Hírek

2010. április 24. szombat, 02:24

BMW innovációs nap - Jelen és jövő, bajor módra

Bemutatta legújabb fejlesztéseit a BMW, kipróbáltuk az X6-os hibridet.

Bár a 7-es csak „mild” hibrid, a regadó kedvezmény neki is jár, így csak 190 000 forint állami sarcot fizet a vevő. A speciális kék metál fényezés egyértelmű azonosító

Ma már a legtöbb autógyártó modellpalettáján megtalálható olyan megoldással felvértezett darab, amely a kisebb károsanyag kibocsátás jegyében született: előszeretettel használják a fejlesztők az úgynevezett Start/stop motorindító/leállító rendszereket, elterjedt az aerodinamikai szempontból módosított (és így a fogyasztást csökkentő) karosszéria, s hibrid hajtású típusból is szép számmal van a piacon. A BMW a közelmúltig két technológiai megoldást alkalmazott: az EfficientDynamics program arról szól, hogyan lehet a hagyományos autókat gazdaságos üzeművé tenni különféle felszerelésekkel, módosításokkal; fékenergia-visszanyerés, Start/stop rendszer, s egyéb, a motor és az autó fogyasztását redukáló eljárások. A másik volt a hidrogénhajtás, amellyel már több mint 30 éve kísérletezik a gyár, s a legújabb generáció (az előző 7-es sorozatra épített V12-es motorral szerelt óriás) száznál is több darabja már a németországi közutakat járja, nem is próbaüzemben.

A hidrogén a távoli jövő, most viszont a hibrid van soron a bajoroknál. Éppen ezért kétféle modellt is bemutattak belsőégésű- és villanymotoros kombinált hajtáslánccal. Az egyszerűbb a márka csúcssorozatára épített, úgynevezett „mild” (azaz önálló elektromos üzemre nem képes) hibrid, az ActiveHybrid 7-es. A limuzin mozgatását egy TwinPower Turbo V8-as benzinmotorral és egy háromfázisú, váltakozó áramú, elektromos szinkronmotorral oldják meg. A rendszer része egy lítiumion-akkumulátor és egy magasfeszültségű hálózat szabályzó elektronika. A nyolcfokozatú automataváltó házában van a 20 LE-s,

Az X6 hibrid ismertetőjegyei: a motorháztetőn kialakított „Powerdome” domborulat, a csomagtérajtón és az utastér küszöblécein elhelyezett „ActiveHybrid” felirat, az alacsony légellenállású keréktárcsák, valamint a BMW hibrid modellekhez kapható „Bluewater metál” fényezés

210 Nm maximális nyomatékkal bíró elektromos motor. Az erőforrás fékezéskor képes generátorüzembe állni, és rekuperációs (azaz energia visszatápláló) rendszerében áramot „gyártani”, amelyet a csomagtérben elhelyezett töltéstárolóba termel vissza. Az elektromotor mellett ez utóbbi egység látja el árammal a légkondicionáló kompresszorát és a 12 voltos fedélzeti elektromos hálózatot is. A hajtáslánc összteljesítménye 465 LE, maximális nyomatéka 700 Nm. A százas sprint 4,9 másodpercig tart, átlagfogyasztása 9,4 l/100 km, széndioxid-kibocsátása 219 g/km; ezek az értékek ami 15%-al alacsonyabbak a hagyományos V8-as motorral szerelt változathoz képest.

Ennél érdekesebb az ActiveHybrid X6, hiszen ez teljes értékű hibrid. Vagyis, ha akkumulátorai megfelelő töltöttségi állapotban vannak, 2,5 km-en keresztül, maximum 60 km/órás tempóval képes haladni csak elektromotorját használva. Az autó hajtásáról egy V8-as benzines és két elektromos motor gondoskodik, így a hibrid X6 csaknem 20 százalékkal kedvezőbb fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékkel bír, mint a hagyományos V8-as benzines gép. Az összteljesítmény 485 LE, a csúcsnyomaték 780 Nm, a BMW ActiveHybrid X6 a világ legerősebb sorozatgyártású hibridjárműve. Álló helyzetből 5,6 mp alatt gyorsul 100 km/órára, átlagfogyasztása 9,9 l/100 km, CO2-kibocsátása 231 g/km. A hibrid X6 kétféle üzemmódot kínál: az egyiket az elindulásra és az alacsonyabb sebességtartományokban történő haladásra, a másikat a nagyobb sebességre optimalizálták. A rendszer képes visszanyerni a mozgási energia egy részét és a fékezési energiát. Fékenergia visszanyerési teljesítménye a BMW korábbi modelljeihez képest mintegy 25-szörös (!).

A BMW új parkolás asszisztensének működését magyarázza a tréner. A rendszer felméri a rendelkezésre álló hely nagyságát, s ha optimális, beparkolja az autót; a vezetőnek csak a váltót és a pedálokat kell kezelnie

A töltéstárolást egy 2,4 kWh kapacitású nikkel-metálhibrid (NiMH) akkumulátor látja el, amely az elektromos motorok mellett a 12-voltos fedélzeti hálózatra csatlakozó fogyasztóknak is juttat áramot.

A két hibriden kívül több érdekes modellt is elhozott a BMW: Z4 sDrive 35is, 4,1 l/100 km-es átlagfogyasztást produkáló 320d EfficientDynamics Edition, s többféle motorral felszerelt új 5-ös típus egyaránt ott volt, a hibrideket és az utóbbiakat is ki lehetett próbálni. Az X6-tal gyűjtött tapasztalatok a legérdekesebbek. A BMW a teljesítmény megszállottja, nem meglepő, hogy az X6 gyorsulási képességeit próbáltuk a leghosszabb ideig; valóban lenyűgöző, ahogy a széria X6-osnál körülbelül 200 kilóval nehezebb monstrum padlógáznál megindul. Ugyanakkor érdekesebb, ahogy alacsony sebességnél mit mutat: harmonikusan vált az üzemmódok között, tisztán elektromos üzemben teljesen néma, s 60 km/óráig valóban minden további nélkül tisztán képes elektromos energiával haladni.

Az újdonságok már kaphatók, a hibrid X6 ára 29,79 milliótól indul.

KaMi

Comments

comments

Címkék:
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás