Használtautó

2010. január 29. péntek, 11:18

Bizonyítvány: Daewoo Matiz/Chevrolet Spark - Névnyúzó

A Matizt és a Sparkot főleg ötajtóssága és városi mozgékonysága miatt szeretik.

Sorozatunkban 100 tulajdonos véleményét gyűjtöttük össze autójáról

A többször nevet és egyszer megjelenést is változtatott kisautó formáját a legendák szerint eredendően a Fiatnak rajzolták, de állítólag maga Gianni Agnelli ítélte halálra, amikor kijelentette: „Kisautóra nem kell négy oldalajtó.” A mai matizosok (sparkosok) különösen nagyra tartják az autó ár/érték arányát, és tisztában vannak a típus hibáival is.

Karosszéria, utastér Dicséret Ötajtós, és használói szerint pont ez a lényeg. Éppen a városban sokkal könnyebb vele így az élet, mint három ajtóval lenne. Az ajtók – méretükhöz képest – szélesre tárhatók, az utastérben négy átlagos termetű felnőtt is kibír száz kilométert. Az ülések kellemesen puhák, a tetőoszlopok keveset takarnak, így egyszerű a manőverezés. A műszerek áttekinthetők, a műanyagok kosztűrők, akárcsak a szürke kárpit. A pakolóhelyek jók, a csomagtartó könynyen megközelíthető, ülésdöntéssel bővíthető, s az ötödik ajtó lecsapása sem tornamutatvány. Panasz A műanyagok kemények, olcsók, kopogósak, az ajtózsebek keskenyek. Az ülőlapok és a támlák rövidek, a fényszórók és a hátsó lámpák rendszeresen beáznak. A fényezés rosszul viseli a gépi mosásokat és a tartós utcai parkolást, a lemezek illesztései gyakran pontatlanok, színük olykor több árnyalattal is eltér a festett műanyag elemekétől. A karosszéria műanyagainak festékrétege könnyen leválik, a korai darabokon (főleg 2000 előtt) a külső kilincsek törése sem ritka. A sok utastéri műanyag menet közben zörög, s gyakoriak a műszerfali érintkezési hibák (rádió, fűtés-szellőzés, műszerek). A légzsákmodul zárlata (a műszerfal légzsáklámpája világít) általános. Az ajtók és a csomagtérfedél gumiszegélyei gyorsan öregszenek, nem illeszkednek pontosan, ezért menet közben az ajtók nyöszörögnek. A központi zár szorulása és az ablakemelő kapcsolók zárlata a 2004 előtti darabokra jellemző. A vezető lábtere rövid, a csomagtartó pici.

Futómű, fékek Dicséret A fékek hatásosak, és jól adagolhatók, a kanyartulajdonságok komoly terheléssel is jóindulatúak. A feszes hangolás miatt közel sem billeg annyira a karoszszéria, mint azt a viszonylag magas építés miatt várnánk. A kormányzás pontos, az ívmenet jóindulatúan alulkormányzott. Panasz A szervo nélküli kormányművekkel nehézkes a parkolás, de a szervósok se sokat könynyítenek a vezető dolgán. A futómű feszes hangolása komoly terheléssel előny, ám üresen különösen az autó hátulja hajlamos a pattogásra. Ez a terheletlen ívmeneti jellemzőkön is sokat ront. A lengéscsillapítók – főleg hátul – gyorsan kopnak, gyakran a kormánymű is. A gömbcsuklók és a futómű szilentjei nehezen viselik a rossz hazai utakat, akár már 20 000 kilométer után zöröghetnek, a gördülési zaj 100 km/óra felett nagyon megerősödik, s ilyenkor az egyenesfutás is leromlik, a hosszirányú nyomvályúkat szívesen követi a futómű, és az oldalszélre is érzékeny az autó.

Motor, erőátvitel Dicséret  A kis benzinesek fordulatszám-kedvelők, pörgetve meglepően jól viszik a könnyű autót. Az 1,0 literes négyhengeres tartós autópályázásra is alkalmas. A váltók áttételezése jól passzol a motorok viselkedéséhez, a kar könnyen mozgatható. Jó, hogy a Spark létezik automata váltóval is, ez fontos kényelmi szempont mindennapos városi autózáskor. A pedálok könnyen járnak. Panasz  Sűrű városi forgalomban mindkét motor méretét meghazudtolóan iszákos: a 8,0 l/100 km egyáltalán nem ritka fogyasztási átlag. A kíméletlen hidegüzemi hajtás megviseli a kis gépek vezérműtengelyét, ennek jele a kopogó-zörgő működés, különösen hidegen. A kuplung bowdenje előbb szorul, majd elszakad, a gyújtótrafók zárlata és a gyújtókábelek törése típushiba, ilyenkor jobb esetben csak rángatás, roszszabban indíthatatlanság a tünet. A nehézkes visszakapcsolásért a kéziváltók gyorsan megkopó szinkrongyűrűi tehetők felelőssé, hidegen az automata feleslegesen túlhúzatja a motort. Az ingadozó alapjárat a lambdaszonda zárlatának jele. A háromhengeres szívócsövének repedése és miatta a járásegyenetlenség szintén gyakori tünet. A generátor beázhat, és ettől zárlatos lehet, a légkondi kompresszora előbb zörög, majd nem hűt a szerkezet. Kizárólag a csere segít.

Költségek Dicséret Az alkatrészek jellemzően nem drágák, az országúti fogyasztás könnyen 6,0 l/100 km alatt tartható, a biztosítási díjak kedvezőek. Panasz A gyári alkatrészek és a szervizek indokolatlanul drágák, az értékvesztés átlag feletti, a városi fogyasztás meglepően nagy lehet.

Bővebben az Az Autó 2010/1. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

Címkék: ,
nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás