására a vízgőzfröccstől mindenféle mechanikus behatás nélkül szebbek lettek, mint új korukban és nagyon makacs bogarak is, nyom nélkül tűntek el méga a legmélyebb hűtőmaszk-bordákból is. A tisztításnak a nagynyomású gőzhöz hasonlóan fontos eleme a lemezekhez, az üvegekhez és a műanyagokhoz eltérő sűrűséggel szőtt mikroszálas kendő.

A nagynyomású, forró vízgőzzel nyitott ajtóknál is nyugodtan tisztíthatók a nyílászárók rései

A vízgőzzel, illetve az utastérben speciális (kendőkkel felkent) oldószerekkel fellazított piszkot ezekkel törlik le, festéskarcolás így nincs. A vízgőz elpárolog, az autóról lemosott szennyeződés pedig a kendőkben marad, a koszos „rongyokat” speciális, olajkiválasztó mosógéppel tisztítják, így sem különleges vízellátást, sem külön csatornát nem igényel a mosó.

Csendes és takarékos a gőztisztítás dízelbojlere. A speciális kendők kategorizálva, szeparált polcokon sorakoznak

A pillanatok alatt elpárolgó vízgőzzel nyitott ajtó mellett is nyugodtan tisztíthatók például a küszöbök, vagy akár az ajtók és a rájuk szerelt gumitömítések közötti apró, koszgyűjtő rések is. A forró vízpárának nincs ideje lecsapódni, előbb párolog el. Ezáltal olyan eldugott helyek is moshatók, amik sehogy máshogy. A gőzfegyverrel nyugodtan tisztogatható a motortér is, a finom porlasztás és a nem túl magas nyomás miatt, az elektromos csatlakozók sincsenek veszélyben, de figyelni kell, a motorirányító számítógép környékét, a biztosítéktáblát és például a gyújtótrafót így is ajánlott kikerülni. Még az amúgy ecsettel tisztított utastéri légbeömlők, sőt, a befúvókon keresztül a műszerfali szellőzőjáratok is kimoshatók a gőzzel. A munka gyorsasága a bevetett emberek számától, és a megrendelt szolgáltatássortól függ. Az alapmosás 15-20 perc, de ha műanyag-, gumiápolást és kosztaszító waxot is rendelünk akár egy óráig is eltarthat. Az eredmény a lelkiismeretes kézi mosók munkájánál meggyőzőbb. SX4-esünk a korábban szerzett hajszálkarcokat leszámítva szebb lett, mint volt, és ennek fő oka, hogy a résekből, élekből (ablakkeretek, tanksapka fedél stb.) is eltűnt a kosz.

A külső-belső alaptisztítás, így, a végeredmény alapján úgy tűnik megérte a 3750 forintot. De miért jó a víztakarékosság az autósnak? Értékes tény, de nem feltétlenül közvetlen előny, hogy kevesebb víz fogy. Az azonban már a zsebet is érinti, hogy különleges szennyvízkezelő rendszerek híján és a minimális vízigényből adódóan alacsonyabban tartható a mosás ára, és az is fontos, hogy e módszerrel nincs mosás után bent rekedő víz, ami télen az ajtórésekbe, a tükörházakba és a zárakba fagyhatna.

Katona M.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

Ferrari SF90 Stradale

A Scuderia Ferrari alapításának 90. évfordulóját 1000 LE-s hibriddel...

Skoda Kodiaq Scout 2.0 TDI 4×4 aut.

A Skoda legnagyobb szabadidő-terepese a belépő dízelmotorral is jól...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás