Aktuális

2010. május 13. csütörtök, 17:30

A gokart - Sámli a kanyarban

A gokartozás kiváló feszültséglevezetés és adrenalinbomba egyszerre.

Felülnézetből látszik, milyen sok védőcső van a kart szélein. Egy új hobbigépért motor nélkül akár egymillió forintot is elkérnek, több európai és amerikai cég kínál ilyet. A használt darabok ára motorral együtt 150–350 000 forint

A gokart nem régi sport, az ötvenes években jelent meg Amerikában: egy Art Ingels nevű sportember készítette az első, végtelenül egyszerű kisgépet; 2,5 LE-s West Bend fűnyírómotorral. Hozzánk 1961-re ért el, s mint új technikai sportág már a hetvenes évektől a későbbi autóversenyző tehetségek kiválogatását segítette. Több tinédzserkornál idősebb volánzsonglőr azonban sosem lépett túl ezen a kategórián. Az utóbbi tíz évben rengeteg, amatőr- és hobbigokartosokra váró pálya nyílt itthon is, ahol bárki kipróbálhatja, milyen az utcai forgalomban veszélyes és tilos száguldás, s egyszersmind védett környezetben tapasztalhatja meg saját és a fizika határait. Nincs még egy autósport-kategória, ahol ennyire közel kerülhet a vezető a pályához, a géphez és a többi versenyzőhöz, s hiába keresnénk olyan szakágat is, ahol amatőrök ilyen olcsón, kevés gyakorlással (és tudással) átélhetik a keresztben csúszást. A gokartos gyakorlatilag egy lemezen vagy csővázon ül, amit négy apró, a Forma-autókéhoz hasonló, teljesen sima futófelületű gumi tart 1-2 centivel a pálya felett. Rugózás nincs, és fékből is csak a versenygépeknek járnak elsők, az egyszerű hobbigokart egyetlen mechanikus működtetésű hátsó tárcsával lassít. A kormány sem különösebben összetett, szimpla acélrudakból összeállított, fogaskerék-áttételek nélküli, pont, mint a pedálos gyerekautókban. A verseny- és a hobbigépek között nagy a különbség, hiszen utóbbiaknál minden megspórolt kiló másodperceket jelent köridőben. Ezeken szinte minden állítható: a hasmagasság (külön elöl és hátul), a futómű-geometria, a fék érzékenysége, a fékerőelosztás. Akár négy kanyarstabilizátort is beszerelnek, ezek szintén hangolhatók. A versenyzésre szánt gokartokra csak a leszorítóerő miatt fontos műanyag spoilereket teszik fel, szemben a hobbista kivitelekkel, ahol szinte körbeburkolják a teljes vázat, s gyakran a fej fölé nyúló bukókeretet is behegesztenek, a cél a látvány és a biztonság.

Alig látszik a motor, jellegzetes kereplő hangját rövid és öblös kipufogó teszi sportossá. A többség léghűtéses, a versenyváltozatok újabban vízhűtésesek.
 
A farmotor miatt élvezetes farcsúsztatásokra lehet rábírni az egyébként jó súlyelosztású együlésest
 
A langaléta cikkíró is be tudta magát préselni a kemény és szűk ülésű bérgokartba. Van, amelyikben állítható a pedáltávolság és a kormány is. Egy „30 másodperces pályán” az amatőr 34 alá soha nem tud menni, aki tehetséges, rögtön 32-33-mal indít
     
  

Szétszerelt motorok. A nyitott pályákon tavasszal indul a szezon, előtte átvizsgálják és felújítják a gépeket. A táborokban nemritkán azt is megtanítják a gyerekeknek, hogyan állítsák be a karburátort, a féket vagy a futóművet
 
Bár a versenyváltozatok 50-60 kilójánál jóval nehezebb, a hobbikivitel elejét egy ember fel tudja emelni. Alulról látszik a csőváz és az egyenes fenéklemez, ami csak centikre van a talajtól
 
Két pedált kell csak taposnia az amatőr volánpörgetőnek, a benzintankot a kormánytengely alá préselték be. Jól látszanak a vékonyka kormányösszekötők, egy-egy ütközésekkel teli futam után ezek javítására is szükség lehet
     

  

Széles magnéziumfelni és a versenyabroncshoz képest jóval keményebb s olcsóbb (2-3 000 Ft/darab), tömlő nélküli slick gumi, mintha F–1-es kereket látnánk. Van esős időhöz való profil is. Differenciálmű nincs, helyette úgy csavarodik a vázszerkezet, hogy kanyarban az ívbelső kerék kissé el tud emelkedni az úttól
 
A pályákat gumifalak szegélyezik, hobbigokarttal szinte lehetetlen felborulni vagy súlyos balesetet szenvedni. A versenyzők tűzálló ruhát, kesztyűt és sisakot viselnek, a szabadidős sportolásnál csak a sisak kötelező. Ebben a kartban nincs biztonsági öv, de van olyan sportszer, ahol az is tartozék
 
A falon kupák és egy spéci, versenyzésből „nyugdíjba vonult” gokart; az üzemanyag, a kipufogó és a vázhoz felhasznált anyagok sem azonosak a hobbikivitelekével
     

Bővebben az Az Autó 2010/5. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Szeretne egy Suzukit? Tőlünk megkaphatja!

Válaszoljon kérdéseinkre és két Suzuki Jimny közül Öné lehet...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás