Technika

2009. december 16. szerda, 03:09

Téli felkészítés - Hóra várva

Beköszöntött a hideg, ideje egy kis időt szánni az autó felkészítésére.

Téli felkészítés

Állandóan visszatérő kérdés, kell-e valamit tenni az autóval télvíz idején. Egyesek azt mondják, semmi szükség a különleges felkészülésre, hiszen a mai modern típusok az általános karbantartáson kívül nem igényelnek extratörődést. Ugyanakkor műszaki szakemberek véleménye az, hogy autónk meghálálja, ha foglalkozunk vele. Nézzük például a karosszériát. A sós, nedves utakról felcsapódó lé nem kímél egyetlen alkatrészt sem: kikezdi a futómű fém- és gumielemeit, a karosszéria alsó részét és a lemezeket. Persze a cinkfürdőbe forgatott acélnak elvileg meg se kottyan a téli üzem, de elég egy apró sérülés (kavicsfelverődés, rosszul végrehajtott, nyomot hagyó padkázás), máris „kinyílik” a védőréteg, s oda a védelem; a felületen először pici barna pöttyök tudatják a rozsda felbukkanását, majd lassan elindul az átlyukadási folyamat. Megelőzésként nem csupán a rendszeres alvázmosás hasznos, a hibás részt érdemes minél előbb kijavítani: elég lehet a gyári javítófestékes kezelés, esetleg egy nagyobb darabon pótoljuk a megsérült védelmet. A karosszéria többi részét viaszolással és rendszeres nagynyomású mosással lehet óvni. A gumitömítések se maradjanak ki a sorból: a szigetelőanyag rugalmassága az évek alatt fokozatosan vész el, főleg az autó idősebb korában tapasztalhatjuk a kellemetlen tüneteket: beáznak a nyílászárók, fütyül a szél az ablakok mellett. Tízperces munka, hogy glicerines ronggyal áttöröljük a gumikédereket, ezt egy évben egyszer érdemes megtenni.

A mai modern lapátok már egyetlen egységből készülnek, nem tudjuk csak a kopott gumit kicserélni. Száraz felületet ne töröljünk: a rárakódott finom por elkenése sem az üvegnek, sem a guminak nem tesz jót
 
A hátsó ablak fűtésének üvegre ragasztott szálai elszakadhatnak, ilyenkor a szakadt sávon nincs páraleolvasztás. Kapható hozzá javítókitt, néhány perces elfoglaltság árán helyreállítható a hibás rész
 
Bikázáskor először a piros (pozitív) pólusokat kössük össze, majd vegyük kézbe a fekete kábelt, és illesszük a negatív csatlakozópontokhoz. Ügyeljünk arra, hogy a kábelvégek az autók más fémrészeihez ne érjenek hozzá. Az összekötés után előbb a „tápot” adó autót indítsuk be, majd a lerobbantat. Ha az akku nagyon lemerült, 10-20 másodpercet várjunk, és próbáljuk újraindítani
     

Bővebben az Az Autó 2009/12. számában olvashat a cikk témájáról!

Láncot a kerékre!

A felszereléshez nem kell odébb gurulni, de néhány méter megtételével győződjünk meg róla, hogy a lánc megfelelően feszül-e a gumira. Ne húzzuk se túl szorosra, se túl lazára a feszítőt. Ha az eszköz leesik, szétverheti a „kényes” részeket (fékcsövet, műanyag burkolatot, sárvédőt). Javasolt a láncot a szezon után – hol van az még? – meleg vízzel megtisztítani, a láncszemek és a feszítőmű épségét ellenőrizni

Hóláncot vagy valamilyen alternatív kapaszkodóeszközt vegyünk? Kell-e egyáltalán egy átlagautósnak ilyen szerkezetet tartania? A második kérdésre könnyebb válaszolni: igen, ha télen is használjuk az autót, hiszen bármikor szükség lehet rá, még városi körülmények között is. Az első kérdés fogósabb. A ma kapható hagyományos láncok szinte kivétel nélkül praktikus rögzítőmechanizmussal készülnek, egy minimális műszaki érzékkel megáldott sofőr is elboldogul velük. Kaphatók műanyag, továbbá textilből varrt segédeszközök, korábbi próbáink során ezek nem mutattak a láncokhoz képest előnyöket, ráadásul drágábbak is. Létezik néhány szemfényvesztő megoldás (négykaros „csodahólánc”, spray formájú tapadásjavító), ezeket kerüljük el. Bármilyen eszközt választunk, gyakoroljunk! Száraz időben, illetve hóban, de nem éles körülmények között is tegyünk próbát, nehogy akkor valljunk szégyent, amikor már a hó fogságában vagyunk. Ujjaink mozgását nem gátló kesztyű és egy darab vízhatlan szőnyeg legyen nálunk, e kiegészítőkkel zökkenőmentes lehet a felszerelés.

Bővebben az Az Autó 2009/12. számában olvashat a cikk témájáról!

Izzócsere: szórakoznak?

A mai autók motorterét látva egy laikus csak vakarja a fejét: kábelek, műanyag fedelek, tartályok, szíjak és különböző felismerhetetlen alkatrészek összezsúfolva, mint egy minibolhapiacon. Ennek ára, hogy néhány fontos elemhez alig lehet hozzáférni. A legfájóbb pont a fényszóró. A homlokfal mögé csavarozott „dobozok” hátfalára szinte mindig szorosan ráépítik az akkumulátort vagy a légszűrő rendszert. Ezek elzárják az izzókhoz vezető nyílást, amelyeket csak belülről lehet a helyükről kimozdítani. Ha mégis neki akarunk látni a feladatnak, lesz munkánk bőven. Az autók használati utasításában leírják a műveletet lépésről lépésre, de arról nem szól a fáma, hogy a fedélhez milyen kézkicsavarós, sérülésveszéllyel szegélyezett út vezet. Ha mégis boldogulunk az eltávolítással, ügyeljünk a helyes pótlásra: a kialakítás (például: H1, H4 vagy H7) alapvetően meghatározza, hogy milyen izzót tehetünk bele, de a Watt-érték is fontos: általában 55 W-os a gyári előírás, kapható ugyanakkor erősebb, 80–100 W-os is, utóbbiak fényteljesítménye nagyobb. Érdemes a kezelési könyvből tájékozódni arról, hogy milyen izzót tehetünk az autóba, vagy a szervizt megkérdezni.

Ford Focus (2004): Az akkumulátor előtt alig van tér, de a másik oldalon sem sokkal jobb a helyzet. Feszegetés hatására az izzót védő műanyag kupakról könnyen letörik a rögzítőfül. Az új izzó üvegét lehetőleg ne tapogassuk
 
Peugeot 307 (2002):Teljesen beépítették a motorteret, még a kézfej sem fér be a nyíláshoz. Ilyen esetben vagy vállaljuk az otthoni, akár egy óra hosszáig is elhúzódó szét-, majd összeszerelést (akksi vagy védőburkolat kiszerelése, kábelek kimozdítása), vagy marad a fizetős szervizlátogatás. Az izzók élettartama minőségüktől és az autó elektronikájától is függ; ha a feszültségszabályzó nem tökéletes, gyorsan (1-2 hónap alatt) kinyírhatja a fényforrást
 
Suzuki SX4 (2008): Az erősen lekerekített orr miatt a lámpák mögötti „háromszög” nehezíti az elérést, de ezzel együtt megfelelő a tér az otthoni cseréhez. A nedvességtől és portól védő műanyag fedelet helyesen pattintsuk vissza, különben rázkódás következtében kieshet
    

Bővebben az Az Autó 2009/12. számában olvashat a cikk témájáról!

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Hyundai Santa Fe

A koreaiak nem kapkodnak, egyelőre patikamérlegen adagolják az információkat...

Itt az új Suzuki Ignis

Hamarosan elérhető lesz a hazai kereskedésekben az új Ignis....

Az Autobest a közlekedés biztonságáért

"Minden nap 500 gyermek veszíti életét közlekedési balesetben. Ezt...

Dízelbotrány Németországban

A Volkswagen dízelbotrány új szakaszába lépett. Németországban a céget...

Ilyen az új Volkswagen Caddy

Az 1982-ben bemutatott egyszerű platós Golfból igazi multifunkciós modell...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás