2010. június 20. vasárnap, 21:30
Közös hajtás: Abarth Punto Evo és Abarth 500 C - Töltéskülönbség
Alapjaik már régóta ismertek, de Punto Evo és a vászontetős 500 C Abarth változata egyaránt újdonság. Az Abarth műhely két új modelljét a Fiat gyári tesztpályáján faggathattuk.
 |
 |  |
 |
Hagyományos halogén fényszórókat és 17 colos felniket kap az Abarth Punto Evo |
|
 |
Ismét sikeresnek számít az Abarth, 2008-óta csaknem 22 ezer általuk átgyúrt modellt, köztük 8400 Abarth 500-ast és 2700 Abarth Grande Puntót értékesítettek. Nem meglepő a tavaly bemutatott Punto Evo és a szintén előző évi 500 C „skorpiósítása”.
Jelentősen izmosodott az Abarth Punto Evo, az 1,4 l-es Multiair, azaz szívószelepét elektrohidraulikusan kipufogáskor is nyitó, így 10 százalékkal jobb teljesítményt és 15 százalékkal jelentősebb nyomatékot termelő, ugyanakkor 10 százalékkal takarékosabb motorra még sosem tettek ekkora
 |
 |  |
 |
Masszív oldaltartásúak az Abarth Punto Evo ülései, ESP-je nem kikapcsolható |
|
 |
(Garret) turbót. Teljesítménye így 165 LE, nyomatéka 250 Nm. Az Abarth Punto Evo ezáltal elődjénél 0,3 másodperccel rövidebb idő alatt, 7,9 s alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége pedig 213 km/óra. Jobb a fogyasztás is, vegyes érték szerint 6,0 l/100 km. Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműben elöl 20 százalékkal keményebbek a rugók és a kanyarstabilizátor is vastagabb. A felfüggesztést érezhetően a komfort megtartását is szem előtt tartva hangolták, forszírozott helyzetben épp ezért a feszesítés ellenére puhának hat, még fájóbb, hogy tempós kanyarokban jelentős túlkormányozottság érezhető. A Punto Evoénál szélesebb és egyedi légbeömlőkkel fickósított lökhárítóiról elölről és hátulról is jól azonosítható a Fiat embléma helyett a skorpiós márkajelzést hordó Abarth. Előre a logó köré jellegzetes „bajusz” is került.
 |
 |  |
 |
Forma-1-esen középre került az Abarth Punto Evo ködzárófénye és tolatólámpája |
|
 |
Hátul a lökhárító diffúzoros aljába Forma-1-esen középre építették a ködzáró- és a tolatófényt. Oldalról a sajátos 17 colos felnik és a hátsó sárvédőre ragasztott emblémák a leginkább meghatározóak, de a széles küszöbök és kerékjáratok is leleplezhetik az Abarthot. Belül a combos oldaltartású (opcióként Sabelt versenykagylós) üléseket, a sportos számlapú, krómgyűrűs Jaeger műszereket és a váltószoknyát egyaránt piros és sárga csíkozás díszíti. A kormánykerék mai divat szerint vágott aljú, a motorvezérlést, a gázpedál érzékenységét és az elektromos kormányszervó beavatkozását közös (Manettino) kapcsolóval lehet normál vagy sportos hangolásra állítani. A vezetőt váltásesedékesség jelző is segíti és turbós motorhoz nem illően stoptart-elektronika is jár. Ez baljós módon komoly hajtások után is leállítja a motort, így a kenés és a hűtés azonnal megszűnik. Az izmos Punto Evóhoz fékdifferenciálként is játszó ESP és 7 (egy a vezető térdét óvó) légzsák is jár alapáron. A fékrendszer nagyon izmos, elöl 305, hátul 264 mm-es Brembo.
Noha az Abarth 500 C-ben is 1,4 l-es turbós benzinmotor dolgozik, ez hagyományos szelepmozgatású és kisebb turbóval töltött, teljesítménye „csupán” 140 LE, nyomatéka 205 Nm. Váltója alapáron 5 fokozatú, mi az opciós 6 fokozatú robotizálttal próbálhattuk. A futómű kevésbé kemény, a karosszéria billegősebb is, de mégis sokkal kezesebb, az 500 C forszírozott kanyarban sem válik túlkormányozottá. A robotizált váltó automata programja mellett kézzel, a kormánykerék mögötti fülekkel is kapcsolható, magas fordulaton felkapcsolva vérpezsdítő durranások hallhatók a kipufogóból.
 |
 |  |
 |
Az 500C vászonteteje menet közben, városi tempónál is mozgatható |
|
 |
A sport gomb itt sem marad el, érintésére a külön házba épített fordulatszámmérőn az üzemmódra utaló felirat jelenik meg, sportosabban kapcsol a váltó, manuális módban a váltásesedékesség jelző nem a takarékosság, hanem a maximális teljesítmény elérésért ad tanácsot, ugyanakkor csekélyebb rásegítésre vált a kormányszervó, a turbó pedig padlógáznál átmeneti túltöltésre is képes, így jön össze a 8,1 s 100 km/órára gyorsítás és a 205 km/órás végsebesség. A kombinált fogyasztás kedvező, 6,5 l/100 km. Az utastérből itt sem maradt ki a sportülés és a vágott aljú kormány, a műszerblokk napellenzője bőrhuzatos. Kívül természetesen egyediek a lökhárítók és az alapáron 16, opcióként 17 colos felnik is. Az Abarth logó az orra szokás szerint „bajusszal” a hátsó sárvédőkre és hátulra önállóan került. Ötletes a harmadik féklámpa tetőspoilerbe építése, így az akár a kéttónusú színezéssel is
 |
 |  |
 |
4. Kar helyett gombokkal vezérelhető a 500-as robotizált váltója, a 6 fokozat kézzel a vágott aljú kormánykerék mögül kapcsolható |
|
 |
kérhető vászontető (elektromos, 60 km/óráig menet közben is indítható) lenyitásakor is jól látszik. Az Abarth 500 C alapellátmánya különösen gazdag, sok egyéb mellett xenon fényszóró és tolatóradar is (utóbbi vélhetően a nyitott vászonnal láthatatlan far miatt) jár és megvan a 7 légzsák, valamint a fékdifferenciálos ESP is.
Hozzánk megfelelő kereskedés híján még jó ideig nem érkeznek Abarthok, a két újdonság Olaszországban már június közepe óta kapható, Európa többi országában némi késleltetéssel jelennek meg, a Punto Evo sportos csúcsmodellje 19 400 euró (~5 430 000 Ft), az 500 C-é 21 000 euró (~5 880 000 Ft). Abszolút értékben nem, de hasonló teljesítményű konkurenseikhez mérten azonban olcsónak számítanak. –katona-
Comments
comments