Hírek

2009. október 22. csütörtök, 00:55

Michelin Eco-Driving Nap - Spóroljunk okosan

Spórolásra buzdít a francia gumigyártó, zöld abroncsai 10 százalékos üzemanyag megtakarítást ígérnek, de még néhány apróságot szem előtt tartva nem nehéz akár 20 százalékos spórolást is elérni.

A takarékos vezetésre ösztönző vezetéstechnikai kurzuson a kiegészítő számítógép az átlagos fogyasztást, a menetidőt, a megállások számát és idejét, de még a váltások számát és az átlagos motorfordulatszámot is mutatja és rögzíti. Az utcai versenyzők gyakorta alig hisznek szemüknek: a takarékosabb vezetés gyakorta jobb „köridőt” szül

Nem kérdés, hogy mindenkinek fontos a lehető legalacsonyabb fogyasztás elérése. A legkézzelfoghatóbb indok az autózás költségeinek minimalizálása, de fontos gondolni a környezeti terhelés apasztására és a véges kőolaj készletekre is. Ritkán módosítható döntés az autóválasztás és hasonlóan fontos a megfelelő abroncs kiválasztása is, a Michelin ma már a legtöbb típushoz kínál energiatakarékos, alacsony gördülési ellenállású (Enegery Saver, Primacy HP) nyári, (Alpin, Primacy Alpin, Pilot Alpin) téli, valamint (Lattitude Alpin és Lattitude Alpin HP) terepjáró abroncsokat. Ezek választása a gyártó szerint a konkurenseknél akár 50 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállást mutatnak és mivel a fogyasztás 20 százalékáért a gumiabroncs felelős, akár 10 százalékos fogyasztáscsökkentést eredményezhetnek.

Amennyiben abroncsunk kopott, tehát profilmélysége 2 mm alatti vagy nem az évszakhoz illő, akkor semmiképp sem kerülhető el a gumicsere, ám miként a spórolásért nem kell feltétlenül autót váltani, az adott abroncs is nyugodtan leszolgálhatja futásteljesítményét vagy 10 évben maximalizált élettartamát. A fogyasztás és a biztonság szempontjából is első ellenőrzendő kérdés a guminyomás. Hibás nyomással az abroncs élettartama 20 százalékkal csökken, a fogyasztás 5-6 százalékkal nő, ugyanakkor az úttartás is érezhetően bizonytalanabb és a fékút is számottevően nagyobb. A kéthetente ajánlott nyomásellenőrzés túlzottnak és szinte hiába valónak tűnik, már a fele ilyen gyakori nyomáspróba is átlag feletti.

Az átlagfogyasztás minden autóban számítható (elfogyasztott üzemanyagliter/megtett 100 km-ek száma = fogyasztás l/100 km), sok típusban a fedélzeti számítógépen pillanatnyi fogyasztás is olvasható, a Michelin és az Allianz Vezetéstechnikai Centrum közös kurzusán a speciális számítógépek OBD-csatlakozón keresztül olvasták az adatokat

A gyatra eredménnyel a döntéshozók is tisztában vannak, ezért 2012-től az összes új személyautót és kis-haszonjárművet nyomásellenőrző rendszerrel kell felszerelni. Ugyanekkortól az abroncsokra is a maiaknál szigorúbb szabványok élnek, adott gördülési ellenállást, vízen fékezési jellemzőt és zajküszöböt kell teljesíteniük, ezen jellemzőiket a kereskedők speciális tanúsítványon mindenképp fel kell tüntessék.

De térjünk vissza a spóroláshoz! Fölöslegesen ne növeljük autónk légellenállását, például tetőcsomagtartóval. Még a keresztléceket se hagyjuk az autón, csupán ezek is 10 százalékos fogyasztás növekedést eredményeznek. Hasonlóan a szállítandó tömeg is meghatározandó, fölöslegesen semmit sem érdemes utaztatni. A kényelmi berendezésekből szintén csak a szükségeseket üzemeltessük, a légkondicionáló például 0,5-1 liter/100 km fogyasztást könnyedén kitesz és az összes elektromos fogyasztó (rádió, CD-játszó, ablakfűtés, világítás stb.) is közvetetten üzemanyagot fogyaszt. Persze ne essünk át a ló túloldalára, az autózás eleve kényelmi „felár”, nagy melegben és főként hosszú úton semmiképp ne mondjuk le a légkondicionáló kényelméről, a komfortos utazásban kevésbé fárad a sofőr, így könnyebben elkerülhető bármely, több nagyságrenddel drasztikusabb költséget okozó baleset. Télen se feledkezzünk meg a légkondiról, egyrészt a leghatékonyabb párátlanító, másrészt a rendszernek amúgy is kell egy-két hetente a járatás.

A legnagyobb spórolást minden szempontból az átgondolt vezetés hozza. Törekedjünk a lehető legegyenletesebb tempóra, megfelelő követési távolsággal temérdek lassítás, visszagyorsítás elkerülhető. Álló helyzetből indulva persze nem érdemes spórolni a gyorsítással, akár kétharmad gázzal, dinamikusan is viszonylag jó érték érhető el, ha időben felkapcsolunk. Ehhez ki kell tapasztalni, hogy mely motorfordulatnál váltva jutunk a következő fokozatban olyan tartományba, ahol a lehető legkisebb fordulatszámmal, de még nyomatékos, gyorsításra fogható a motor. Mindig a lehető legmagasabb sebességfokozatban, azaz a lehető legkisebb fordulatszámmal érdemes autózni.

Az alacsony gördülési ellenállású abroncs 100 kilométerenként legfeljebb 1-2 deciliterrel apasztja a fogyasztást, ez azonban épp elég ahhoz, hogy a garnitúra teljes élettartama alatt akár ki is termelje saját árát

Lejtőn úgy válasszuk meg a fokozatot, hogy abban a motorfék ne lassítson kívánt tempónk alá, a kívánt sebességhez inkább a fék-, mint a gázpedált kelljen érinteni. Ha megállunk, már 20 másodpercnyi várakozástól megéri leállítani a motort, ezzel nem csak spórolunk, a városi szmogot és a zajt is csökkentjük.

Ezekkel az apró trükkökkel újabb 10, vagy szélsőséges esetben akár 20 százalékos fogyasztáscsökkentés érhető el, összességében elmondható, hogy egy adott autóval a lehető legjobb és a lehető legrosszabb fogyasztás között (abroncsokkal, vezetési stílussal, tetőcsomagtartóval variálva) könnyedén 50 százalékos differencia is lehetséges. Ne sajnáljuk a pénzt a vezetéstechnikai kurzusokra, csupán a takarékos vezetés trükkjeinek elsajátításával is hamar megtérül az áruk és segítségükkel a balesetveszélyes helyzetek is sokkal jobban kezelhetők.

Comments

comments

nyomtatóbarát verzió

Hozzászólások

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Eseménynaptár

Friss anyagok

Autobest 2020 nagyteszt

A jó ideje összeurópai Autobest díj öt döntősét, idén,...

Új Iveco Daily

Új motor és vezetéstámogató rendszer hét funkcióval

Autobest 2020 – itt vannak a döntősök!

Az Autobest 31 tagú összeurópai zsűrije a Frankfurti Autószalonon...

Csillapítás, okosan!

Bánjunk úgy a lengéscsillapítóval, mint a hímes tojással!

Renault Master Red Edition

A 9 év után megújult kishaszongépjármű hatféle duplaturbós motorral...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás